Vláda kancléřky Angely Merkelové má plán, jak pomoci německému automobilovému průmyslu, kterému se přestává dařit. Ministr práce Hubertus Heil chce zavést finanční náhrady mzdy pracovníků, jež by jinak kvůli rapidnímu snížení produkce mohl čekat vyhazov. Informoval o tom server Automotive News Europe.
Výrobci auto totiž rok 2019 zakončili s katastrofálními čísly. Podle agentury Bloomberg vyprodukovaly Volkswagen, BMW a Daimler 4,66 milionu aut, což je nejméně od roku 1996. A předpověď Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) není přívětivá ani pro letošní rok. Světová poptávka po autech má klesnout z loňských 80,1 milionů na 78,9.
Za klesající výrobu může celá řada problémů. Bloomberg jmenuje doznívání skandálu Dieselgate, zpomalující evropskou ekonomiku nebo obchodní válku mezi USA a Čínou. Problémem je také tlak EU na snižování emisí, kvůli kterému musí výrobci přejít na produkci elektromobilů, jež jsou zatím příliš drahé a není o ně mezi řidiči dostatečný zájem.
„Automobilový sektor prochází těžkou přechodovou fází. Potřebuje větší flexibilitu, aby mohl reagovat na zpomalení ekonomiky,“ řekl v Bundestagu místopředseda německých sociálních demokratů (SPD) Carsten Schneider.
Ministr práce chce proto plán, který bude finančně kompenzovat ztráty v konkrétním průmyslovém sektoru. Až dosud totiž mohlo Německo kompenzovat pracovní trh jen jako celek. Přitom vláda už dokáže posílat finanční injekce do firem, kterým hrozí kolaps. Nedávno tak učinila například u letecké společnosti Condor, které hrozil kvůli krachu cestovní kanceláře Thomas Cook konec.
Na pokles výroby už mezitím reagovala automobilka Opel, jež v úterý oznámila, že propustí 4100 lidí. Německý ministr práce očekává, že v lednu by se mohlo do potíží dostat až 113 500 zaměstnanců, kteří se dostanou do programu snížené práce (firma je nepropustí, ale pošle domů za část mzdy). Během finanční krize v roce 2009 takový lidí bylo 1,4 milionu.