Souhlasíte s novými limity CO2 pro osobní auta?
Včera proběhlo zasedání ministrů životního prostředí států EU, kde se jednalo o limitech emisí CO2 pro nadcházející roky. Další pokračování emisního příběhu navázalo na návrh schválený Evropským parlamentem minulý týden, který počítá se snížením o 40 % oproti roku 2021. Ministři životního prostředí se shodli na nižším limitu.
Zatímco třeba Česká republika původně požadovala třicetiprocentní snížení, stejně jako Německo, nakonec byl schválen kompromisní návrh. Ten počítá se snížením emisí CO2 u osobních automobilů o 35 % ve srovnání s rokem 2021. V roce 2025 by měly být emise CO2 nižší o patnáct procent. U nákladních automobilů se ministři životního prostředí shodli na limitech -15 % v roce 2025 a -30 % v roce 2030.
Ze včerejšího zasedání také vyplynulo, že by tržní podíl elektrifikovaných aut měl do roku 2030 narůst na 35 %. Schválen byl rovněž záměr připravit pobídky podporující prodej tohoto druhu automobilů ve státech, kde tržní podíl bezemisních a nízkoemisních automobilů nedosahuje šedesáti procent počítaných z evropského průměru. O konečné podobě emisních limitů bude ještě jednat rakouské předsednictví Rady EU a Evropský parlament. První jednání proběhnou už dnes.
I když by byl schválen kompromis v podobě snížení emisí CO2 o „pouhých“ 35 %, pro automobilky to bude stejně znamenat obrovský problém, který samozřejmě zaplatí koncoví zákazníci. Velmi ambiciózní je také podíl elektrifikovaných automobilů na úrovni 35 %. Přestože v procentuálním vyjádření dosahují tyto auta v současnosti obrovských meziročních nárůstů, v absolutních číslech je jejich tržní podíl v rámci EU naprosto zanedbatelný. V roce 2017 nečinil ani 1,5 % (pokud se budeme bavit o elektromobilech a plug-in hybridech dohromady).
Celé úsilí oficiálně pramení ze snahy snížit evropskou produkci emisí CO2. V tomto kontextu nabízí oficiální zdroje EU velmi zajímavou infografiku, ze které je dobře vidět, jak velký podíl mají běžná osobní auta. Doprava jako celek se na evropské produkci skleníkových plynů podílí z 21,7 %. Z toho připadá 94 % na silniční dopravu a z těchto 94 % připadá na osobní auta a dodávky 73 %. Jinak řečeno, tohle obrovské elektrické šílenství se dělá proto, aby bylo dosaženo snížení produkce o třetinu v sektoru, kterého se týká podíl 14,8 % na absolutní evropské produkci emisí CO2. A to se vyplatí.
15,8 %