SUV je nejoblíbenější kategorie aut, která se vyvinula z klasických off-roadů. Od mnohých z nich přesto žádné velké výkony ve volném terénu očekávat nelze. Na evropských silnicích nás to příliš trápit nemusí. Beztak se většina majitelů velkých luxusních SUV mimo asfalt nepodívá. V zemích, kde je ale tohoto povrchu méně, to už problém být může. Proto kazašský Youtube kanál, příznačně pojmenovaný SUV Battle, uspořádal velký srovnávací test luxusních SUV v náročném terénu.
Souboje se zúčastnily Audi Q8, BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Volvo XC90, Range Rover Sport, Jeep Grand Cherokee, Lexus RX a BMW X6. Nejde o úplně přímé srovnání, protože vozy měly jinak výkonné motory či jiné pneumatiky. Ty ale byly před testem nahuštěny přesně na doporučený tlak.
Nejvíce se dařilo Range Roveru Sport nejen díky jeho propracovanému pohonu všech kol, ale i nejsilnějšímu motoru v podobě přeplňovaného benzinového V8. To Volvo XC90, do kterého Švédové instalují jen čtyřválce, naopak kvůli nedostatku točivého momentu pohořelo.
Za zmínku stojí i nevalné výsledky Mercedesu-Benz GLE, kterému se během testu přehřála hnací soustava. Při dalším pokusu se zase vozu nedařilo kvůli systému kontroly trakce, který je podle testujících nejméně efektivní, protože reaguje pomalu. V težkém terénu je to komplikace.
BMW X6 se pohon překvapivě nepřehřál (na rozdíl od Mercedesu, Audi nebo Volva), jakkoliv mělo se zdoláním těžkého výjezdu potíže. Pomohly mu také reakce elektroniky, které jsou rychlejší než u Volva a Mercedesu. Velkým překvapením se pak stalo Audi Q8, které jako jediné (ze čtveřice Audi, BMW, Mercedes, Volvo) zdolalo i nejtěžší úsek testu.
Na podrobný test se můžete podívat na videu. A rozhodně stojí za to. Nejen díky podrobnému hodnocení a dobrému komentáři, ale i proto, že vidět tolik velkých luxusních SUV v tak těžkém terénu najednou se jen tak nepoštěstí.
Přesto doporučujeme nevyvozovat z testu víc, než v něm je. Přestože schopnost zdolat obtížnou terénní překážku, na níž si konkurence vyláme zuby, je působivá, nemusí to znamenat, že daný systém pohonu všech kol je celkově nejlepší ve všech myslitelných situacích. Třeba při zkoušce jízdních vlastností na zasněžených slinících by souboj těchto luxusních SUV mohl dopadnout zase úplně jinak.