Segment MPV se neustále zmenšuje. Důvodem je samozřejmě zájem o crossovery, který donutil nemalý počet výrobců změnit tradiční zástupce dané kategorie právě na něco ve stylu SUV. Jak to dokázal například Renault Espace, což je v podstatě zakladatel praktických velkoprostorových aut. Jenže ne všichni nad MPV zlomili hůl. Třeba Mercedes aktuálně uvádí novou generaci třídy B. Světe, div se, ta svou mezigenerační proměnu přežila bez větší újmy. Žádný přerod na crossover se nekoná. Naštěstí.
Mercedes-Benz třídy B se poprvé objevil v roce 2005. Od té doby automobilka prodala 1,5 milionu exemplářů, což není úplně zanedbatelné číslo. Nová generace samozřejmě sdílí techniku s posledním vydáním třídy A. Dokonce má se svým sourozencem shodný jak rozvor náprav, tak celkovou délku i šířku. Liší se pouze výškou karoserie (1562 vs. 1440 mm).
Jak je na tom nová třída B ve srovnání s předchůdcem, ale také s Golfem Sportsvan a BMW 2 Active Tourerem, to zjistíte v následující v tabulce:
Mercedes-Benz B 2019 | Mercedes-Benz B 2018 | VW Golf Sportsvan | BMW 2 Active Tourer | |
---|---|---|---|---|
Délka (mm) | 4419 | 4393 | 4434 | 4342 |
Šířka (mm) | 1796 | 1786 | 1807 | 1800 |
Výška (mm) | 1562 | 1566 | 1578 | 1586 |
Rozvor náprav (mm) | 2729 | 2699 | 2685 | 2670 |
Objem zavazadelníku (l) | 455/1540 | 488/1547 | 500/1520 | 468/1510 |
Z té jsou vidět zajímavé a nepříliš obvyklé změny. Předchozí třída B měla objemnější zavazadlový prostor, přičemž prostor v podélném směru ve druhé řadě se nijak zásadně nezměnil navzdory delšímu rozvoru náprav. Může za to dynamičtější tvar karoserie. Ta má totiž mnohem blíže k hatchbacku než k MPV. Faktem je, že výsledek vypadá mnohem lépe.
Velmi aerodynamický design
Cílem při vývoji ale nebyla pouze karoserie s atraktivnějšími tvary, nýbrž také lepší aerodynamika. Nová třída B má oficiálně udávaný součinitel odporu vzduchu 0,24. Předchozí generace byla o setinu horší. Současně klesla také velikost čelní plochy.
Za účelem vylepšení aerodynamiky technici řešili všechno možné od tvaru předních sloupků nebo tvaru mřížek v předním nárazníku až po tvar zadní části auta. Cílem byla co nejkratší oblast turbulencí a co nejvíce symetrické proudění vzduchu z obou stran. Důkladně zakrytý je i podvozek, který je mimochodem velmi nízký.
Součinitel odporu vzduchu 0,24 se ale týká pouze základních variant postavených na šestnáctipalcových kolech. I tvar disků totiž zvyšuje (kromě jiného) odpor vzduchu. Pořád ale platí, že při porovnání s předchůdcem postaveným na stejně velkých kolech má nová generace lepší aerodynamiku. To se samozřejmě hodí jak z pohledu spotřeby, tak z pohledu aerodynamického hluku uvnitř interiéru. Ten klesl až o 30 %.
