První krok k legalizaci autonomních systémů udělali v Německu, kde byly schváleny zákony fakticky legalizující provoz jakýchkoli autonomních vozů, dokud bude za volantem sedět oprávněný řidič, který může kdykoli zasáhnout. Nové zákony mají vstoupit v platnost během několika týdnů, připomínají Automotive News.
Přesto nové zákony dovolují provoz pouze takových aut, která mají volant a pedály, tedy tradiční ovládací prvky. Plně autonomní vozy v Německu do provozu ještě nesmějí. I tak ale automobilky nové zákony vesměs vítají. Umožní jim to dále pracovat na nových systémech v reálném světě.
Například nové asistenční systémy automobilek Audi, BMW a Mercedes-Benz zvládnou na dálnicích řidit auto zcela samočinně, ale přesto mají pořád právě bezpečnostní pojistku, která nutí řidiče držet volant. Jinak se systém vypne. Možná se tedy majitelé brzy dočkají „odemčení“ funkce, která je nebude nutit držet volant. Nicméně přesně toho se nové německé zákony netýkají.
Doporučujeme: MDČR postaví polygon pro autonomní vozidla. Z D2 se navíc stane chytrá dálnice
Jde vlastně o umožnění provozu autonomních vozů, jejich testování a vývoj na běžných silnicích. Novinkou je například to, že každé autonomní vozidlo musí zaznamenávat do jakési „černé skříňky“ průběh událostí pro případné vyšetřování nehody. Ty jsou samozřejmě stále nevyhnutelné.
Důležité bude také nějaký standardizovaný způsob, jakým se budou předávat kompetence na řidiče a zpět na auto. Očekává se, že jakmile auto převezme řízení, přestane řidič dávat pozor. Nedávné testy odhalily, že řidičům pak velice dlouho trvá převzít plně řízení a kontrolu nad autem.
Musí se také vytvořit jednotná pravidla pro to, co má auto dělat, pokud řidič nebude na pokyny převzít řízení vůbec reagovat. Prozatím se rozšiřuje funkce, že auto samočinně zpomalí a zastaví, což jsme mohli vyzkoušet například už i ve Škodě Kodiaq.