Nissan Leaf se ovládá jedním pedálem a údajně zvládne 378 km na jedno nabití

06.09.2017
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Nový Nissan Leaf nepřínáší radikální proměnu koncepce

  • Pořád je to klasický hatchback segmentu C srovnatelný s Golfem

  • Má silnější motor a slibuje lepší dynamiku i dojezd

  • Umí sám zaparkovat a pomáhá jízdě v koloně

  • Automobilka slibuje nižší cenu než u předešlého modelu

Hned na úvod představení nové generace nejprodávanějšího elektromobilu bychom měli uvést na pravou míru údaje o dojezdu. Oficiální hodnoty je potřeba brát s velikou rezervou, protože stejně jako všechna jiná normovaná měření ani to u elektromobilů skutečnosti příliš neodpovídá. Náš test v reálném provozu ukázal, že i 150 km je pro moderní elektromobily docela velká výzva.

Nissan Leaf (35) Pod podlahou je akumulátor s kapacitou 40 kWh. Nabije se za 16 hodin z běžné zásuvky. Za příplatek bude i 60kWh jednotka
Nissan Leaf (21) Základní proporce jsou velmi podobné, ale Leaf je trochu nižší, delší a širší. Nissan slibuje vyšší kultivovanost

Ale zpátky k novému Nissanu Leaf. Ten chce slibovaného dojezdu 378 km dosáhnout nejen účinnějším pohonem a rekuperací, ale také lepší aerodynamikou, menšími ztrátami a především většími akumulátory. Ty základní mají kapacitu 40 kWh a s těmi se připravte na reálný dojezd zhruba 200 km. Větší akumulátor má kapacitu 60 kWh a ten už by měl aspoň 300 km na plné nabití zvládnout.

Doporučujeme: Ford T může za to, že jezdíme na benzín a ne na elektřinu

Nissan Leaf dostal upravenou platformu, která slibuje vyšší pevnost a především lépe schová rozměrné akumulátory pod podlahu vozidla, aniž by utrpěl vnitřní prostor. Ten by měl být u Leafu opět jeden z největších ve své třídě. Zajímavé je, že prázdný Nissan Leaf s 40kWh akumulátorem ukáže na váze „jen“ 1535 kg. Nové baterie mají totiž vyšší hustotu a jsou lehčí.

Nissan Leaf (26) Interiér má být kvalitnější a ergonomicky příjemnější. Doufejme, že Nissan „poevropštil“ pozici za volantem
Nissan Leaf (22) Nižší spotřebě energie má pomáhat i aerodynamika. Leaf má koeficient odporu vzduchu jen 0,28

K pohonu předních kol slouží elektromotor o výkonu 110 kW (150 k) v 3300-9800 min-1 a točivém momentu 320 Nm od 1 do 3300 min-1, což jsou parametry zhruba srovnatelné s dvoulitrovým turbodieselem ve vozech segmentu C. Co s dieselem srovnatelné není, je dynamika. Zatímco akcelerace na 100 km/h se má odehrát za zhruba 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena jen na 144 km/h.

Z běžné zásuvky se bude 40kWh Leaf nabíjet zhruba 16 hodin, z 380V zásuvky by měla stačit polovina času. Rychlonabíječka pak naplní akumulátor Leafu na 80 % kapacity asi za tři čtvrtě hodiny.

Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

Rekuperaci má pomáhat nový e-Pedal, který vlastně slouží i jako plyn a brzda zároveň. Stejně jako v BMW i3 to bude vyžadovat trochu cviku. Pro zpomalení stačí povolit pedál plynu a auto začne poměrně silně rekuperovat, tedy i brzdit. Zpomalení 0,2 g je prakticky stejné, jakého dosahují řidiči při běžném brzdění u křižovatek. Modulováním akcelerátoru může řidič regulovat sílu rekuperace.

Nissan sliboval zavedení částečně autonomního řízení pro jízdu v souvislém proudu vozidel nebo po dálnici. Funguje v rychlosotech od 30 do 100 km/h, pomáhá udržet vozidlo v pruhu a stará se o brzdění. Nicméně po samočinném zastavení za autem v koloně musí řidič vždy dát vozu pokyn pro další jízdu. A nemůže úplně pustit volant. Nechybí však systém pro zcela samočinné parkování.

Nissan Leaf se dostane na trh v létě 2018 a už teď automobilka slibuje, že nový model bude levnější než ten předchozí. Samozřejmě bude záležet na jednotlivých trzích a místních pobídkách a daňových výhodách, které zaplatí provozovatelé běžných vozů se spalovacími motory.

Jan (neregistrovaný)
Diky za komentar. Premyslel jsem, jak to muze fungovat jen s jednim pedalem, ted uz chapu..
R (neregistrovaný)
No, rekl bych ze mezi "ovlada se jednim pedalem" a "da se ovladat jen jednim pedalem" je drobatko rozdil.
  • Našli jste v článku chybu?