Moderní vzhled, posuvné sedačky až později
Interiér je do značné míry podobný nové třídě A, ale logicky nabízí více prostoru a vyšší posaz (o 90 mm). Ve srovnání s předchůdcem Mercedes oficiálně slibuje o tři centimetry větší šířku v úrovni loktů vpředu, o pět milimetrů více místa pro hlavu vpředu a o osm milimetrů více pro hlavu vzadu. Jak je na tom německá novinka ve skutečnosti, to prozradí další tabulka s naměřenými hodnotami doplněná opět o srovnání s Acitve Tourerem a Golfem Sportsvan:
Prostor pro cestující (cm) | Mercedes-Benz B | VW Golf Sportsvan | BMW 2 Active Tourer |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu: | 150 | 151 | 148 |
Šířka v úrovni loktů vzadu: | 144 | 149 | 146 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: | 90/100 | 91/100 | 89/100 |
Prostor pro hlavu vzadu: | 96 | 94 | 97 |
Minimální prostor pro nohy vzadu: | 13 | 17 | 18 |
Maximální prostor pro nohy vzadu: | 38 | 44 | 42 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: | --- | 29 | 29 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: | 19 | --- | --- |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: | 25 | 27 | 24 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: | 10 | 9 | 11 |
Délka sedáku vpředu: | 50/55 | 49 | 50 |
Délka sedáku vzadu: | 49 | 48 | 44 |
Délka opěradla vpředu: | 66 | 67 | 66 |
Délka opěradla vzadu: | 69 | 63 | 66 |
Šířka prostředního sedáku vzadu: | 29 | 31 | 25 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Mercedes-Benz B | VW Golf Sportsvan | BMW 2 Active Tourer |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi: | 105 | 104 | 102 |
Maximální šířka: | 125 | 128 | 131 |
Výška po plato: | 47 | 45/57 | 46 |
Délka ložné plochy: | 78 | 74/91 | 78/90 |
Výška otevření 5. dveří: | 189 | 189 | 183 |
Jako správné MPV myslí nová třída B i na variabilitu interiéru. Standardem pro všechny verze jsou zadní opěradla dělená v poměru 40/20/40. Zhruba od poloviny příštího roku bude možné dokoupit také posuvná zadní sedadla (rozsah 14 cm), stejně jako sklopné opěradlo spolujezdce, takže půjde do auta snáze naložit něco delšího. Maximální délku takového nákladu však Mercedes neuvádí. Variabilní může být i podlaha v zavazadlovém prostoru a mezi příplatky nechybí elektricky ovládané páté dveře a možnost otevírat je mávnutím nohou pod nárazníkem.
Interiér samotný působí velmi moderně, zejména díky dvojici displejů. Každá třída B totiž používá digitální přístrojový štít a druhý centrální displej. Základní provedení má obě obrazovky sedmipalcové, prostřední varianta kombinuje sedmipalcový přístrojový štít a středovou obrazovku o velikosti 10,25“ a vrcholné (testované) provedení má oba displeje o velikosti 10,25“. Asi není potřeba rozepisovat možnosti, které taková uspořádání dává. Variant zobrazení je k dispozici spousta. Jen je trochu nepříjemné, že větší verze středového displeje má levou část schovanou za volantem. Tedy alespoň z mého pohledu člověka vysokého 190 cm. Takže třeba taková teplota nastavení klimatizace je dokonale neviditelná. Ovládání přes touchpad vyžaduje zvyk, ať už se budeme bavit o tom velkém mezi předními sedadly, nebo o dotykových ploškách na volantu.
Na výběr je rovněž spousta materiálů, čalounění, dekorů a tak dále. Zatím můžeme pouze odhadovat, jak budou vypadat základní verze. Testované plně vybavené exempláře ale vypadaly luxusně. O příslušnosti k prémiové kategorii nemůže být pochyb.
Tři motory pro začátek
Na úvod si Mercedes připravil tři motory, a sice zážehovou třináctistovku schovanou pod označením B 180/200 a diesely o objemu 1,5 l (B 180 d) a 2,0 l (B 200/220 d). Poslední jmenovaný motor je zcela nový. Jde sice o řadu OM 654 známou z větších modelů značky, třída B je ale první model, který tento dvoulitrový čtyřválec používá v příčném uspořádání.
B 180 | B 200 | B 180 d | B 200 d | B 220 d | |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (l): | 1,3 | 1,3 | 1,5 | 2,0 | 2,0 |
Nejvyšší výkon (kW/k) | 100/136 | 120/163 | 85/116 | 110/150 | 140/190 |
Nejvyšší točivý moment (N.m): | 200 | 250 | 260 | 320 | 400 |
Převodovka: | 7G-DCT | 7G-DCT | 7G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,0 | 8,2 | 10,7 | 8,3 | 7,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 212 | 223 | 200 | 219 | 234 |
Spotřeba paliva kombinovaná (NEDC, l/100 km): | 5,4-5,6 | 5,4-5,6 | 4,1-4,4 | 4,2-4,5 | 4,4-4,5 |
Oproti dřívějšímu vrcholu v podobě B 220 d (diesel o objemu 2,2 l) je novinka lehčí o 16 %, o 10 kW výkonnější a hlavně úspornější. V oblasti emisí se zde obecně udělalo hodně práce. Mercedes nasadil nízkotlakou i vysokotlakou recirkulaci výfukových plynů, oxidační katalyzátor, vstřikování močoviny a samozřejmě filtr pevných částic. Kvůli nižšímu tření v motoru mají stěny válci speciální povrch Nanoslide a vstřikování teď pracuje s tlakem 2500 barů. Výsledkem je skutečnost, že tento motor plní v kombinaci s novou třídou B normu Euro 6d platnou od roku 2020. Žádný jiný Mercedes tyto limity zatím nezvládá.
S novým motorem je spojena také nová osmistupňová dvouspojková převodovka 8G-DCT, připravená pro točivý moment až 520 Nm. Osmý rychlostní stupeň navíc má snížit otáčky (a tedy i spotřebu) při ustálené jízdě. Nová skříň je také o 3,6 kg lehčí než starší převodovka 7F-DCT. Tato novinka je určená výhradně pro dvoulitrový diesel. Ostatní jednotky dostanou sedmistupňový automat. Časem dorazí do nabídky ještě další verze a to včetně provedení s manuální převodovkou nebo pohonem všech kol. Naftová patnáctistovka a zážehová třináctistovka vznikly ze spolupráce s automobilkou Renault.
Sportovní opravdu není
Mercedes o nové třídě B nemluví jako o MPV, nýbrž jako o Sports Toureru. Fakticky ale tohle auto příliš sportovní není, i když v nabídce najdeme také provedení AMG Line nebo příplatkový o 15 mm snížený podvozek. Důvodem je vysoký posaz, vyšší karoserie, která se v zatáčkách trochu naklání, měkký podvozek a lehké řízení, které dostalo ve srovnání s třídou A větší převod. V součtu jde o příjemný automobil na přemísťování z jednoho místa na druhé. Nic víc, nic méně.
My jsme testovali variantu 220 d s adaptivním podvozkem. Ten se bude dodávat na přání. Jak je zvykem, tlumiče konstantně upravují své nastavení podle aktuální situace a zároveň lze jejich charakter ovlivnit i manuálně. V komfortním režimu se vůz příjemně pohupuje, v tom sportovním se příjemně pohupuje trochu méně. S autem jsme toho ale během prezentace reálně zas až tolik neujeli, takže si hodnocení jízdních vlastností necháme až na řádný test. Zatím se zdá být vše v nejlepším pořádku. Jen je škoda, že nový diesel není o něco tišší a že osmistupňová dvouspojková převodovka občas váhá s tím, než svoje spojky sepne.
Navíc otázka, jak nová třída B jezdí, ukrývá ještě jednu drobnou komplikaci. Zadní náprava totiž není pro všechny verze stejná. Je zde buď torzní příčka, nebo čtyřprvkové zavěšení. Víceprvek je ve standardu pouze pro 200 d a 220 d. Ostatní verze ho ale mohou mít také. Vždy ho dostanete v kombinaci s příplatkovým adaptivní podvozkem a také k některým větším diskům.
Když jsem se ale během prezentace ptal, jak to s tou nápravou vzadu je, dostal jsem odpověď, že si mám počkat až na finální český ceník, protože je to údajně složité a ve výsledku se kombinace kol a druhu zadních náprav může na jednotlivých trzích lišit. Takže pro tuto chvíli lze pouze konstatovat, že vrcholná verze podvozku funguje velmi dobře. Jak to je s ostatními kombinacemi (sportovní podvozek snížený o 15 mm nebo klasické tlumiče/jednoduchá zadní náprava), to bohužel nevíme.
Na trhu od příštího týdne
Nová třída B je auto, které může mít mimořádně bohatou výbavu včetně nejmodernějších asistenčních systémů. Zároveň je to praktický, dostatečně prostorný hatchback rozumných rozměrů, který si nehraje na nějaký rádoby terénní vůz, ale sází výhradně na vysoký cestovní komfort. V kombinaci s nejsilnějším dieselem umí být také příjemně svižný a úsporný (jezdili jsme za 5,8 l/100 km). Takhle na první svezení sice za srdce nechytne, ale to asi ani od kategorie MPV nikdo nečeká.
Pokud máte zájem, automobilka začne objednávky přijímat od třetího prosince. První zákaznická auta dorazí v únoru příštího roku. Česká cena pro novou třídu B zatím stanovena nebyla.