V současnosti platnou emisní normu Euro 6 by měla v horizontu několika let nahradit přísnější norma Euro 7. O této změně se hovoří jako o faktickém zákazu vozů se spalovacím motorem, protože podle neoficiálních informací týkajících se navrhovaných úprav by měly být limity tak přísné, že je nebude spalovací motor již schopen plnit. Zda tomu tak opravdu bude, to se ale v současnosti neví. Finální podoba návrhu normy Euro 7 totiž stále není známá a po dobu nadcházejících měsíců se na tom nic nezmění. Přestože původně měl být návrh oficiálně zveřejněn koncem loňského roku.
Evropská komise ale loni návrh do finální podoby nedotáhla. Místo toho přišlo posunutí termínu na letošní duben. Jak ale píší Automotive News, ani tento termín nebude dodržen, protože úřady opět termín odsunuly. Podle nejnovějších informací bude podoba Euro 7 zveřejněna letos v červenci.
Z dalšího odkladu nemají radost ani zastánci ekologie, ani samotné automobilky. Automotive News citují organizaci Transport & Environment, podle které není k odkladu žádný důvod kromě tlaku výrobců. Nový odklad podle nich ohrožuje vstup normy v platnost plánovaný na rok 2025. Komplikace to je ale i pro výrobce. Ti loni avizovali, že rok 2025 se dá zvládnout, protože průmyslu má na přípravu čtyři roky. Odklady finální podoby ale dobu pro vývoj nových technologií zkracují. Tedy za předpokladu, že úřady budou nadále trvat na roku 2025.
Jak to automobilky řeší?
Neznalost budoucích cílů je pro automobilky velkým problémem. Vyvinout nové technologie nelze ze dne na den. Pokud výrobci nechtějí rovnou spalovací motor odepsat, musí na opatřeních snižujících emise pracovat už dnes. Aktuálně proto vývojová oddělení připravují soubory různých úprav, u kterých zjišťují, jak velké snížení produkce emisí přinesou a kolik to bude stát. Až finální podoba normy Euro 7 ale ukáže, zda předem připravená opatření budou stačit, respektive zda se vyplatí.
V minulosti se už objevily hlasy, které celou normu Euro 7 zpochybňují. Řada automobilek chce od roku 2030 v Evropě prodávat hlavně elektromobily, takže je otázkou, zda nová norma vynucující si drahé úpravy má vůbec význam.
Euro 7 bude velkým problémem především pro malé hatchbacky typu Fabie. U nich se totiž zvýšení ceny kvůli drahé technice projeví nejvíce. Ze stejného důvodu výrobci nabízí hlavně větší elektromobily, protože malé městské hatchbacky stojí s elektrickým pohonem i více než 800 tisíc. Nová norma Euro 7 by tak mohla tuto oblíbenou kategorii automobilů dostat do nepříjemné situace, kdy elektrický pohon bude pro malé vozy pořád moc drahý a nové emisní normy výrazně zdraží i spalovací jednotky.
Proto ostatně dnes už bývalý šéf Škody Thomas Schäfer prohlásil, že s normou Euro 7 zmizí z trhu auta s cenou pod 500 tisíc. Zda se tak opravdu stane a případně kdy, to pořád není jisté, přestože by tato podle všeho revoluční norma měla vstoupit v platnost už za nějakých čtyřicet měsíců.