Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit

17.01.2020
17 nových názorů
Autor: Tiskový servis Volkswagen
  • Ministr práce by rád hradil mzdu pracovníků v automobilovém sektoru

  • Automobilky budou letos zřejmě propouštět, potýkají se poklesem výroby

  • Produkce klesla na úroveň, které výrobci dosahovali v polovině devadesátých let

Vláda kancléřky Angely Merkelové má plán, jak pomoci německému automobilovému průmyslu, kterému se přestává dařit. Ministr práce Hubertus Heil chce zavést finanční náhrady mzdy pracovníků, jež by jinak kvůli rapidnímu snížení produkce mohl čekat vyhazov. Informoval o tom server Automotive News Europe.

Výrobci auto totiž rok 2019 zakončili s katastrofálními čísly. Podle agentury Bloomberg vyprodukovaly Volkswagen, BMW a Daimler 4,66 milionu aut, což je nejméně od roku 1996. A předpověď Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) není přívětivá ani pro letošní rok. Světová poptávka po autech má klesnout z loňských 80,1 milionů na 78,9.

Elektrický Mercedes-Benz EQC nejde na odbyt. V Německu se zaregistrovalo jen 55 kusů
Přečtěte si také:

Elektrický Mercedes-Benz EQC nejde na odbyt. V Německu se zaregistrovalo jen 55 kusů

Za klesající výrobu může celá řada problémů. Bloomberg jmenuje doznívání skandálu Dieselgate, zpomalující evropskou ekonomiku nebo obchodní válku mezi USA a Čínou. Problémem je také tlak EU na snižování emisí, kvůli kterému musí výrobci přejít na produkci elektromobilů, jež jsou zatím příliš drahé a není o ně mezi řidiči dostatečný zájem.

„Automobilový sektor prochází těžkou přechodovou fází. Potřebuje větší flexibilitu, aby mohl reagovat na zpomalení ekonomiky,“ řekl v Bundestagu místopředseda německých sociálních demokratů (SPD) Carsten Schneider.

Elektromobily vyjdou draho: Evropa musí mít do 10 let tři miliony nabíječek
Přečtěte si také:

Elektromobily vyjdou draho: Evropa musí mít do 10 let tři miliony nabíječek

Ministr práce chce proto plán, který bude finančně kompenzovat ztráty v konkrétním průmyslovém sektoru. Až dosud totiž mohlo Německo kompenzovat pracovní trh jen jako celek. Přitom vláda už dokáže posílat finanční injekce do firem, kterým hrozí kolaps. Nedávno tak učinila například u letecké společnosti Condor, které hrozil kvůli krachu cestovní kanceláře Thomas Cook konec.

Na pokles výroby už mezitím reagovala automobilka Opel, jež v úterý oznámila, že propustí 4100 lidí. Německý ministr práce očekává, že v lednu by se mohlo do potíží dostat až 113 500 zaměstnanců, kteří se dostanou do programu snížené práce (firma je nepropustí, ale pošle domů za část mzdy). Během finanční krize v roce 2009 takový lidí bylo 1,4 milionu.

