První jízda s Jaguarem F-Type 2020: Čtyřválec překvapí, osmiválec ohromí

1 nový názor
  • Sportovní kupé a roadster Jaguar F-Type se pro rok 2020 dočkaly modernizace

  • F-Type 2020 nabídne výkon od 221 do 423 kW, pohon zadních i všech kol

  • Ceny kupé startují na 1 706 826 Kč, kabrioletu na 1 893 408 Kč

  • Pouze letos bude k mání s designovým paketem First Edition

Psal se rok 2013 a světlo světa spatřil nástupce legendárního Jaguaru E-Type. Na silnice vtrhl F-Type s kompresorovým šestiválcem o výkonu 250 nebo 279 kW (340 nebo 380 koní) i s plnotučným pětilitrovým osmiválcem s 364 kW (495 k). Okolí ohromoval ušlechtilým designem, dokonalými proporcemi a zvukem, který se člověku zaryl až do morku kostí. Bylo vůbec co vylepšovat? Cyklus faceliftů je povinný i pro sebedokonalejší auto, takže zde máme novou verzi s upraveným designem a změnami pod kapotou. Místo světel protáhlých směrem k blatníkům nyní příď zdobí úzké diodové světlomety, které mimochodem vyrábí firma Varroc Lighting Systems nedaleko Ostravy. I zadní světla jsou výrazně užší, jinak vypadají i nárazníky a také výfuky – u čtyřválce jde o čtyřhran uprostřed zádi, osmiválcová provedení mají čtyři kulaté koncovky.

Podle výfuků poznáte je – osmiválce mají dva páry koncovek. Na obrázku vidíte vrcholný F-Type R ve žluté barvě Sorrento
Konfigurovatelný přístrojový panel dává na výběr z několika režimů zobrazení včetně sportovního s otáčkoměrem uprostřed

Základní verzí je turbem přeplňovaný čtyřválec z řady Ingenium, disponující 221 kW (300 k) a 400 Nm, přičemž poháněna jsou výhradně zadní kola. Prostředek nabídky tvoří kompresorový pětilitrový osmiválec s 331 kW (450 k) a 580 Nm, u něj lze volit mezi pohonem všech nebo zadních kol. Vrcholná verze R má z hlediska objemu i typu přeplňovaní motor shodný, na všechna kola však jde drtivá síla 423 kW (575 k), podpořená 700 Nm točivého momentu. Všechny verze využívají osmistupňový automat Quickshift.

Jaguar F-Type 2020: Technické údaje a ceny

Motorizace P300 P450 P575 (R)
Výkon (kW/k): 221/300 331/450 423/575
Točivý moment (Nm): 400 580 700
Zdvihový objem (cm3): 1997 5000 5000
Počet válců: 4 8 8
0-100 km/h (s): 5,7 4,6 3,7
Max. rychlost (km/h): 250 285 300
Cena od (Kč): 1 706 826,- 2 463 681,- 3 522 673,-

A teď palčivá otázka: Je dvoulitrový foukaný čtyřválec hoden pohánět takto skvostné auto? Odpověď zní: Ano, jde o nejpřekvapivější verzi nového F-Typu. Ze zrychlení na 100 km/h za 5,7 sekundy se sice nikomu panenky neprotočí, ale tady jde o chování v zatáčkách a schopnost dostupnou sílu využívat. Grip zadních kol, obutých do lepivých salámů Pirelli P-Zero o rozměru 255/35 ZR20, má vždy navrch nad silou motoru. Čtyřválec má příjemný nástup výkonu napříč otáčkoměrem, i když vydávat se nad 5000 ot/min moc smyslu nemá. Umožňuje F-Typu pohybovat se velmi důstojným tempem v přímce a bleskurychle v zatáčkách, kde předvádí sebejistou neutralitu a velkou ochotu zatáčet.

Test na pondělí: Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR
Přečtěte si také:

Test na pondělí: Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR

Vyvážení auta se blíží k naprosté dokonalosti, stejně tak schopnost podvozku nenechat se rozhodit nerovnostmi nebo vlnami v asfaltu. Řízení má příjemně rychlý převod, takže si ve vracečkách neukroutíte ruce, zároveň není nervózní okolo středové polohy. S plynem si u čtyřválce můžete klidně hrát stylem on/off, přilnavost kol nepřepere, takže zbývá jen žasnout nad absolutní sebejistotou a lehkým zavlněním zádě na výjezdech ze zákrut. Má také příjemný zvuk, když necháte zplodinám volný průchod výfukem díky aktivní klapce, při řazení nebo puštění plynu hezky zabublá.

