Čínská konkurence s rozvojem elektrické mobility napříč Evropou sílí. Zatímco u nás jde zatím ještě o okrajovou záležitost, na některých trzích už se jména jako je třeba MG stihla etablovat velmi dobře. Pro zavedené automobilky je problém především v tom, že čínské automobily dnes už nevyrábí nekonkurenceschopné šmejdy, ale dokážou nabídnout velmi zajímavou kvalitu za atraktivní ceny. Když se k tomu přidá státní podpora, můžou se začít dít velké věci, jak to teď ukazuje MG s hatchbackem MG4 na španělském trhu.
MG4 se ve Španělsku začalo prodávat relativně nedávno a jeho základní cena byla zhruba 30 tisíc eur. Jenže španělské zastoupení přišlo s akcí, v rámci které inzeruje svůj elektrický hatchback za cenu od 19 280 eur, tedy v přepočtu za zhruba 470 tisíc. Upozornila na to španělská média, jako například Diariomotor.
Za tuto sumu dostanou zákazníci auto o výkonu 170 koní s udávaným dojezdem 350 km a solidní výbavou zahrnující diodové světlomety, litá kola, bezklíčkový přístup, multimediální systém nebo digitální přístrojový štít. Samozřejmě snížení ceny skoro o deset tisíc eur není jen tak. Je v něm započítán státní příspěvek na nákup elektromobilu ve výši 7000 eur, snížení o další dva tisíce je podmíněno využitím připraveného financování a sleva 1210 eur představuje aktuální kampaň značky.
Na španělském trhu s elektromobily jde o velmi zajímavou nabídku, protože třeba taková Cupra Born startuje částkou 40 tisíc eur, stejně jako Volkswagen ID.3 a Nissan nabízí Leaf za 25 200 eur po započítání sedmitisícové státní slevy. Španělská média připomínají, že MG4 je teď nejen mimořádně lákavou nabídkou z pohledu zájemců o elektromobil, ale dokonce i z pohledu zájemců o jakýkoliv podobně velký hatchback bez ohledu na motor. Například Hyundai i30 začíná cenovkou 17 170 eur, Fiat Tipo je ve Španělsku k dispozici za 18 410 eur a Škoda Scala začíná na 18 700 eur. Vždy mají tyto modely manuální převodovku a výrazně nižší výkon.
Diariomotor současně uvádí, že MG se díky této agresivní politice dostává v prodejních statistikách na přední příčky. Elektrický crossover MG ZS EV je aktuálně čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem na tamním trhu a velmi dobře si vede i benzinová verze MG ZS. Ta se mimochodem prodává už i na našem trhu a během tří měsíců u nás bylo podle statistik SDA registrováno 232 kusů. MG4 se u nás začne prodávat příští rok.
Značka MG patří do obřího čínského koncernu SAIC. Oproti ostatním má výhodu v tom, že je původně britská a v Evropě má přece jen určitou tradici. Ve velkém se už sem ale dostávají i dosud neznámá jména jako BYD, Ora nebo Geely, které nedávno oznámilo vstup i na český trh.