Francouzská společnost Michelin patří mezi průkopníky technologických inovací v pneumatikářském průmyslu už více než 100 let. Zatímco v minulých dekádách se vývoj soustředil především směrem k vyšší výkonnosti pneumatik, dnes se stále více myslí i na ekologii. Michelin vyvíjí způsob, jak nahradit ropné produkty při výrobě pneumatik obnovitelnými zdroji.
V současné době se podle Michelinu při výrobě pneumatik používá přibližně 72 % ropných produktů a jen 26 % připadá na obnovitelné zdroje. Především na kaučuk a rostlinné materiály. Dvě procenta jsou recyklované materiály, hlavně použité pneumatiky a železo. Během dvaceti let chce Michelin podíl recyklovaných materiálů zvýšit na 10 % a přírodních na 30 % s tím, že do roku 2048 má být podíl ropných produktů už jen pětinový a většina materiálu v nových pneumatikách bude pocházet z obnovitelných zdrojů a recyklovaného materiálu.
Doporučujeme: Test pneumatik 225/45 R17 – Jak si vedou celoroční? Vyloženě špatně ne
A novým obnovitelným zdrojem má být dřevo. Michelin nyní vyvíjí způsob, jak využít odpadní produkty dřevozpracujícího průmyslu a získat tak elastomery, které jsou potřebné k výrobě pneumatik, aniž by tím utrpěla výkonnost pneumatik a bezpečnost.
To ale není jediná inovace, kterou Michelin připravuje. Se společností AddUp pracuje na technologii 3D tisku pneumatik a na zcela novém způsobu obnovy použitých pneumatik. Podle Michelinu totiž dovoz levných pneu z Číny doslova zabil kvalitně prováděné renovace vzorku pneumatik.
Právě 3D tisk nové vrstvy vzorku by mohl ekonomicky obnovit vzorek pneumatiky, která má především u komerčních vozidel jinak velmi vysokou životnost. Základní zesílená konstrukce pneumatiky je schopná vydržet i milion kilometrů. Michelin má vizi, že v budoucnu se bude auto prodávat s jedním typem pneumatiky na celou svou provozní životnost, který se bude na pravidelné bázi během servisních intervalů pomocí 3D tisku obnovovat. Průmyslově využitelný 3D tisk pneumatik je ale podle Michelinu zhruba 10 až 15 let daleko.