Když se poprvé objevily nárazové testy IIHS, v rámci kterých se kromě jiného sleduje náraz s malým přesazením, byl z toho hotový poprask. Ukázalo se, že auta s pětihvězdičkovým hodnocením Euro NCAP tento náraz vůbec nezvládají. Situace se v průběhu let zlepšila, jenže minulý rok byla zjištěna další zajímavá skutečnost. Lidé z IIHS provedli u sedmi SUV náraz s malým přesazením, ovšem na straně spolujezdce. Šest z nich vykázalo výrazně horší výsledek než v případě standardně prováděného nárazu na straně řidiče. To vedlo k domněnce, že automobilky staví svá auta na míru nárazovým testům. Nedávno organizace IIHS proto provedla další podobný test, tentokrát ale s modely střední třídy.
Test nárazu s malým přesazením vedeným nestandardně na stranu spolujezdce se týkal modelů Ford Fusion, Honda Accrod, Lincoln MKZ, Subaru Legacy, Subaru Outback, Hyundai Sonata, Mazda 6, Nissan Altima, Nissan Maxima, Toyota Camry, Volkswagen Jetta, Volkswagen Passat a Chevrolet Malibu. Všechno to jsou auta, která už prošla klasickými testy IIHS a která zvládla standardně prováděný náraz s malým přesazením na výbornou. Většina z nich nakonec obstála i při testu strany spolujezdce a odnesla si nejlepší možné hodnocení Good, jenže výjimky se našly i tentokrát.
Doporučujeme: Jak si vede v crash testu indická Dacia Duster bez airbagů? Opravdu bledě
Volkswagen Jetta při testu nárazu s malým přesazením na straně spolujezdce získal druhé nejlepší hodnocení Acceptable, Passat dostal dokonce druhou nejhorší známku Marginal, stejně jako Chevrolet Malibu. V obou případech to bylo proto, že airbagy nezachytily hlavu figuríny a ta narazila do palubní desky.
IIHS zároveň upozorňuje na fakt, že u pěti modelů bylo potřeba snížit známku v kategorii Structure, kde se hodnotí, k jak velké deformaci prostoru pro posádku dochází. Právě to ukazuje na pevnější stranu řidiče. Například Passat vykázal při nárazu s malým přesazením deformaci maximálně 10 cm na straně řidiče, ale téměř 18 cm na straně spolujezdce. Podobným případem byla také Mazda 6 nebo Nissan Maxima. U těchto modelů ale dobře zafungovaly airbagy a k vážnějším zranění by zřejmě nedošlo.
Doporučujeme: Figuríny pro crash-testy budou staré a obézní. Pomohou upravit design aut
Pro připomenutí dodejme, že IIHS poprvé přišlo s testem nárazu s malým přesazením v roce 2012. Vůz se rozjede proti pevné překážce rychlostí 40 mil v hodině (64 km/h) a střetne se s ní pouze čtvrtinou své šířky. Simuluje se tak například střet se stromem. V rámci standardů IIHS se tato zkouška běžně provádí na straně řidiče.
Kompletní výsledky aktuálního testu nárazu s malým přesazením na straně spolujezdce najdete na obrázku níže: