Každý rok na podzim vychází německý TÜV Report monitorující množství závad evidovaných u jednotlivých modelů na stanicích technické kontroly. Ne jinak tomu je letos. V aktuálním žebříčku najdeme dohromady 222 modelů rozdělených do pěti věkových kategorií. Data vychází z 9,6 milionu technických kontrol provedených od července 2020 do června 2021.
U bezmála osmnácti procent zkontrolovaných vozů byly zaznamenány významné nebo nebezpečné závady, což je oproti loňskému roku pokles o dva procentní body. Lehké závady byly evidovány u 9,1 % automobilů. To je o 0,5 procentního bodu méně ve srovnání s předchozím obdobím. Za drobným poklesem údajně stojí pandemie koronaviru, protože lidé byli více doma a měli více času na údržbu svých automobilů. Současně došlo k omezení vývozu mladých ojetin do zahraničí, takže jich v německých statistikách zůstalo více.
Počet závažných závad se logicky zvyšuje spolu s věkem automobilů. Zatímco v kategorii dva až tři roky mělo závažnou závadu 4,7 % vozů, v segmentu 6 až 7 let to už bylo 12,4 % a v kategorii 10 až 11 let dokonce 22,8 % automobilů. Tato skutečnost je dána mimo jiné také tím, že staršími ojetinami jezdí méně movití lidé, kteří nemohou utrácet peníze za drahou údržbu.
Průměrný věk automobilů provozovaných v Německu je 9,8 let. Stejně jako u nás, také u našich západních sousedů tedy vozový park stárne. V roce 2011 byl průměr 8,3 let. Ze statistik rovněž vyplývá, že 42 % automobilů registrovaných v Německu je starších deseti let.
Četnost závad, stáří 2 až 3 roky
V kategorii nejmladší ojetin tradičně najdeme na předních příčkách značky Mercedes-Benz a Porsche. Jinak tomu není ani letos. Špatně si nevedla ani Škoda, která má svůj první model (Karoq) na 29. místě s četností závad 3,4 %. Na opačné straně žebříčku této kategorie figurují zejména modely Dacia. Úplně nejhorší v této statistice je Logan s četností závad 11,6 %. Níže si můžete prohlédnout pět nejlepších a pět nejhorších automobilů:
Četnost závad, stáří 4 až 5 let
Také v této skupině najdeme na předních příčkách Porsche, konkrétně model 911, v jeho případě ale obecně platí, že roční nájezdy bývají malé. Průměr takto starých „devětsetjedenáctek“ je jen 35 000 km. Například čtvrtý Seat Ateca v Německu najede do pěti let průměrně 63 000 km.
Nejspolehlivější je v této kategorii Audi Q2. Tím nejhorším je naopak BMW řady 5/6. Důvodem je vysoký nájezd těchto modelů. Průměr je to 105 tisíc kilometrů. Podobně na tom je co do najetých kilometrů pouze Audi A6/A7 (32. místo, 100 000 km) a VW Passat (82. místo, 105 000 km). Níže opět najdete přehled pěti nejlepších a pěti nejhorší modelů:
Četnost závad, stáří 6 až 7 let
Jasnou jedničkou je v této kategorii Porsche 911, protože s tímto modelem majitelé průměrně najedou do sedmi let pouze 50 tisíc kilometrů, což je suverénně nejméně ze všech vozů zařazených do této věkové skupiny. Na opačné straně žebříčku je Fiat Punto.
Pět nejlepších a pět nejhorších opět vozů starých 6 až 7 let najdete v přehledu níže:
Četnost závad, stáří 8 až 9 let
Průměrná četnost závad v této kategorii je 17,5 %. Nejlepší modely se pořád dokážou vejít pod 10 %, zatímco ty nejhorší se pohybují kolem třicetiprocentní hranice. V této kategorii si příliš dobře nevede ani Škoda Octavia, která s průměrem 20,8 % obsadila 81. místo z celkového počtu 109. V přehledu níže opět najdete pět nejlepších a pět nejhorších modelů.
Četnost závad, stáří 10 až 11 let
Nejstarší sledovaná skupina má průměrnou četnost závad už 22,8 %. Nejlepší je s výsledkem 12,5 % Audi TT. Na posledních pěti místech pak najdeme značky Renault, Dacia, Kia a Fiat. Pro zajímavost, nejlepším modelem Škoda je v tomto případě Yeti (17,5 %), který obsadil celkovou třináctou příčku. Pět nejlepším a pět nejhorších modelů starých 10 až 11 let si můžete prohlédnout níže: