Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat analýzu zaměřenou na dodržování bezpečné vzdálenosti na tuzemských silnicích. Sběr dat probíhal minulý rok a podle výsledků zveřejněných formou tiskové zprávy nedodržuje bezpečnou vzdálenost mimo dálnice naprostá většina řidičů. Na dálnicích jsou výsledky o něco lepší, nicméně právě tam se jako první objevují nové šipky namalované na silnici, které mají řidičům pomoci správnou vzdálenost identifikovat.
Za bezpečný odstup jsou považovány dvě sekundy. Na silnicích prvních tříd a nižších během průzkumu údajně nedodrželo tuto vzdálenost sedmdesát procent řidičů. Každý třetí řidič pak podle statistik MDČR udržoval vzdálenost od vozu před sebou pod hranicí jedné sekundy. Na dálnicích podle výsledků naopak většina řidičů bezpečné dvě sekundy dodržovala. Třicet procent řidičů se ale na dálnici drželo pod touto hranicí.
Ministerstvo na tento problém reaguje instalací vodorovného značí na vybrané dálniční úseky. Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 km v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 km v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 km v úseku u Nošovic. Nově řidiči na dálnici uvidí šipky, kdy vzdálenost mezi šipkami odpovídá jedné sekundě při jízdě rychlostí 130 km/h. Jak přesně to funguje, to asi tušíte, nakonec nejde o nic nového. Kdybyste si náhodou nebyli jistí, pod článkem najdete oficiální video.
„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
O tématu bezpečné vzdálenosti se v minulosti mluvilo v souvislosti se zavedením přesně definovaného minima. V platném znění Zákona o silničním provozu ale stále najdete původní definici, která říká, že „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
Přesně definovaná minima je v praxi obtížné identifikovat a podobně jako u nepřiměřené rychlosti je i bezpečná vzdálenost velmi relativní. Závisí nejen na rychlosti, ale také počasí, povrchu vozovky i technickém stavu automobilu.