+
- I z auta typu Volkswagen Caddy se může stát vůz na spaní
- Zpracování „obytného“ modulu je velmi solidní a působí odolně
- Lůžko je překvapivě pohodlné
- Caddy s motorem 2.0 TDI umí být sympaticky dynamický i úsporný
–
- Za vrcholnou verzi modulu Hiker NST HI 310 dáte přes 90 tisíc
- Nebyl by lepší střešní stan?
- Caddy je už letitý model a při jízdě to je na něm znát
Je to tady zase, blíží se Vánoce. Pokud rádi cestujete autem, možná se vaše myšlenky budou ubírat někam směrem k nákupu nějakého obytného vozu. Jenže taková věc je dost drahá a hlavně dostanete auto, které vám kdykoliv jindy než během výletů bude k ničemu. Existují samozřejmě další možnosti. Co třeba karavan? Nebo střešní stan? Nebo byste raději něco na způsob VW California, i když ani tento model rozhodně není levný? A co třeba taková obytná vestavba, kterou můžete jednoduše strčit do kufru v podstatě jakéhokoliv osobního auta. Přes týden pak máte normální vůz a na víkendy získáte něco jako obytný automobil. Není to ideální? Přesně to jsme vyzkoušeli a naše odpověď je následující: Ideál to bude jak pro koho.
Obytný šuplík
Princip podobných vestaveb je v zásadě úplně jednoduchý. Do zavazadlového prostoru umístíte modul, který je vymyšlený tak, aby se dal jednoduše rozložit. Směrem ven z auta z něj vytáhnete jeden velký šuplík obsahující různé části věnované různým věcem. Směrem dovnitř pak z tohoto základního modulu rozložíte lůžko. Fakticky můžete celkem pohodlně tábořit vlastně kdekoliv, odkud vás někdo nevyhodí. Společností nabízející podobné boxy existuje více, my jsme vyzkoušeli Nestbox Hiker NST HI 300 od Egoé v kombinaci s Volkswagenem Caddy Maxi 2.0 TDI.
Hiker představuje lidově řečeno bednu širokou 110 cm, vysokou 40 cm a dlouhou 54 cm. Lůžko, které lze na této bedně rozložit, má 195 cm na délku, šířka je logicky shodná se základním boxem a výška matrace je 6 cm. Kromě Caddy lze tuto věc umístit také třeba do Renaultu Kangoo, Peugeotu Rifter, Citroënu Berlingo nebo Opelu Combo. Existují tři úrovně podle toho, jak moc kompletní výbavu pro kempování budete chtít. Pokud zatoužíte po testovaném provedení nabízejícím vařič, tekoucí vodu i postel, pak si připravte 90 629 Kč. Lednice se dokupuje zvlášť a stojí 6 534 Kč (bavíme se o cenách s DPH). Když už je řeč o lednici, je dobré vědět, že je napájena z 12 V zásuvky. Na dotaz, jestli je zde nějaká ochrana proti vybití baterie, jsme dostali odpověď, že by se při poklesu napětí měla lednice automaticky vypnout, ale to prý nutně neznamená, že auto nastartujete. Podle zkušeností lidí z VW s tím ale problémy nejsou.
Nestbox ovšem můžete pořídit také ve větších variantách pro větší auta včetně VW Transporter, nebo naopak pro menší automobily, jako je například Škoda Octavia Combi, Škoda Yeti nebo VW Passat. Jistě, čím větší váš vůz je, tím více toho může Nestbox nabídnout a tím pohodlnější bude táboření.
Do auta za deset minut
Jednou z největších výhod podobného řešení je možnost používat svůj automobil bez jakýchkoliv omezení. Žádné zbytečné denní převážení vařiče a skříňky jako u Californie Ocean. Prostě svůj Nestbox někam uložíte a jezdíte s daným autem úplně normálně. V případě našeho prodlouženého Caddy to znamená možnost odvézt až sedm lidí. Proměna na provizorní obytňák by pak měla být velmi jednoduchá. A ona taková v praxi opravdu je.
