Dopravní vědci v Německém centru pro leteckou a kosmickou dopravu DLR navrhli koncept futuristického vozidla pro udržitelnější a efektivnější mobilitu v městských oblastech. Ve studii U-Shift jsou pohonná jednotka a prostor pro dopravované osoby nebo zboží odděleny, což by mělo umožnit modularizaci dopravy a snazší vytváření nových variant vozidel a obchodních modelů.
Podvozek ve tvaru písmene U tvoří pohonnou platformu obsahující všechny technické komponenty a systémy nezbytné pro autonomní jízdu s elektrickým pohonem včetně akumulátorů nebo palivových článků jako zdroje energie.
Díky zvedacímu systému, integrovanému v pohonné platformě, lze podle projektového manažera DLR Jürgena Weimera prostor pro cestující nebo zboží rychle vyměnit. U-Shift lze použít jako zdroj pohonu pro místní veřejnou dopravu nebo pro přepravu zboží až ke dveřím ale i nejrůznější aplikace v oblasti balíkových a doručovacích služeb, likvidace odpadu a mobilních obchodů.
Díky vysoké úrovni standardizace lze relativně jednoduché dopravní objekty podle Weimera nakládat i do jiných druhů dopravy, jako jsou železnice, letadla nebo lanovky. Lze je snadno a levně vyrábět, zatímco výrobně nákladnější pohonnou platformu lze využívat mnohem intenzivněji. Ideálně budou autonomní plošiny, nevyžadující řidiče, neustále v provozu.
Do poloviny příštího roku plánují výzkumní pracovníci DLR vybudovat plně funkční U-Shift a na jeho základě prozkoumat možné oblasti podnikání a modely sdílení.
Na projektu je asi nejpozoruhodnější skutečnost, že němečtí vědci při zkoumání možností letecké a kosmické dopravy vynalezli kontejner. Jen pro doplnění dodejme, že stejný princip, ale mnohem promyšlenější a všestrannější, už před pár lety představili Rinspeed (projekt SNAP) a Renault (EZ-Pro). Oba tyto projekty byly doplněny pro městské rozvážkové služby mnohem praktičtějšími menšími variantami Rinspeed microSNAP a Renault EZ Flex.