Před několika dny nechala radnice Prahy 2 vyznačit pěší zónu na poměrně důležitém kruhovém objezdu. V křížení Záhřebské ulice s Americkou, kterou zdobí fontána a obklopují celkem čtyři restaurace a tři vinárny, namalovala žluté čáry, nasadila velké květináče a rozmístila několik kovových stolků a židliček. Auta z místa úplně nevyhnala. Mohou projíždět z pravé strany Americké směrem dolů do Záhřebské a z levé strany směrem nahoru. Problém je, že místní řidič potřebují přesně opačné řešení. Nebo raději žádné.
Nejhůř jsou na tom ti, kteří mají svá auta zaparkovaná v Americké ulici kousek před náměstíčkem. Původní cesta z domu například v Americké číslo 12 směrem na hlavní Francouzskou, kterou lze dále využít k výjezdu ze čtvrti, zabrala jen minutu. Stačilo odbočit do Záhřebské a vydat se směrem nahoru.
Nyní je ale potřeba jet takto: Americká – Záhřebská – Belgická – Jana Masaryka – Americká – Máchova – Varšavská – Šmilovského - Na Kozačce – Máchova. A to s tím, že řidič skončí na velmi nepřehledné křižovatce s Francouzskou, kde je těžké odbočit směrem doleva. Místo 300metrové cesty jde o výlet na dva kilometry. Situaci před a po instalaci pěší zóny ukazuje mapa:
Radnice se svým počinem pochlubila na Facebooku. Příliš pochvalných reakcí ale nedostala. „Dostat se na konec Záhřebské je nyní objížďka na 10 minut. A auta na kruháku kolem kašny na Americkém náměstí stejně budou zmateně jezdit dal. Takže pro lidi stejně nebezpečné,“ napsala například Lucie Balcárková.
„Jsem rozhodně proti. Akorát dojde k přesunu aut jinam, takže to bude na úkor obyvatel Varšavská, Šmilovského, Na Kozačce...o tom jak to ucpe obousměrný úsek Máchova ani nemluvě. Kaváren a odpočinkových míst je snad na Vinohradech dost,“ dodal Kryštof Tejnora.
Zatím jen na zkoušku
Radnice Prahy 2 ale upozorňuje, že jde jen o dočasnou záležitost. Pěší zóna bude na místě do 1. října. Návrh vznikl v rámci akce nazvané Pražské židle a plácky, který se už realizoval i v jiných čtvrtích. Ani tam se ale nesetkal jen s nadšenými ohlasy. Za akcí stojí Institut plánování a rozvoje Prahy.
„Toto konkrétní místo bylo vybráno společně s městskou částí, jelikož Praha 2 již v minulosti nechala vypracovat studii na možnou revitalizaci prostoru včetně omezení průjezdu. Dočasná proměna prověřuje, zdali je reálné náměstí takto upravit a zdali ho budou lidé využívat. Dočasný projekt může nastartovat opravdovou rekonstrukci či naopak případně ušetřit mylně vynaložené finanční náklady. Dokud změnu ve veřejném prostranství nevyzkoušíme v měřítku 1:1, nedokážeme přesně odhadnout, jaké budou její dopady,“ řekla Autobibli koordinátorka projektu Pražské židle a plácky Kristýna Kočová.
Pokud se změna neosvědčí, mobiliář se podle Kočové jednoduše přesune na jiné místo. Pokud se naopak osvědčí, může rovnou na místě zůstat a z dočasné změny se tak stane permanentní. „Omezení průjezdu náměstím přirozeně vyvolává potřebu úpravy jednosměrek v okolí. Nicméně vzhledem k tomu, že náměstí je koncipováno jako dočasné, rozhodli jsme se v tuto chvíli změnu jednosměrek neprovádět,“ dodala koordinátorka.
Mimochodem, pokud by už měla změna na místě proběhnout, nebylo by nutné jednosměrky ve Vinohradských ulicích výrazněji měnit. Stačilo by totiž pěší zónu na náměstíčku pootočit tak, aby auta jezdila z pravé strany Americké místo dolu nahoru. Takové řešení by delší cestu přineslo jen lidem mířícím z levé části Americké do Záhřebské, ti by ale nenajížděli kilometry, jen by objeli jeden blok.
Problém nejen pro popeláře
Lidé blízcí projektu tvrdí, že na něm participovala i „dopravní fakulta“. Nicméně je zřejmé, že místních obyvatel se na změnu nikdo předem neptal. „Bydlím přímo na náměstí, nikdo se mě neptal, zda bych tuto možnost uvítal (a ani ostatních mých spoluobčanů, jak jsem odtušil z příspěvků, kdy se tato akce nepovedla) - neuvítal. Nikdy nemám problém najít místo v jedné z fajn restaurací kolem kruháče, takže fakt nepotřebuju židličky ještě uprostřed - to akorát zkomplikuje dopravu, jak tu již ostatní píšou,“ napsal Honza Hynek.
Absenci dotazování potvrdila i sama Kočová: „Participativní dotazování pro takto krátkodobý projekt neproběhlo,“ sdělila Autobibli. Je tedy patrné, že k projektu nemohli místní nic říci a zároveň ho připravil někdo bez znalosti místních jednosměrek.
Mimochodem, problém s bizarní objížďkou není jen v případě osobních aut. Problém budou mít i popeláři, na což upozorňuje šéf společnosti KOMWAG Jaroslav Stružka: „Nemohu se zbavit nutkavého pocitu, že fakulta dopravy, stejně jako IPR neřeší, že takovéto úžasné instalace několika málo stolků a židlí mezi záplavu přilehlých restauračních zahrádek přinese pouze to že a) se významně zdraží svoz odpadu takřka pro všechny občany v okolí, neboť popeláři budou nuceni prodloužit zanášku a vynášku popelnic o několik desítek metrů - což je samozřejmě poplatná služba, b) instalací zábran pro čištění formou květináčů a stolků se významně sníží podíl strojního úklidu, čímž naroste množství polétavého prachu v dané lokalitě, což je pro životní prostředí v dané lokaci zásadním negativem. Takže jen houšť a víc takových projektů, ať se tady Pražákům žije čím dál hůře!“