Na český trh přichází nové modely koncernu Stellantis. Minulý týden se jako první českému publiku představil nový Opel Astra, aktuálně na trh vstoupila luxusněji pojatá DS 4. Základní technická platforma obou zmíněných modelů je shodná, francouzský hatchback se ale v některých ohledech docela výrazně liší a navíc v nabídce jeho motorů najdete jednotky, které už Astra (ani nová 308) mít nemůže. DS 4 je ale také podstatně dražší. Jestliže se Astra s „cenou od“ vejde pod hranici půl milionu korun, na francouzskou novinku budete potřebovat přes 700 tisíc.
Model DS 4 chce oslovit zákazníky, kteří nehledají pouze klasický hatchback nižší střední třídy. Tomu odpovídá už odvážný design a karoserie připomínající kupé. Aby si na své přišli opravdu všichni, k dispozici je kromě základní varianty a sportovně střižené Performance Line také verze Cross. Ta zdůrazní nádech SUV, přestože po technické stránce jsou všechna provedení identická. Žádné zvyšování nebo nějaké jiné specifické ladění podvozku se nekoná. S volbou té které výbavové linie se mění výhradně design.
Základní nastavení podvozku je ale ve srovnání s „obyčejnými“ sourozenci od Peugeotu a Opelu odlišné. DS 4 například využívá upravené uložení ramen přední nápravy, některé podvozkové díly jsou vyrobeny z hliníku a ve výbavě se objevují také adaptivní tlumiče upravující své nastavení na základě informací z čelní kamery monitorující povrch vozovky před automobilem.
Kůže, Alcantara, dřevo a karbon
Interiér základní výbavy je sice čalouněn černou látkou, pokud se ale nebudete bát vytáhnout z účtu více peněz, může být vaše DS 4 regulérně luxusní. Například k výbavě Trocadero, která by měla být nejprodávanější, lze dokoupit tři varianty koženého čalounění v ceně od 35 do 150 tisíc (za jemnou kůži Nappa). Kožené interiéry doplňuje obložení pravým dřevem. Performance Line pro změnu přidá čalounění Alcantarou a karbonové dekory. Luxusní atmosféru uvnitř podtrhují také drobné detaily třeba v podobě precizně zpracovaného prošívání. Na materiálech se zde opravdu nešetřilo.
Stejně jako Opel Astra nabízí i DS 4 coby součást standardní výbavy desetipalcový středový displej. Designu palubní desky prospívají také skryté středové výdechy ventilace. Ambientní osvětlení je samozřejmostí. Myslelo se rovněž na praktickou stránku věci. Odkládacích přihrádek je v okolí řidiče poměrně hodně. Základní objem zavazadlového prostoru je 430 litrů. Plug-in hybridní DS 4 má zavazadelník zmenšený na 390 l.
Výkonné spalovací motory zůstaly. Zatím...
Základním motorem pro novou DS 4 je zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 130 koní. V případě dieselu lze sáhnout po naftovém čtyřválce 1.5 BlueHDi, který je také naladěný na 130 koní. Astra a 308 tímto s nabídkou ryze spalovacích motorů končí. Kdo chce v kombinaci s nimi něco silnějšího, ten musí sáhnout po plug-in hybridu, což ale pro DS 4 neplatí.
V nabídce pro tento hatchback najdete také zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech o výkonu 180 koní a pro Performance Line+ lze pořídit stejný motor naladěný dokonce na 225 koní. Naopak slabší plug-in hybrid (180 k) se u DS 4 aktuálně nenabízí. Jedinou elektrifikovanou možností je silnější varianta o výkonu 225 koní. V elektrickém režimu by vůz měl být schopen ujet až 54 km.
Všechny motorizace jsou spojeny s automatickou osmistupňovou převodovkou. S manuálem se DS 4 prodávat vůbec nebude. Nepočítá se ani se čtyřkolkou, nicméně DS 4 Cross nabídne systém známý třeba od Peugeotu jako Grip Control. Kromě několika základních jízdních režimů tak řidič dostane možnost volby také z režimů pro jízdu mimo silnici (Bláto, Sníh a Písek).
Nabídka různých asistentů a technologických pomůcek je velmi bohatá. DS 4 může mít head-up display, adaptivní maticové světlomety, asistované řízení schopné měnit rychlost také na základě poloměrů zatáček, vůz zvládne automaticky přejíždět z pruhu do pruhu stejně, jak to už nějakou dobu umí dělat modely Mercedes. Nechybí ani noční vidění s detekcí chodců, cyklistů a zvířat nebo už zmíněný systém adaptivních tlumičů DS Active Scan.
Elektromobil v roce 2024
Pro rok 2024 má značka DS nachystaný příchod plně elektrické verze, která ale bude postavená na zcela nové platformě STLA Medium. Elektrická DS 4 má být prvním modelem koncernu Stellantis, který tuto techniku dostane. V současnosti se mluví o tom, že dojezd bude až 700 km. Postupem času se ale na druhou stranu také z nabídky vytratí neelektrifikované motory. Elektrický Opel Astra tak bude ve srovnání s elektrickou DS 4 v podstatě jiným autem, protože má na trh přijít už příští rok. Podobně vysoký dojezd tedy určitě nenabídne.
DS 4 se vyrábí v německém Rüsselsheimu, kde vzniká také Opel Astra. České zastoupení chce letos prodat zhruba 60 exemplářů, přičemž dvacet až třicet procent by měl tvořit plug-in hybrid.
Motor | Zdvihový objem | Maximální výkon | Základní cena |
---|---|---|---|
1.2 PureTech | 1199 cm3 | 130 k | 720 000 Kč |
1.6 PureTech | 1598 cm3 | 180 k | 915 000 Kč |
1.6 PureTech | 1598 cm3 | 225 k | 1 055 000 Kč |
1.5 BlueHDi | 1499 cm3 | 130 k | 795 000 Kč |
E-Tense (plug-in hybrid) | 1598 cm3 | 225 k | 1 115 000 Kč |