Michal (neregistrovaný)
Výrobci aut na baterky se chvástají dojezdem 400,500 a víc km na nabití,ale zkoušeli to s plně obsazeným autem? 5 dospělých,plný kufr bagáže,kola na střeše,za autem vozík s cementem nebo nábytkem?Zkoušeli s takhle naloženým jed někam na hory?na chatu?nebo k moři?Chtěl bych vidět výsledky dojezdových vzdáleností se zaplou klimatizací nebo topením celou cestu,a kde to po cestě dobíjenli a jak dlouho,a kdy přijeli do cíle.Když vím že pojedu někam kde na míle daleko není pumpa,tak si vemu do auta kanystr s benzínem,ale co si mám vzít do auta na baterky??
Mho (neregistrovaný)
A proč by měly automobilky v Evropě vyrábět aut víc a víc? Lidí je tady stále stejně a auta jsou přeci stále kvalitnější. Takže se trh nasytil a nyní už se bude jen obnovovat. Tahle ekonomická představa, jak se musí neustále všechno vyrábět v neustále větším množství, je naprostá stupidita. Mně stačí jedno auto, jeden mobil, jeden notebook atd. Nic neroste do nebe a u aut to platí stejně. Chápu Čínu, Indii a pod., ale tam to přijde pouze o něco později.
Jakub (neregistrovaný)
Souhlasím. Opravdu funkční ekologie spočívá v omezení výroby na únosné množství. Není třeba neustále do lidí hustit, že jejich mobil, auto, barák a oblečení je out, protože tu máme (opět) NOVOU MODELOVOU ŘADU. Lidé tak ve většině případů vyhazují funkční věci, které se jen nelíbí.
Petr (neregistrovaný)
Řešení tohoto problému je postavit se čelem k řešení ekologie.To je prohlásit elektrické auto,které má baterii s několika kg toxického lithia a nabíjení není skoro nikde na světě zajištěno s obnovitelných zdrojů za ropák roku.V dalším kroku se vrhnout na výrobu a přestavbu stávajícich aut na CNG popř. LPG.Stejně se většina elektráren v západní Evropě buduje plynových.Nemá smysl spalovat plyn na výrobu elektřiny,tu pak distribuovat tisíce kilometrů,pak nabíjet baterie,které mají omezenou životnost a v mrazu ztrácí 20%...Lepší řešení je ty auta rovnou pohánět na CNG.Bohužel,euroúředník má myšlení,proč to dělat jednosuše,když to jde složitě!
Peter (neregistrovaný)
Všichni poděkujte EU za nová pravidla, kterýma zajistila bídu na pár budoucích let a hlavně ekologům včele s tím děckem ze Švédska, kteří si hrajou na to, že zachraňují planetu, přitom nemají ještě ani dokončeno pořádné vzdělání a jediné co dělají, tak škodí lidem ve finále víc než ty auta. Hold fyziku, mechaniku a podobné předměty se jen tak někdo nenaučí, stanovit nesmyslný limit dokáže člověk bez jakéhokoli vzdělání. Tím neříkám, že se nemá životní prostředí chránit, ale tenhle limit je fakt nesmysl Nic se nezměnilo, všichni kážou vodu a stejně pijí víno. (ekologický sumit na Sicílii přiletěli účastní soukromými letadly a autama s nízkým objemem motoru se určitě taky nevozí) Skutečný dopad elektromobilů na životní prostředí nechce nikdo slyšet, ta elektřina se musí taky nějak vyrobit, navíc Němci postupujou ještě razantněji nepotřebujou ani tu elektřinu (elektrárny postupně odstavujou). Docela by mě zajímala studie, která třeba srovná dopad na životní prostředí likvidace těch baterek v porovnání radioaktivním odpadem. Stanou se z nás chudáci, kteří budou za pár šupů tahat pod diktátem Číny, ta to tady stejně všechno koupí, EU stanovuje takové limity, aby EU firmy nebyli schopný konkurence, tak si všechno necháme raději dovést z Číny (ekologicky). Všem co s tímto článkem nesouhlasí se omlouvám, ale je to prostě můj názor, politika je podvod doprovázenej ekologickým terorismem.
PetrP (neregistrovaný)
Přesně řečeno, přesně tak to dopadne a zvítězí ten co vymstí co bylo vymyšleno a povýší to na vyšší ležel. Viz nový diesel motor z německa či motor od Mazdy jako skyactive X. Tam je směr i cesta. Pak už jen vodík vše ostatní je k ničemu.
Alex (neregistrovaný)
Lidé uvědomuji víc a víc ze konzumace, včetně novych aut, ničí naši planetu. Moderně je konzumovat co nejméně .
Vyhlídka na Věčnost (neregistrovaný)
Tak nashle ekonomiko, někdy v budoucí lidské generaci...
Lenin (neregistrovaný)
Evropskej parlament je banda debilu co nemaji co na praci a tak vymejsli picoviny. Cina a Rusko na to serou vsechny rozvojove zeme taky. Tak ze je to o nicem.
Petr (neregistrovaný)
Takhle vypadá hospodářství když se chopí moci zelení komunisti... dopadne to úplně stejně jako s bionaftou a ethanolem.. nápad skvělý... následky katastrofální...
COL (neregistrovaný)
Ty vůbec nevědí co chtějí. Jestli mají nějakou krizi, tak se ani nedivím, řeší samé píčoviny a pak se diví.
Richard Kareš (neregistrovaný)
Jestli to není tím, že auta jsou příliš drahá s životností do první technické, to již ty skvělé litrové motory neprojdou emisemi, protože motor již žere moc oleje. Koroduje to jako Škoda 105.Dříve si. člověk koupil Škodu na 15-20 let a vydržela s minimem investic.
jan (neregistrovaný)
Já vám poradím, ale nikomu to nemluvte! Přestaňte nad míru "pakovat" své kapsy, zlevněte auta . I u nás se pak lidi rádi zbaví své staré šunky,bez toho, aby se nadmíru zadlužili... Garantuji vám, že budete opět vyrábět obvyklé množství aut...Ale bez toho,abyste na to přispěli i vy,výrobci, to asi nepůjde!
umfa (neregistrovaný)
Ale auta jsou levná. Na to, co obsahuje současné auto ta cena rozhodně není vysoká (pokud zrovna nemusím mít S-klasse :-)). Samozřejmě, cenu zvyšují výmysly všemožných regulačních orgánů, které nařizují automoblkám to či ono a touha nenažraného státu vyrazit z automobilistů další a další peníze.
Bič boží (neregistrovaný)
Hlupáčku, takhle to ale nefunguje. To, že si místo své hnusné odřené 120 LS koupíš jedničkovou Fábii ve slevě pomůže leda tvému nízkému sebevědomí, ale z tvé almužny by těžko zaplatili pracovníky a ti by si těžko pak koupili i tu tvoji hnusnou starou Škodovku. Tak tu prosím nemel ho*na sra*ky!
umfa (neregistrovaný)
Ti v tom nemají jasno :-) Nejdřív automobilky dusí ze všech stran a pak jsou překvapení, že klesá výroba :-) Reaganovo "Když to funguje, reguluj to. Až to přestane fungovat, dotuj to". Jenže on to nemyslel jako návod, ale sarkasmus :-)
  • Našli jste v článku chybu?