Miliardář Jim Ratcliffe před lety usoudil, že nová generace Land Roveru Defender dostatečně nenavazuje na desítky let trvající tradici legendárního britského terénního vozu. Původním záměrem bylo odkoupit od Land Roveru licenci a starý Defender vyrábět dále, ale to se automobilce samozřejmě moc nelíbilo a s takovým záměrem nesouhlasila. Jim Ratcliffe tak založil v rámci své společnosti Ineos divizi Automotive a ta začala chystat zcela nový automobil odkazující na starý Defender. Dnes se Grenadier, jak se novinka jmenuje, stává skutečností. Ve francouzské továrně v Hambachu už vznikají první kusy.
Ineos získal francouzský závod od automobilky Mercedes-Benz loni v lednu. V Hambachu se vyráběl Smart, který bude ze zdejší výrobní linky sjíždět ještě dva roky. Daimler připravoval v Hambachu ještě druhou linku pro elektrický model EQB, což si vyžádalo investici ve výši 470 milionů eur. Právě tato nová linka bude nově sloužit pro výrobu Ineosu Grenadier. Úpravy si vyžádaly dalších 50 milionů eur. Ineos některá původní výrobní zařízení bude využívat, vše ale potřebovalo rozsáhlé úpravy a jiné uspořádání.
Jak to dnes v továrně Ineosu vypadá, to si můžete prohlédnout v přiložené galerii. Středem celého areálu je montážní linka uspořádaná z logistických důvodů do tvaru kříže. Sestavit jeden Grenadier potrvá zhruba den, výrobní takt je jeden exemplář/pět minut. Kromě svařovny a lakovny je v Hambachu také oddělení pravidelně kontrolující kvalitu. V tomto oddělení se skenují celé karoserie i jejich části, hotové automobily, ale také se tu karoserie v rámci kontroly kvality svarů ničí.
V současnosti je dokončována série čítající 130 kusů sloužící pro definování montážních postupů. V březnu odstartuje další testovací fáze určená pro ověření kvality výroby, logistiky a dodavatelského řetězce. Pro připomenutí, první prototypy Ineosu Grenadier byly postaveny v rakouském Grazu.
Objednávky od dubna
Ineos bude prodávat Grenadier po celém světě. Budovat vlastní dealerskou síť ale tato společnost nechce, místo toho využije smluvní prodejní a servisní partnery. Dnes jich je už více než 100. Tuzemský trh bude mít na starost společnost Dajbych, přičemž Česká republika je pro Ineos poměrně zajímavá. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních evropských států tu nejsou žádné emisní daně, takže vůz bude stát rozumné peníze. Začínat by měl přibližně na částce 1,3 milionu korun.
Zákazníci zatím mohou podávat rezervace prostřednictvím mezinárodních stránek. Rezervační poplatek činí 450 eur. Objednávky začne Ineos přijímat v dubnu, kdy bude také spuštěn kompletně celý konfigurátor a zveřejněny finální ceny. Jako první si budou moci automobil objednat ti zákazníci, kteří si vůz rezervovali. Ineos eviduje zhruba 15 tisíc takových zájemců.
Sériová výroba zákaznických vozů se naplno rozeběhne v létě, první zákazníci dostanou svůj exemplář ještě do konce roku. Prozatím Ineos nabídne Greandier v klasické verzi a kvůli emisním předpisům také jako užitkové provedení. To sice dostane zaplechovaná okna v prostoru zavazadelníku, nicméně i užitkový Grenadier může být pětimístný. Zadní lavice je pouze posunuta směrem vpřed. Příští rok pak přijde do prodeje také pick-up s dvojitou kabinou a prodlouženým rozvorem.