Létající auto je blíž sériové výrobě. Už může na silnici, levné ale nebude

29.10.2020
1 nový názor
Autor: PAL-V
  • Nizozemský projekt létajícího auta PAL-V Liberty dosáhl zásadního milníku ve vývoji

  • Prošel zkouškami a může s běžnou registrační značkou vyrazit na evropské silnice

  • Musí ale ještě podstoupit certifikaci pro létání, bude muset strávit 150 hodin ve vzduchu

  • Firmě se už množí objednávky, ačkoliv cena začíná na 11 milionech korun

O létajících autech se občas mluví, ale většinou po krátké době upadnou v zapomnění. Splnit totiž najednou náročné podmínky pro letecký i silniční provoz není nic snadného. Nizozemskému projektu se to ale začíná reálně dařit. PAL-V Liberty totiž prošel zkouškami a může s běžnou registrační značkou na evropské silnice.

„Spolupracovali jsme se silničními úřady roky a povedlo se to. Tohle je pro nás velmi důležitý milník. Všichni v našem týmu jsou samozřejmě nadšení,“ komentoval novinku Mike Stekelenburg, šéf vývoje PAL-V. „Bylo poměrně náročné vyrobit vlastně skládací letoun, který projde všemi nutnými testy na silnici. Ale povedlo se,“ dodal.

Létající auto smysl snad má, ale jezdící letadlo? Přesto existuje
Přečtěte si také:

Létající auto smysl snad má, ale jezdící letadlo? Přesto existuje

PAL-V je tak nyní autem. Aby se ale stal zároveň letadlem, musí projít dalšími testy. V rámci nich potřebuje strávit ve vzduchu 150 hodin a musí vzniknout na 1200 zpráv z testování. Firma ale využije následující měsíce k tomu, aby vozidlo testovala na evropských silnicích a vylepšovala jeho jízdní vlastnosti.

Ty už jsou podle testovacího jezdce Hanse Joorea poměrně zajímavé. „Řídí se skvěle. Jeho chování je čisté a předvídatelné, řízení reaguje okamžitě. Je to dáno i tím že váží pouhých 660 kilogramů. Když zrychluje, připadáte si tak jako ve sportovním voze,“ pochválil Joore.

Podívejte se na starší video, které ukazuje, jak PAL-V funguje

PAL-V Liberty totiž není letadlo ani vrtulník. Z technického hlediska jde o vírník, tedy stroj, jenž má sice rotory jako helikoptéra, ty ale nejsou poháněné. Otáčí se jen díky aerodynamice a tím vytváří vztlakovou plochu jako křídlo u letadla.

Firma tvrdí, že by mohla dotáhnout létající auto do stadia sériové výroby už do dvou let. Prý je o stroj obrovský zájem a objednávky se množí. A to i přesto, že začíná na ceně 399 tisíc eur, což je zhruba 11 milionů korun. Lépe vybavená varianta pak vyjde třeba i na 599 tisíc eur (16,4 mil. Kč).

Létal s ním Baťa, dnes o něj pečuje majitel Seznamu. Proletěli jsme se v ikonickém Lockheedu Electra
Přečtěte si také:

Létal s ním Baťa, dnes o něj pečuje majitel Seznamu. Proletěli jsme se v ikonickém Lockheedu Electra

Vírník schopný jízdy v provozu není nic nového. Na jeho vývoji pracuje i česká firma AGN Systems. Ta už před třemi lety předvedla model GyroMotion, který je schopný díky elektromotorům jet po silnici rychlostí až 40 km/h. Stroj by měl stát přibližně 2,6 milionu korun.

Projekty létajících aut ale často také končí v zapomnění. Už delší čas se nehovoří o projektu slovenského létajícího stroje Aeromobil, který se má umět proměnit z vozu na ultralight. Do širší výroby se zatím nedostala ani americká Terrafugia.

Hejna Petr (neregistrovaný)
Řidič bude muset mít, kromě řidičáku, také leteckou licenci. Technická se bude dělat kde ? A kdo ? A když havaruji, opravu provede který servis ? A už vůbec nemluvím o chybějících předpisech pro tato auto-letadla, nebo až jich bude vyrobeno tisíce kusů a třeba stovka bude čekat na povolení ke startu. A letištní poplatky, ..... Skutečně vozidlo pro každého, takový rodinný tahoun.
  • Našli jste v článku chybu?