Nestbox Hiker není úplně lehký. Základem je kovový rám doplněný o robustně vypadající překližku. Celý komplet váží podle oficiálních materiálů 80 kg, ale dá se samozřejmě rozebrat. Když odstraníte vařič, bednu s čerpadlem a nádržemi (tedy spíš nádržkami) na vodu a lednici, zůstane jen holá konstrukce. Není nejlehčí, ale jeden člověk si s ní už poradí. Při dávání Nestboxu do vozu je potřeba být opatrný, protože na šířku tu moc velká rezerva není.
Schválně jsem si vyzkoušel, jak dlouho mi bude uložení Nestboxu do auta trvat, když s tím nemám vůbec žádné zkušenosti (pravda, z auta jsem ho před tím vyndal, takže už jsem měl představu, jak tam byl upevněn). Zabralo to přesně dvanáct minut. V zásadě se po vás chce jen box do vozu dát a přivázat dvěma popruhy k okům kousek za nakládací hranou a další dvojicí k úchytům uvnitř vozu.
Tím, že oka u nakládací hrany nejsou schovaná v podlaze, ale kousek vyčnívají, mohou překážet ve chvíli, kdy box dáte do auta špatně. Šuplík se pak přes ně nedostane. Právě na této věci jsem se zasekl. Ale napodruhé už vše zvládnete bez potíží a především do deseti minut. Takže ano, přestavba Caddy na obytný vůz je vážně jednoduchá a velmi rychlá. Jen si dejte pozor, abyste náhodou šuplík nevytáhli ve chvíli, kdy box nemáte uchycený i uvnitř vozu, jinak se vám převáží a vypadne z auta ven.
Jaká je potom praxe?
Sobota ráno, do auta jsme naházeli nějaké věci a vyrazili směr Česká Třebová na větší výlet s přespáním. Po cestě jsme se zastavili v supermarketu, dokoupili jídlo na gril, to rovnou uložili do lednice a pokračovali pryč z Prahy. Fakt, že veškeré vybavení pro kempování máte uvnitř, vám umožní jet po dálnici pěkně svižně. V Německu by to klidně mohlo být i tachometrových 170 km/h. To běžná obytná auta neumí.
Když pak přijde hlad, respektive čas oběda, stačí zastavit na klidném místě, vytáhnout šuplík, zapálit vařič a uvařit, co potřebujete. Mimochodem, vařič lze vyjmout a odnést v batohu třeba někam dále na pěší túru. Když se najíte, v malém dřezu nádobí opláchnete, uložíte, vodu vylijete (nádrž na odpadní vodu tu vážně nečekejte) a můžete pokračovat.
Navečer někde zakempujete, třeba jako my na Kozlovském kopci, uděláte oheň a rozložíte v autě lůžko. To obnáší zaháknout dva podélníky na základní box a mezi ně přidat dva příčníky (tedy možná tři, ale ten třetí, přední, už v autě nebyl a ničemu to nevadilo). Na tuhle konstrukci rozložíte rošt a na něj matraci. Celé to zabere maximálně pět minut. Docela mne překvapilo, jak dobře jsem se na téhle provizorní posteli vyspal. Pravda, je trochu tužší, ale pro potřeby kempování je pohodlná více než dost. Mne osobně potěšila i délka, protože s mými téměř 190 cm jsou občas u podobných záležitostí potíže. Ne tak v prodlouženém Caddy. Šířka 110 cm je pak pro jednoho skvělá, pro dva už bude hodně akorát. Širší postel se ale do těchto aut jednoduše nevejde.
Ráno si zase šuplík vytáhnete, uvaříte kafe, posnídáte a pokračujete dál k nějakému dalšímu místu. Nebo se v neděli odpoledne vrátíte domů, jako my. Tam zase za zhruba deset patnáct minut Nestbox vyndáte, uklidíte a z provizorního obytňáku se rázem stane klasický osobní automobil.
Jak moc povedená náhrada za obytný vůz to je?
