Nejvyhledávanější automobilová značka vyhledávače Google v roce 2020 byla podle serveru comparethemarket.com.au japonská Toyota. Lidé ji hledali nejčastěji v 55 ze 158 analyzovaných zemí. Druhé je BMW, které kleslo z první příčky v roce 2019, kdy zaznamenalo rekordní popularitu dokonce v 118 zemích, ovšem v roce 2020 se dočkalo největšího zájmu jen ve 34 zemích.
Třetí skončil Mercedes, na dalších místech se umístily Kia, Ford, Volvo, nebo Audi. V roce 2020 Toyota dominovala žebříčku mimo jiné v Austrálii a na Novém Zélandu, v Rusku, Mongolsku a Pákistánu, a dále v Jihovýchodní Asii, značné části Afriky, několika zemích Jižní a Střední Ameriky, na Islandu a samozřejmě v Japonsku.
Národní patrioti
Podobně jako před dvěma lety i loni se řada značek těšila velké popularitě ve svých mateřských zemích. Bylo tomu tak v případě Japonska (Toyota), Německa (BMW), USA (Ford) a Jižní Koreji (Hyundai), patriotismu konzumentů ale využívají i menší evropské značky.
Ve Švédsku nejvíce otázek ve vyhledávači směřuje na Volvo, v Itálii na Fiat a ve Francii na Peugeot. U Seatu ale tomu tak není, protože Španělé se nejvíce zajímali o BMW. Neradují se ani Maruti a Tata, indičtí občané si totiž raději četli o automobilech značky Kia, nejásá ani žádná z početných čínských značek, protože Číňany více zajímala italská značka Alfa Romeo.
Analytici portálu comparethemarket.com.au se domnívají, že popularita Toyoty v uplynulém roce vyplynula z velkého počtu premiér unikátních automobilů. Na počet vyhledávání na internetu měla současně vliv obrovská popularita Corolly a RAV4, které pomohly Toyotě udržet si pozici nejčastěji kupované automobilové značky na světě. Vzhledem k tomu, že tváří v tvář pandemii se část prodeje automobilů přesunula do on-line kanálů, musela se silná pozice Toyoty na trhu odrazit na pohybu na internetu.
BMW zůstává populární
Nebývalý skok popularity BMW v roce 2019 představoval jednorázovou událost, přičemž v roce 2020 se bavorská značka vrátila více méně na stejnou úroveň, z jaké v roce 2018 vystartovala, a v roce 2020 tak zaujala první místo ve 34 zemích. BMW se ovšem i nadále těší značné popularitě uživatelů internetu a je na druhé příčce v žebříčku shrnujícím pohyb na internetu v uplynulém roce.
Mnichovská značka je nejvyhledávanější v řadě evropských zemí, jako je třeba Velká Británie, Španělsko, Norsko a Řecko, ale i v JAR a na Madagaskaru.
Metodika s otazníkem
Server Comparethemarket sestavil žebříček na základě Google Trends. Zjišťoval přitom nejhledanější značky v jednotlivých zemích světa, takže výsledný přehled nemusí odrážet skutečné množství vyhledávacích dotazů. Jestliže například značka Ford dominuje vyhledávání v lidnatých USA, celkový počet hledání bude mít řádově vyšší než Volvo v malém Švédsku. Obě značky však v tabulce obdrží po jednom bodu.
Autoři přehledu se nijak nepozastavují ani nad skutečností, že Google je v Číně blokován a tamní uživatelé internetu využívají primárně domácí vyhledávače, takže a) údajné „vítězství“ Alfy Romeo je zjevně bizarní „chybou v Matrixu“ b) při zahrnutí výsledků z čínských vyhledávačů by se pořadí mohlo změnit i velmi výrazně. S podobným problémem v menším měřítku bychom se potýkali i v Česku, kde si významný podíl ve vyhledávání nadále drží domácí Seznam.cz.