Hned na úvod představení nové generace nejprodávanějšího elektromobilu bychom měli uvést na pravou míru údaje o dojezdu. Oficiální hodnoty je potřeba brát s velikou rezervou, protože stejně jako všechna jiná normovaná měření ani to u elektromobilů skutečnosti příliš neodpovídá. Náš test v reálném provozu ukázal, že i 150 km je pro moderní elektromobily docela velká výzva.
Ale zpátky k novému Nissanu Leaf. Ten chce slibovaného dojezdu 378 km dosáhnout nejen účinnějším pohonem a rekuperací, ale také lepší aerodynamikou, menšími ztrátami a především většími akumulátory. Ty základní mají kapacitu 40 kWh a s těmi se připravte na reálný dojezd zhruba 200 km. Větší akumulátor má kapacitu 60 kWh a ten už by měl aspoň 300 km na plné nabití zvládnout.
Doporučujeme: Ford T může za to, že jezdíme na benzín a ne na elektřinu
Nissan Leaf dostal upravenou platformu, která slibuje vyšší pevnost a především lépe schová rozměrné akumulátory pod podlahu vozidla, aniž by utrpěl vnitřní prostor. Ten by měl být u Leafu opět jeden z největších ve své třídě. Zajímavé je, že prázdný Nissan Leaf s 40kWh akumulátorem ukáže na váze „jen“ 1535 kg. Nové baterie mají totiž vyšší hustotu a jsou lehčí.
K pohonu předních kol slouží elektromotor o výkonu 110 kW (150 k) v 3300-9800 min-1 a točivém momentu 320 Nm od 1 do 3300 min-1, což jsou parametry zhruba srovnatelné s dvoulitrovým turbodieselem ve vozech segmentu C. Co s dieselem srovnatelné není, je dynamika. Zatímco akcelerace na 100 km/h se má odehrát za zhruba 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena jen na 144 km/h.
Z běžné zásuvky se bude 40kWh Leaf nabíjet zhruba 16 hodin, z 380V zásuvky by měla stačit polovina času. Rychlonabíječka pak naplní akumulátor Leafu na 80 % kapacity asi za tři čtvrtě hodiny.
Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí
Rekuperaci má pomáhat nový e-Pedal, který vlastně slouží i jako plyn a brzda zároveň. Stejně jako v BMW i3 to bude vyžadovat trochu cviku. Pro zpomalení stačí povolit pedál plynu a auto začne poměrně silně rekuperovat, tedy i brzdit. Zpomalení 0,2 g je prakticky stejné, jakého dosahují řidiči při běžném brzdění u křižovatek. Modulováním akcelerátoru může řidič regulovat sílu rekuperace.
Nissan sliboval zavedení částečně autonomního řízení pro jízdu v souvislém proudu vozidel nebo po dálnici. Funguje v rychlosotech od 30 do 100 km/h, pomáhá udržet vozidlo v pruhu a stará se o brzdění. Nicméně po samočinném zastavení za autem v koloně musí řidič vždy dát vozu pokyn pro další jízdu. A nemůže úplně pustit volant. Nechybí však systém pro zcela samočinné parkování.
Nissan Leaf se dostane na trh v létě 2018 a už teď automobilka slibuje, že nový model bude levnější než ten předchozí. Samozřejmě bude záležet na jednotlivých trzích a místních pobídkách a daňových výhodách, které zaplatí provozovatelé běžných vozů se spalovacími motory.