Co vám na podzim za volantem vadí víc?
Podzim je pro řidiče obtížný. Zkracující se dny a zhoršená viditelnost ale nejsou jedinými obtížemi, se kterými se musí motoristé vypořádat. Rychle se měnící podmínky na silnicích totiž vyžadují od řidičů (a také ostatních účastníků provozu) mnohem více pozornosti a především opatrnosti. Připomeňme si nejčastější obtíže, kterým musíme na podzim na silnicích čelit.
A zase ti mlhovkáři a diodáři...
To už je takový podzimní kolorit. Lidé, kteří si neumějí správně rozsvítit, sice jezdí celý rok, ale s ranní mlhou a zkracujícími dny jsou tzv. mlhovkáři a diodáři obrovské riziko. Hustá ranní mlha je pádným důvodem k tomu, aby si řidič rozsvítil mlhová světla, zejména ta zadní. Jakmile však mlha pomine, zase je nutné mlhová světla vypnout. Mlhovka je totiž velmi intenzivní a oslňuje. A také poutá pozornost ostatních a snižuje efekt rozsvícení brzdových světel.
Druhým extrémem jsou řidiči, kteří si „zapomenou“ rozsvítit a i v mlze nebo šeru jezdí na denní svícení. Případně nesvítí vůbec. Zatímco zepředu je takové auto s rozsvícenými LEDkami ještě trochu vidět s dostatečnou rezervou (pokud tedy není mlha s dohledností padesát metrů), zezadu je to horší, protože při denním svícení nesvítí zadní obrysová světla. Takové auto se pak – hlavně v houfu mlhovkářů – stane prakticky neviditelným.
Přes nízké sluníčko vás nikdo nevidí
V časech nejintenzivnějšího provozu, tedy mezi sedmou a osmou hodinou ranní a kolem čtvrté odpoledne, je Slunce tak nepříjemně nízko nad horizontem, že značně komplikuje orientaci. Mnoho řidičů si výhled dále zhoršuje tím, že mají špinavé čelní sklo, a to jak zvenku, tak i zevnitř. Rozšmudlaná špína (vážně je vám zatěžko si každý rok koupit nové stírací lišty za pár stovek?) a mastnota na skle pak světlo více rozptylují. Jízda v takových podmínkách je srovnatelná s tím, jako by si řidič jedoucí proti vám v noci nesklopil dálková světla. Nevidíte vůbec nic.
Jenže udržování čelního skla v absolutní čistotě nepomůže samo od sebe. Nutné je především počítat s tím, že někteří řidiči vás prostě nemusí vidět, zejména pokud máte sluníčko za sebou. Už stíhací piloti za druhé světové války raději útočili se sluncem v zádech, protože je protivník neviděl. Tady ale chcete, abyste byli vidět. Zejména když se protijedoucí auto chystá odbočit vlevo přes váš směr jízdy. Jednoduchá pomoc neexistuje. Prostě musíte počítat s tím, že vás ten druhý může nechtěně přehlédnout.
Na mostech bývá ráno námraza
Jak se slunce přibližuje k horizontu, přibývá míst, kam za celý den nezasvítí. Na takových místech se drží teplota níž a vzniká riziko, že zde potkáte nečekanou námrazu. I když může být okolo třeba nad nulou, tak pamatujte, že noční teploty klesnou klidně pod nulu a v těchto chladných oblastech ve stínu teploty kolem nuly vydrží i dlouhé hodiny po rozednění.
Námraza se tvoří (či se déle udrží) zejména na mostech, kdy vozovka rychleji prochladne. Pokud má vozovka ještě k tomu sklon, případně vede do zatáčky a řidič v mírném oblouku brzdí, může ho potkat nemilé překvapení. Co s tím dělat? Stačí na to myslet a zejména v ranních hodinách, kdy se teplota drží kolem nuly, si dávat na mostech ve stínu velký pozor. Na přímém slunci už z dálky poznáte, že se namrzlá vozovka zrcadlí, ale ve stínu takovou nápovědu nedostanete.
Mokré listí klouže jako sníh
S náhlou ztrátou přilnavosti se ale můžete setkat také tam, kde na vozovku padá listí. Stačí, když do toho trochu zaprší a na silnici se vytvoří uklouzaná vrstva, na které auto jede jako na saních. Mokré uježděné listí totiž klouže zrhuba stejně jako sníh. V autě to ještě tak strašné být nemusí, ale pro motorkáře je to pohroma.
Pamatujte na to, že listí a špína se drží hlavně u krajnice, což bývá kritické hlavně při vyhýbání s protijedoucím autem na úzké silnici nižšího řádu. Vnější kola pak snadno ztratí přilnavost, a jakmile ťuknete do brzdy, navštívíte příkop, ani nevíte jak. Ani sebelepší pneumatiky a záchranné elektronické systémy v tomto případě moc nepomohou.
Zvěř, neviditelní chodci a cyklisté
Zatímco v létě ve tmě potkáte chodce jen výjimečně, v pozdních odpoledních hodinách, kdy už slunce zapadlo a silnice se ponořily to tmy, jsou pěší opozdilci naprosto běžní. A bohužel nebývají dostatečně vybaveni reflexním oděvem nebo baterkou. Nespoléhejte na to, že chodci vždy půjdou v souladu s předpisy za krajnicí a po správné straně silnice.
Zcela běžně lze potkat cyklisty, kteří na vyhovující osvětlení naprosto kašlou a spoléhají se, že je řidič prostě uvidí. Neuvidí. Je pak chybou se domnívat, že i když je mlha nebo prší, že cyklisté nevyjedou. Narazit na ně můžete i v nejhorším počasí.
Hlavně na podzim je nutné počítat se zvěří kolem silnic, která se sice vyskytuje po celý rok, ale právě s horšími rozhledovými podmínkami podzimního provozu má řidič mnohem obtížnější přehled o situaci a srnky a divočáky často zahlédne až na poslední chvíli.