V nedávné minulosti se už několikrát objevily zprávy o tom, že pro automobilky byl rok 2021 úspěšný, ačkoliv to tak na první pohled rozhodně nevypadalo. K problémům kolem pandemie se přidaly také potíže s výrobou způsobené především nedostatkem polovodičů. Jenže nedostatek nových automobilů na trhu nakonec zvedl jejich ceny a to se projevilo právě na zvýšeném zisku. Komplexní obrázek o loňském roce v automobilovém průmyslu aktuálně přináší magazín Motor1.
Jeho článek vychází z finančních zpráv devatenácti světových výrobců. Konkrétně to jsou automobilky Aston Martin, BMW, Daimler, Ferrari, Ford, Geely, General Motors, Honda, koncern Hyundai, Isuzu, Mazda, Renault-Nissan, Stellantis, Subaru, Suzuki, Tata, Tesla, Toyota a koncern Volkswagen. Všichni zmínění výrobci v součtu prodali za loňský rok 69,54 milionu vozů, což je o dvě procenta více oproti roku 2020 a o čtrnáct procent méně oproti roku 2019.
Příjmy výrobců ovšem rostly rychleji. Za rok 2021 utržily všechny zmíněné automobilky dohromady 1,74 bilionu eur, tedy o 13 % více ve srovnání s rokem 2020 a o 6 % více oproti roku 2019. Může za to fakt, že auta obecně zdražila. Podle informací magazínu Motor1 činil průměrný příjem z prodeje jednoho vozu zhruba 25 tisíc eur, tedy v přepočtu přibližně 611 tisíc korun. Tato suma překonává průměr předpandemického roku 2019 o deset procent.
Asi nejzajímavějším číslem je pak zisk z jednoho prodaného automobilu. Jestliže v roce 2019 činil v průměru 1168 eur za vůz a v roce 2020 pouze 820 eur/vůz, loni to bylo 1902 eur/vůz (v přepočtu zhruba 46 500 Kč). Důvodem takovéhoto výsledku byl právě nedostatek polovodičů, kdy automobilky musely volit, jaké modely ve výrobě upřednostní. Upřednostnily samozřejmě ty nejvíce výdělečné.
Pokud jde o ziskovost jednotlivých značek, suverénně nejlepší je v tomto směru Ferrari. To na jednom svém prodaném automobilu loni vydělalo neuvěřitelných 97 400 eur (téměř 2,4 milionu korun). Na druhém místě s velkým odstupem následuje Tesla (6150 eur/vůz).
Automobilky musí řešit problémy ve výrobě i v letošním roce. Nedostatkovým zbožím jsou tentokrát kabelové svazky. Někteří výrobci, jako třeba Daimler, BMW nebo dokonce i koncern Volkswagen, ale už oznámili, že i po vyřešení problémů v dodavatelském řetězci hodlají v aktuálním trendu pokračovat a i nadále se budou snažit prodávat méně automobilů za více peněz.