Marek Tomíšek je nejúspěšnějším českým ekojezdcem. Od roku 2006 jezdí Škoda Economy Run, jako jediný Čech vyhrál soutěž seriálu FIA e-Rally Energy Consumption Cup a také severoevropského NEZ EcoRun Cup.
Úspory začínají již při výběru auta. Jaký typ motoru upřednostnit pro každodenní jezdění? Větší bez turba, či malý s turbem? Nebo jaký?
Dle mých zkušeností bývají při jízdě s lehkou nohou turbomotory s menším objemem opravdu úsporné. Na druhou stranu mě překvapily i výsledky motorů větších objemů, jejichž výrobci se snaží vyhnout downsizingu a hledají jiné cesty. Spotřeba těchto motorů se často blíží mnohem menším motorům. Každopádně pro drtivou většinu řidičů, kteří najezdí méně kilometrů a nejezdí pravidelně dlouhé trasy po dálnici, nedává smysl diesel.
Na otázku, zda manuál, nebo automat, jistě neexistuje jednoznačná odpověď. Jakou byste tedy z hlediska úspor paliva doporučil komu?
Z hlediska úspory paliva dávám přednost manuální převodovce, protože je úspornější. Některé automatické převodovky ale umí samy vyřazovat na neutrál a zpravidla se pak úsporností blíží manuální převodovce. A pokud si někdo není jistý správnou volbou převodového stupně, pak s takovou automatickou převodovkou může dosahovat nižší spotřeby.
Dokážete zodpovědět, jakému typu řidičů a při jaké provozní zátěži se vyplatí hybrid?
Hybrid se vyplatí klidnějším řidičům na převážně městské a příměstské trasy, kde se jezdí pomaleji, proměnlivou rychlostí a zastavuje se. Je skvělou volbou pro ty, kteří jezdí hodně po městě a nechtějí řadit. Běžné automaty v městském provozu nebývají úsporné a často ani spolehlivé, zatímco hybrid je zde nejúspornější a nejméně se opotřebovává. To ale platí jen o full hybridu s EV režimem.
Co může řidič ještě dalšího udělat před jízdou kromě hlídání tlaku v pneumatikách?
Tlak v pneumatikách je určitě potřeba kontrolovat a udržovat na doporučené hodnotě, ale auto by mělo být především v dobrém technickém stavu. Snaha o úsporu paliva s autem, které není v dobré kondici, je asi jako přenášet vodu v děravém kbelíku. Určitě je potřeba dbát na to, aby byl motor správně seřízený, svíčky byly v dobré kondici a byla správně seřízená geometrie. Samozřejmostí pak jsou pravidelné výměny oleje a filtrů v doporučených intervalech.
Předpokládám, že klidný řidič jede úsporněji. Čím se za volantem uklidňujete vy a co byste doporučil druhým?
Ano, je to tak. Když někde musím být na čas, snažím se vyjet s dostatečnou rezervou, abych mohl být v klidu a rád si pustím i nějakou klidnou muziku. Doporučuji navigaci, která počítá s aktuálním provozem. I když jedu na známá místa, tak si ji pustím, protože uprostřed delší trasy často nejsem schopný odhadnout, jestli mám dostatečnou rezervu. Když mi ale třeba Waze ukazuje dojezdový čas bezpečně před časem, kdy tam potřebuji být, tak jedu úplně v klidu.
Někdo z kopce plachtí, jiný brzdí motorem. Poradíte, kdy zvolit první způsob a kdy druhý?
Ohledně toho jsou největší diskuze a přitom platí obojí, ovšem podle situace. Pokud nepotřebuji brzdit, je nejefektivnější plachtění. Proto to i některé moderní automaty dělají. V tu chvíli mám sice nějakou spotřebu pro udržení motoru ve volnoběhu, ale zároveň minimální ztráty. Když ale potřebuji zpomalit, tak brzdím motorem. Moderní motory vypínají přívod paliva a ztráty mi tentokrát nevadí. Hybridy mají výhodu, že i při plachtění dokáží spalovací motor vypnout.
Jak se co nejúsporněji rozjíždět a jak vyjíždět kopce?
Úsporný rozjezd je těžké popsat pár větami, protože záleží na druhu motoru. Obecně je ale nejlepší držet jej v ideálních otáčkách, tedy příliš nevytáčet ale ani nepodtáčet, jak se mnozí domnívají. Ideální otáčky závisí nejen na typu motoru, ale i aktuálním zatížení. Napoví zvuk motoru, ale třeba i vibrace nebo odezva plynu. Také platí obecné pravidlo rozjet se co nejdříve na cestovní rychlost a zařazení nejvyššího převodového stupně, ale samozřejmě, pouze pokud mohu delší dobu touto rychlostí pokračovat. V kopci také platí zásada ideálních otáček, ideální jsou nejnižší, ve kterých má motor ještě zdravý zvuk a plynulý tah. Pokud to jde, naberte rychlost před kopcem, abyste ve stoupání nemuseli zrychlovat. A když za horizontem následuje klesání, tak těsně před vrcholem vyřaďte na neutrál, přeplachtěte horizont a využijte sjezd k opětovnému nabrání cestovní rychlosti.
Přidáte ještě další tipy?
Naprosto zásadní je plynulost. Když budu předvídat a využiju kinetickou energii, pojedu úsporně. Takže když vidím po 50 metrech stopku nebo červenou, zbytečně se nerozjíždím. Naopak, když jsem rozjetý a vidím překážku, musím zareagovat co nejdříve, abych mohl využít plachtění nebo alespoň brzdění motorem a co nejlépe tak využil kinetickou energii.