Německý nejvyšší správní soud potvrdil dřívější rozhodnutí. Města tak mohou s okamžitou platností zakázat vjezd autům se vznětovým motorem, která neplní emisní normu Euro 6. Ta platí od září 2014, takže všechna starší dieselová auta neplnící tuto normu by mohla mít vážný problém.
O podobných zákazech, které mají snížit množství škodlivin v ovzduší, se mluvilo už několikrát, ale většinou vyšuměly do prázdna. Rozhodnutí německého nejvyššího správního soudu je tak vlastně prvním oficiální verdiktem. Slibovaným zákazům, kterými někteří zastupitelé měst a „ekologičtí“ aktivisté (mnohdy jsou to tytéž osoby) vyhrožovali, tedy dává zelenou. A to s okamžitou platností. V Německu je registrováno k provozu zhruba 15 milionů dieselů, z toho asi 2,7 milionu plní normu Euro 6.
Doporučujeme: Auta za smog nemohou. Většina pevných částic pochází z jiných zdrojů
Aktivisté z různých nátlakových environmentalistických skupin budou plesat radostí, jak zase napáchali dobro. Problém ale je, že auta, a především ta dieselová, nejsou nejen jediným, ale ani primárním zdrojem znečištění ovzduší ve městech ani jinde. Na něm mají hlavní podíl domácnosti, průmysl, nákladní a hromadná doprava a v některých případech i sama příroda. Počasí zkrátka někdy lepšímu roptýlení částic nepomáhá.
O zákazu vjezdu dieselů uvažuje nahlas prozatím 35 velkých německých měst. Některá chtějí plošný zákaz, jiná vymezují typy vozidel a vlastníků, pro které by platil. Některá mluví o tom, že zákaz zavedou později, aby dala majitelům čas na přípravu. Zatím žádné město oficiálně neřeklo, odkdy a pro jaká vozidla bude zákaz platit.
Doporučujeme: Test ojetiny: Lexus CT 200h je skvělá a spolehlivá alternativa k dieselu
V souvislosti se slibovanými zákazy se hodně mluví o tom, že se Němci svých ojetých dieselů zbavují, což samozřejmě neuniklo pozornosti českým zájemcům o „málo ojetého naftového passata po doktorovi z Německa“. Tady je potřeba varovat, že v Německu ani nikde jinde nevzniká z ničeho nic přetlak prodávaných ojetin s dieselem pod cenou. V Německu totiž naftová auta s platnou registrací a technickou prohlídkou mohou stále bez omezení legálně jezdit.
Snaha některých prodejců v zahraničí zbavit se staršího dieselu směrem na východ tak může mít zcela jinou motivaci než slibovaný zákaz vjezdu do města. Nejčastějším důvodem bývá technický problém, kvůli kterému vůz neprojde přes měření emisí (například nefunkční filtr pevných částic), nebo nějaká závažná právní vada. Pohled na ceny prověřených ojetin ukazuje, že se posledních pár měsíců s naftovými auty nic zásadního neděje.