Bezvačkový motor FreeValve, který vyvinula švédská technologická společnost Koenigsegg, používá revoluční ovládání ventilů pomocí elektromagnetických a pneumatických aktuátorů. Motor se tak úplně obejde bez klasických řetězových nebo řemenových rozvodů a vačkových hřídelí.
Nápad od Koenigseggu koupila čínská automobilka Qoros, která proslula především nezdařeným vstupem na evropský trh. V Číně je to ale zavedený výrobce a bezvačkový motor o zdvihovém objemu 1,6 l nasadí do sériové výroby.
[su_vimeo url="https://vimeo.com/145498720"]
Koenigsegg na bezvačkovém motoru FreeValve pracuje zhruba od roku 2000. Kompletní hlavu motoru sestrojil na prototypu s přeplňovaným čtyřválcem Saab. Koenigsegg dosáhl postupně pozoruhodných výsledků. Tvrdí, že motor je ve srovnání s konvenčním vačkovým pohonem o 15 % účinnější (především má výrazně nižší čerpací ztráty), kultivovanější a má lepší dynamické parametry. Produkuje i nižší škodlivé emise.
Motor 1,6 l s přeplňováním, který nasadí do výroby čínský Qoros, má výkon 170 kW (231 k) a točivý moment 320 Nm. To je téměř o 50 % víc než u původní jednotky s konvenčním ovládáním ventilů. Motor je také o 20 kg lehčí. Pokud by mělo dojít k závadě, ventil zůstane nuceně zavřený. Nehrozí tedy tzv. „potkání“ motoru.
Výhodou bezvačkového motoru jsou nižší mechanické ztráty a především mnohem lepší kontrola nad plněním jednotlivých válců. Motor také nepotřebuje škrtící klapku. Každý jednotlivý ventil může být ovládán nezávisle na poloze klikové hřídele a má proměnnou délku a čas otevření. Pro automobilky je tento systém ovládání ventilů zajímavý především tím, že snižuje reálnou spotřebu paliva a hlavně škodlivé emise. Je až s podivem, že se tohoto funkčního nápadu zatím nechytla jiná automobilka.