Jen o pár týdnů se na redakčním parkovišti minul Mercedes-Benz EQC s konkurenčními elektrickými crossovery Audi e-tron a Jaguar i-Pace. Nejde tedy o běžný srovnávací test a nebudeme se pokoušet o hodnocení subjektivních kritérií, kde může paměť klamat. S Mercedesem jsme ale podstoupili stejné měřící procedury jako s Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu">oběma dříve testovanými soupeři, takže si dnes můžeme porovnat čísla. A nebude jich málo. Techniku, výbavu a cenu dnes příliš rozebírat nebudeme. Podrobně to udělal nedávno Lukáš Dittrich při prvním seznámení s novým elektrickým Mercedesem:
Abychom ale věděli, o čem se bavíme, mějme před očima alespoň klíčové parametry všech tří aut.
Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání technických parametrů
Audi e-tron 55 quattro | Jaguar I-Pace EV400 AWD | Mercedes EQC 400 4Matic | |
---|---|---|---|
Uspořádání elektromotorů: | 2x asynchronní elektromotor (ASM) | 2x synchronní elektromotor | 2x asynchronní elektromotor |
Nominální kapacita baterie (kWh): | 95 | 90 | 85 |
Maximální nabíjecí výkon (kW): | 155 | 104 | 112 |
Nejvyšší výkon hnací soustavy (kW/k): | 300/408 | 294/400 | 300/408 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 664 | 696 | 765 |
Provozní hmotnost (kg): | 2490 | 2133 | 2425 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,7 | 4,8 | 5,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 200 | 200 | 180 |
Spotřeba paliva kombinovaná (kWh/100 km): | 23,8 | 21,2 | 19,2 |
Dojezd dle WLTP (km): | 411 | 470 | 417 |
Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání prostoru pro cestující
Prostor pro cestující (cm) | Audi e-tron | Jaguar i-Pace | Mercedes EQC |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu: | 156 | 151 | 151 |
Šířka v úrovni loktů vzadu: | 155 | 152 | 147 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max: | 91/99 | 93/100 | 90/98 |
Prostor pro hlavu vzadu: | 99 | 94 | 94 |
Minimální prostor pro nohy vzadu: | 18 | 18 | 11 |
Maximální prostor pro nohy vzadu: | 42 | 41 | 36 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: | 29 | 26 | 25 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: | 23 | 21 | 22 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: | 24 | 23 | 25 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: | 8 | 7 | 8 |
Délka sedáku vpředu: | 47-50 | 51 | 48-54 |
Délka sedáku vzadu: | 48 | 47 | 45 |
Délka opěradla vpředu: | 65 | 65 | 65 |
Délka opěradla vzadu: | 68 | 66 | 66 |
Šířka prostředního sedáku vzadu: | 26 | 28 | 29 |
Zavazadlový prostor nevyniká výškou pod roletkou ani průřezem nakládacího otvoru. Díky velké šířce mezi podběhy ale nakonec teoretický kvádr (šířka x výška x délka) nevychází o moc menší než v e-tronu.
Z obestavění vnitřního prostoru jsou patrné limity zvolené strategie Mercedesu. Značka se nevydala cestou zcela nové platformy, ale modifikovala technický základ modelu GLC. Takové řešení je na jednu stranu levnější a operativnější – EQC se vyrábí na stejné lince jako GLC. Na druhou stranu logicky svazuje konstruktérům ruce víc než zcela nová podlahová plošina, určená od základu jen pro elektrický pohon.
Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání prostoru pro zavazadla
Prostor pro zavazadla (cm) | Audi e-tron | Jaguar i-Pace | Mercedes EQC |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi: | 102 | 103 | 110 |
Výška po plato: | 44 | 47 | 41 |
Délka ložné plochy: | 106 | 87 | 101 |
Výška nakládací hrany: | 83 | 71 | 79 |
Šířka vstupního otvoru: | 111 | 106 | 103 |
Výška vstupního otvoru: | 94 | 99 | 89 |
Výška otevření pátých dveří: | 194 | 181 | 195 |
Maximální délka nákladu: | 230 | 204 | 199 |
Teoretický minimální kvádr (dm3): | 478 | 417 | 455 |
Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání reálné akcelerace
Akcelerace | Audi e-tron 55 quattro | Jaguar i-Pace EV400 AWD | Mercedes EQC 400 4Matic |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s): | 2,68 | 2,14 | 2,12 |
0-100 km/h (s): | 5,85 | 4,69 | 5,24 |
0-130 km/h (s): | 9,00 | 7,21 | 8,92 |
0-150 km/h (s): | 12,19 | 9,66 | 12,63 |
0-170 km/h (s): | 16,53 | 12,90 | 18,41 |
30-50 km/h (s) | 1,11 | 0,90 | 0,88 |
50-70 km/h (s) | 1,105 | 0,90 | 0,92 |
80-120 km/h (s) | 3,39 | 2,73 | 3,87 |
130-150 km/h (s) | 3,19 | 2,45 | 3,71 |
A konečně část, které bude většinu potenciálních zájemců zajímat asi nejvíc. Totiž ke srovnání reálné spotřeby, dojezdu a rychlosti nabíjení.
Postupovali jsme stejně jako v Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu">dřívějším srovnávacím testu. Auto jsme nejprve nabili na 100 procent, zajeli s ním téměř stejný okruh zahrnující obce, mimoměstské silnice i dálnici (kvůli novým okolnostem na trase se celková vzdálenost zkrátila o 1,2 km, na 97,5), vrátili se ke stejné nabíječce a znovu nabili na plnou kapacitu. Díky tomu, že nabíjecí stanice zobrazí přesné množství dodané elektřiny, jsme mohli vypočíst reálnou spotřebu i dojezd.
Při jízdě jsme opět v maximální možné míře využívali adaptivní tempomat. Tentokrát jsme bohužel neměli takové štěstí na opakovatelnost jako při srovnávacím testu a průměrná rychlost nám vyšla o něco nižší. Spotřeba se ukázala být nejvyšší ze všech tří aut, totiž 30,2 kWh. Při využitelné kapacitě baterie (80 kWh, nejmenší ze všech) to znamená vypočtený dojezd pouhých 265 km.
Pokud jste náš srovnávací test četli, víte, že jsme sledovali i rychlost nabíjení. Audi e-tron těžilo z předimenzované chladicí soustavy, stavěné na dobíjení výkonem až 150 kW, a až do úplného nabití nechávalo téct elektřinu do baterie maximálním výkonem nabíječky. Mercedes se nenabíjí tak pomalu jako Jaguar, ale stále o dost pomaleji než Audi. V aplikaci MercedesMe jsem na dálku sledoval, jak nabíjení postupně zpomaluje. Při 75 procentech 42 kW, při 85 % 34, při 95 už jen 28 a těsně před koncem (99 %) nabíjení zpomalilo na 23 kW. Výsledek byl, že auto přistavené k 50kWh nabíječce s baterií nabitou na 65 procent se do plné kapacity nabilo za 49 minut.
Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání reálné spotřeby, dojezdu a rychlosti nabíjení
Audi e-tron 55 quattro | Jaguar I-Pace EV400 AWD | Mercedes EQC 400 4Matic | |
---|---|---|---|
Ujetá vzdálenost dle palubního počítače (km): | 96,8 | 98,0 | 96,0 |
Ujetá vzdálenost dle GPS (km): | 98,7 | 98,7 | 97,5 |
Průměrná rychlost dle palubního počítače (km/h): | 70,0 | 73,0 | 68,0 |
Průměrná rychlost dle GPS (km/h): | 75,03 | 75,69 | 72,9 |
Průměrná spotřeba elektřiny dle palubního počítače (kWh): | 27,0 | 28,4 | 28,6 |
Spotřebovaná elektřina dle nabíječky (kWh): | 26,7 | 29,7 | 29,46 |
Průměrná spotřeba elektřiny dle nabíječky (kWh/100 km): | 27,1 | 30,1 | 30,2 |
Vypočítaný dojezd: (km): | 309 | 282 | 265 |
Zjištěná rychlost nabíjení (kW): | 49,4 | 21,3 | 35,9 |