S kýmkoliv jsem o Nestboxu mluvil a komukoliv jsem během testu Caddy ukázal, vždy jsem se setkal s pozitivními názory. Je to nejen na první pohled šikovná a praktická věc umožňující přespat v podstatě kdekoliv, stejně jako tomu je u obytných aut. Jenže tyto sympatie se pokaždé rozplynuly v momentě, kdy přišlo na cenu. Devadesát tisíc za šuplík??? Někdo by si podobnou věc raději vyrobil sám, někdo by raději dal stejné peníze stranou a postupně je utratil za řekněme 90 nocí v českých apartmánech. Pochopit se dají obě námitky.
Nestbox je ideální řešení pro zájemce o kratší výlety s modely, které běžně žádné možnosti pro přespání nenabízí. Respektive pro lidi, kteří si dovedou spočítat, že pro jejich cestovní potřeby je plnohodnotné obytné auto zbytečné a kteří se nechtějí vždy a všude vázat na kempy.
Zrovna v případě Caddy si ale můžete koupit verzi Beach, která má také postel a která nabídne záclonky na všech oknech, takže uvnitř dostanete větší soukromí. Jenže nenabízí vestavěnou kuchyň. Z tohoto úhlu pohledu by mohla být naprostým ideálem kombinace výbavy Beach a základního Nestboxu vybaveného pouze kuchyňskou sadou, jenže verze Beach podle všeho kompatibilní s Nestobxem není. Na rozdíl třeba od základní Californie Beach. A když přidáte do Californie Beach základní Nestbox s kuchyní, dostanete něco jako Californii Ocean, akorát vám kuchyň konstantně nepřekáží uvnitř a to už má k ideálu opravdu hodně blízko.
Volkswagen Caddy: Solidní, ale už starý
Caddy je už velmi letitý model, ale pořád má své kouzlo. Verze Maxi je nesmírně prostorná, stále vypadá dobře a disponuje solidní výbavou zahrnující automatickou klimatizaci, tempomat nebo navigaci. Překvapením byl naftový dvoulitr o výkonu 110 kW (150 k) nabízející docela velkou chuť k akceleraci a nízkou spotřebu. Při rychlé jízdě po dálnici to bylo lehce přes sedm litrů, při klidnějším cestování méně než šest.
Přesto se stáří na tomto automobilu už podepisuje, zejména ve srovnání s novými dodávkami dané kategorie typu Berlingo/Rifter/Combo. Ty totiž dokážou být mnohem pohodlnější i kultivovanější. Zkrátka jsou blíže klasickým osobním automobilům. Přestože naše Caddy vozilo během testu necelých 100 kg u zadní nápravy, ta byla pořád poměrně tvrdá. Dieselový motor je na dnešní poměry hlučný a o věcech typu multimediálního systému nemá cenu vůbec mluvit. I když, pokud jde o uživatelskou přívětivost a jednoduchost ovládání, je tahle stará koncepce známá z Volkswagenů minulosti téměř jistě lepší než nejnovější obří displeje.
Na nástupci VW Caddy se už pracuje, představit by se měl poměrně brzy. Je téměř jisté, že i ten pak dostane svůj Nestbox.
Cena testovaného vozu: 665 554 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 811 910 Kč
Základní cena Nestbox Hiker: 66 429 Kč
Cena testované verze (kompletní sada kempingové vestavby): 90 629 Kč
Technické údaje | Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový čtyřválec EA288, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1968 |
Vrtání x zdvih (mm): | 81 x 95,5 |
Kompresní poměr: | 16,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110 / 3500-4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 340 / 1750-3000 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 10,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 194 |
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) | 6,8/4,8/5,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4878 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1793 |
Výška (mm): | 1834 |
Rozvor náprav (mm): | 3006 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1537 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1531 |
Poloměr otáčení (m): | 6,1 |
Provozní hmotnost (kg): | 1505 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2385 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 1380/3880 |
Objem palivové nádrže (l): | 60 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení MacPherson, vinuté pružiny |
Podvozek vzadu: | tuhá náprava, listové pružiny |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče o průměru 280 mm |
Brzdy vzadu: | kotouče o průměru 260 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |