Tyto dvě svůdné Japonečky jsem potkal tak trochu náhodou, a přece jsem hned věděl, že je musím mít. Jednoho vlahého letního večera jsem seděl na zahrádce u známých a spíš ze zdvořilosti se zeptal, cože to tam zahálí hranatého pod tou plachtou v koutě. Toyota! Aha… no, zajímavé auto. Nedalo mi to, a čím víc informací jsem sbíral, tím skálopevnější bylo přesvědčení, že by bylo záhodno něco takového vlastnit. Vlastně jsem to tak měl asi se všemi svými plechovými svěřenci. Červená MR2 se zdála být v nejlepším pořádku, ale občas koupíte zajíce v pytli – a tenhle byl pořádně vypečený.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Nedlouho po koupi jsem kvůli nefunkčnímu teploměru uvařil motor tak nešťastně, že se přidřel na klice – a to 4A-GE něco vydrží! Postupně se objevilo větší množství malých závad od nefunkčního tachometru po neřadící převodovku. MR2 je natolik divným a ošklivým autem, až je hezká a na každou partii se dá pohlížet jako na samostatný celek. O něco starší Mazda je z jiného těsta a alespoň proporčně i konstrukčním uspořádáním vypadá víc jako klasické kupé. Jenže… Mezi předními koly leží pekelný strojek, kterému se říká wankel.
[su_note note_color="#c4c4c2"]
Doporučujeme: Mazda oslavuje 50 let motoru Wankel. Jen tak se do aut nevrátí
Tento je dvoukomorový bez turba a výrobce na něj kdysi na americkém trhu poskytoval garanci 150 000 ujetých kilometrů. Ten náš má skoro 170 000 km a pořád hezky ševelí – jistě také díky starostlivosti báječné paní Ivety, první české majitelky blankytné RX-7. Tato Mazda totiž české silnice brázdí už od roku 1990 a až do letoška tak činila stále ve stejných rukách! Wankelu rozhodně nesvědčí dlouhé stání, což však nebyl tento případ. Díky tomu chytá na ťuknutí, studený i teplý. Samozřejmě potřebuje to své jisté, tedy pravidelné dolévání a časté výměny minerálního oleje 10W–60, před jízdou pěkně prohřát a vypínat s vytočeným motorem. Osobnost MR2 je celkově poněkud agresivnější, i když svým způsobem víc kultivovaná. Legendární dvouvačkový čtyřválec 4A-GE si přímo říká o otáčky, a i když jeho zvuk není se sériovým výfukem právě sexy, touha jít za plynem je okouzlující, kdykoli do tohoto kapesního zabijáku sednete. Vysoké otáčky jsou na druhou stranu velmi otravné při delších cestách, tam naopak dominuje RX-7, která se nejednou osvědčila jako pohodlný zdolávač delších štrek. V zatáčkách se přitom ale rozhodně nenechá zahanbit a její jízdní chování je mnohem předvídatelnější. Tak jak jsou rozdílné naturelem a koncepcí, rozdílný je i jejich původ.
Mazda si už od 60. let slibovala obrovskou budoucnost od Wankelova motoru, ropná krize a provozní těžkosti však způsobily, že jeho jedinou výspou se oproti plánům staly pouze sportovní modely. V 70. letech jich vznikla celá řada a exportní verze zpravidla dostávaly do vínku počáteční písmena RX. Matasaburo Maeda (mimochodem otec dnešního šéfdesignéra Mazdy a autora RX-8) se svým týmem vyvinul ve druhé polovině 70. let velmi moderně vyhlížející auto, jehož karoserie dosahuje podobných hodnot jako Porsche 924 či Datsun 240Z, tedy cx = 0,36. Tehdy to byl velmi dobrý výsledek. Automobilka v prototypech nakonec nepoužila experimentální motor a sáhla po spolehlivém dvourotorovém typu 12A, který vycházel z jednotky použité v modelech Mazda RX-2 a RX-3. Místo vysokých výkonů nabízel dobrou efektivitu a průběh točivého momentu. Koncem roku 1977 byl prototyp modelu RX-7 hotový a v březnu 1978 se začalo s výrobou. Už v dubnu se vůz představil i v USA a díky své ceně, designu a výkonům se stal hitem.
[su_note note_color="#c4c4c2"]
Doporučujeme: Fuego, Probe, Calibra a další porevoluční sporťáky, na které se zapomnělo
Poptávka velkým rozdílem převyšovala nabídku a zákazníci chtěli platit i mnohem víc nad katalogovou cenu, jen aby nemuseli čekat. Už v roce 1980 měla Mazda vyrobeno přes 140 000 modelů RX-7. Následující rok se RX-7 dočkala prvního faceliftu, který je typicky patrný na jiném designu větších zadních světel, jiné jsou i nárazníky. RX-7 z obrázků pochází z předposledního roku výroby první generace a poznáte ji podle černého gumového spoileru za zadním oknem a i jiného designu přístrojové desky.
Toyota MR2 je o něco modernějším autem, však se výroba těchto dvou kupátek překrývala pouhé dva roky. Ač byla představena v závěru roku 1983, ve skutečnosti vycházela z projektu z roku 1976, jehož cílem bylo postavit zábavný, nicméně hospodárný vůz – hodně připomínající někdejší Toyotu Sports 800. Během dalších let se původní koncepce vyvinula ve sportovní vůz, a tak se zrodil dvoumístný vůz s motorem mezi nápravami („Midship Runabout 2-seater“), jenž se připojil k větším sourozencům Celica a Supra. MR2 se však od nich liší právě svou středovou koncepcí. Tohle auto je v zatáčce hrozně dlouho hodné a poslušné, jak ale jednou pustí, chce to hodně rychlé ruce. Jistě je měl i světoznámý americký závodník Dan Gurney, který pomáhal s vývojem, hodila se jistě i inspirace od Lotusu.
Na pohled je MR2 maličká, kabina pro dva dospělé je však nečekaně vzdušná. A kufry na zavazadla jsou hned dva! Všechno se tu ale točí hlavně kolem bájného motoru 4A-GE, který se ještě víc proslavil v Corolle AE86. Snese v sérii i 8000 otáček, přitom je úsporný a při základní péči trvanlivý. Je to v praxi také jediný motor, se kterým se můžete v MR2 u drtivé většiny ojetin setkat, menší jedenapůllitr se prodával v mizivém množství, přeplňovaná verze jednašestky zase skoro jen v Americe. Podobné je to s převodovkou, existoval sice i čtyřstupňový automat, který bloud by si to ale do této rozbrušovačky kupoval?! Kouzlo první MR2 (za poznámku jistě stojí, že ve Francii musela být zvána pouze „MR“, neboť fonetické spojení s dvojkou dává ve francouzštině dohromady cosi velmi hanlivého) tkví v její nízké hmotnosti – druhá generace je sice o něco silnější a pohodlnější, oproti neurotické AW11 však taky trochu otupělá a fádní. Hrany, kam se podíváte, a typicky osmdesátkový interiér mají zkrátka obrovské kouzlo.
Netroufám si říct, která z šikmooček je lepší. O něco rychlejší je asi Toyota, Mazda zase baví geniálním charakterem Wankelova motoru, který vyžaduje až obřadnou péči, za což se vám odvděčí totální provozní originalitou.
Foto: Martin Mičánek
[su_hello-bank-calculator]