Na světě je další důvod, proč jsou SUV špatná. Údajně škodí klimatu více než ocelárny

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Kategorie SUV se pro některé stává úhlavním nepřítelem

  • Kromě údajné horší bezpečnosti se teď objevil další důvod, proč by tato auta měla být omezena, a sice ekologie

  • Podle zprávy organizace IEA zásadně přispívají ke zvyšování emisí CO2

  • Vina je obecně svalována na zlá SUV, faktem ale je, že za to mohou hlavně zákazníci, protože si SUV kupují

Není to tak dávno, co světem internetu proletěla zpráva o smrtelné nehodě, kdy řidič v Berlíně ztratil kontrolu nad svým SUV (bylo to Porsche Macan) a vjel na chodník. To vyvolalo nesmyslné reakce, podle kterých jsou SUV nebezpečná a do měst by jim měl být dokonce zakázán vjezd. Teď se objevil další důvod, proč jsou SUV špatná. Není jím nic jiného než ekologie. Údajně škodí více než ocelárny, letadla nebo lodě.

Zákaz dieselů už není v módě. Novým nepřítelem mají být SUV, i když je to naprostý nesmysl (komentář)
Přečtěte si také:

Zákaz dieselů už není v módě. Novým nepřítelem mají být SUV, i když je to naprostý nesmysl (komentář)

Článek hlásající zjištění o tom, jak SUV škodí více než ocelárny, vyšel například na webu Info.cz. O stejné věci samozřejmě informovala i zahraniční média. Základním zdrojem je tisková zpráva organizace IEA (International Energy Agency), která ale není tak docela jednoznačná. Jde totiž zejména o upoutání pozornosti, protože kompletní výsledky předmětné studie budou zveřejněny až 13. listopadu.

Nikoliv druhý nejhorší, ale druhý nejvíce rostoucí 

Tisková zpráva prezentuje pouze část, která hovoří o přírůstku emisí CO2 mezi lety 2010 až 2018. A právě na tomto přírůstku má druhý největší podíl blíže nespecifikovaná kategorie SUV. Absolutní čísla zatím zveřejněna nebyla, nicméně IEA říká, že SUV přidala mezi lety 2010 až 2018 téměř 554 Mt CO2, přičemž aktuálně má tato kategorie na svědomí celkem 0,7 Gt CO2 z toho, co lidstvo dohromady během jednoho roku vyprodukuje. Pro úplnost, podle webu Worldpopulationreview vyprodukovalo lidstvo dohromady 33,1 Gt CO2 v roce 2010, zatímco v roce 2017 to bylo 36,2 Gt.

Graf tak, jak ho zveřejnila organizace IEA. SUV jsou zde na druhém místě, nicméně tento graf neříká, kdo produkuje nejvíce emisí CO2 obecně, ale jak velká změna byla zaznamenána mezi lety 2010 a 2018. Druhá největší změna se týká SUV, protože se jich prodává čím dál více. U ostatních vozů (other ICEs) naopak došlo k menšímu poklesu

Zatím část zveřejněné zprávy IEA je důvodem, proč se dokonce objevují výzvy k zákazu reklamy na SUV, píše Info.cz. Jenže IEA neříká, že by SUV byla druhým největším producentem emisí CO2 na světě a že by předčila i ocelárny, leteckou dopravu nebo lodě. Říká, že v letech 2010 až 2018 vzrostla celková produkce CO2 a na tomto nárůstu mají SUV druhý největší podíl. I ten je přitom pořád zásadně menší než nárůst, za kterým stojí výroba elektrické energie.

Opravdu jsou SUV tak špatná? 

Tak, jak byla zveřejněna, vyvolává zpráva IEA víc otázek, než přináší odpovědí. Tak třeba: jaké jsou absolutní hodnoty emisí CO2 u jednotlivých druhů dopravy? Co je ještě považováno za SUV a co už SUV není? Nebylo by v souvislosti se snahou snížit emise užitečnější zaměřit se na čistotu výroby elektrické energie? Z čeho přesně vychází tvrzení o tom, že SUV spotřebovávají o čtvrtinu více energie než středně velká auta, jak to uvádí IEA? Opravdu jsou SUV „obtížně elektrifikovatelná“?

Videodojmy: Vyzkoušeli jsme nejdražší a nejluxusnější SUV, Rolls-Royce Cullinan
Přečtěte si také:

Videodojmy: Vyzkoušeli jsme nejdražší a nejluxusnější SUV, Rolls-Royce Cullinan

Nepochybně bude nejlepší počkat si na kompletní zprávu, která bude prezentována zhruba za dva týdny a určitě přinese množství zajímavých údajů.

Snaha omezit SUV jak kvůli bezpečnosti, tak kvůli ekologii se ale zdá být přinejmenším zvláštní. Jednoduše proto, že nelze házet všechna SUV do jednoho pytle. Na to je tahle kategorie v dnešní době už příliš různorodá. Pravda, obecně lze říci, že čím větší auto, tím více energie konzumuje. Pokud na tohle přistoupíme, pak už tedy zbývá jen určit, do jaké velikosti/hmotnosti je to ještě v pořádku a kde už začíná být daný vůz společensky závadný. Ví to vůbec někdo?

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?