Vrcholná verze R se dodává výhradně s pohonem všech kol. Zatímco dříve byla tak trochu hot-rodem, nyní vylepšený podvozek výrazně zvyšuje jistotu v zatáčkách

Osmiválec s 331 kW (450 k) v nabídce nahrazuje božský kompresorový šestiválec. Alespoň u nás. Jinde ve světě k mání je, zde by se ho nevyplatilo upravovat, aby vyhověl emisním normám. Svezení se zadokolkou odhaluje, že ani zde se nemusíte bát agresivnější práce s plynem. Má aktivní diferenciál, jehož účinky odhalíte hned v první zatáčce – po přidání plynu vás vnější zadní kolo stočí do oblouku, naprosto plynule a předvídatelně. Navzdory více než dvojnásobnému objemu a počtu válců krát dva vám F-Type s tímto motorem nikdy nepřijde těžký na čumák, i zde se ochotně stáčí do zatáček, zadokolkování je zde pochopitelně znát více. Motor má překrásnou gradaci vytáčet ho téměř až k omezovači řidiče jen tak neomrzí. I zvuk je pěkný: hutný, občas s tlumenými detonacemi, sem tam s ránou, jako kdybyste hodili na zem balík prken. Po akustické stránce však ve srovnání se starou šestiválcovou verzí neobstojí, chybí zde ono dětinské prskání, praskání, následné otřesy po podřazení, díky kterým vás bavilo hrát si s plynem jen tak pro radost.

Videodojmy: Jaguar F-Type SVR
Přečtěte si také:

Videodojmy: Jaguar F-Type SVR

Verze R dostává veškerá podvozková kouzla bývalého provedení SVR, vlastně mu z hlediska výbavy chybí jen titanový výfuk. K mání je pouze jako čtyřkolka a to je – řidičskou hrdost stranou – velmi dobře. Rozdíl oproti slabšímu provedení je enormní, místo gradace zde po dupnutí na plyn čeká exploze otáček i zátahu. Zrychlení je všudypřítomné a neodbytné, ať už jedete 20, 120 nebo 220 km/h. Ale zatímco vrcholný osmiválec z doby představení první generace byl tak trochu hot rod, nové R je seriózní řidičská mašina. I zde podvozek bez problémů stíhá všechny zákeřnosti, které umí silnice nabídnout - na nerovnostech neodskakuje ani nebouchá, prostě jen ukázkově kopíruje jeho povrch. S pohonem všech kol má v zatáčkách více přilnavosti než továrna na lepidlo, předek i zadek pracují v naprosté harmonii a tahají vás ze zatáček s obrovskou vervou a bez nervozity. I zvuk je zde na jiné úrovni, než u méně výkonné verze. Ta umí být diskrétní, téměř gentlemanská, rychlé R hřmí jako bouře a kopance při řazení pod plynem celý autem i posádkou projíždějí jako výboj z defibrilátoru. Je to lavina emocí i rychlosti, ale zkrocená, o život se i při velmi vysokém tempu nebojíte.

Jaguar F-Type 2020: Verdikt

Smysl dávají všechny tři verze. Základní čtyřválec je velmi důstojný z hlediska rychlosti a zřejmě nejzábavnější v zatáčkách. Střed nabídky s osmiválcem k skvělé přilnavosti přidává i skutečnou rychlost, kterou kombinuje s ušlechtilým soundtrackem a méně technickou stránkou jízdy – u foukaného dvoulitru si musíte vyšší tempo odpracovat, což někomu může a jinému nemusí vyhovovat. F-Type R je pak zbraň, která likviduje kilometry a zatáčky s jakýmkoliv poloměrem s neuvěřitelnou agresivitou, ale zároveň beze strachu o život řidiče. Z hlediska designu a zcela subjektivně přišly kupé a roadster o špetku svého šarmu, kočičí "tvář" předfaceliftového modelu se světly protáhlými dozadu zde nahrazuje design, který možná až moc připomíná zbytek portfolia Jaguaru. Ale taková je doba. Změny prostě musí být a třeba ohledně digitálního přístrojového štítu s přehlednou konfigurovatelnou grafikou jsou vítané.


TIP: Nezapomeňte si prohlédnout také rozsáhlou fotogalerii

StaS (neregistrovaný)
tragedie "sportovní" automobilky, že nedokáže, ani v bilionovém vývojovém týmu a centru, dostat na svět řadový šestiválec. to bylo před deseti roky slibů!
  • Našli jste v článku chybu?