Izraelští vědci našli způsob, jak ochladit interiér vozu i bez klimatizace. O novinku se zajímá Volkswagen a Toyota

03.06.2022
2 nové názory
Autor: Tiskový servis SolCold
  • Izraelský start-up SolCold pracuje na materiálu, který je schopný odrážet teplo ze slunečního záření 

  • V případě automobilů to znamená, že se interiér nerozpálí ani ve chvíli, kdy vůz stojí na přímém slunci 

  • O novou technologii se zajímají velké automobilky, jako je Volkswagen nebo Toyota. Mohla by to být cesta, jak snížit spotřebu energie 

V dnešní době jsou automobilky ve velkém tlačeny k co největšímu snižování emisí u spalovacích motorů. U elektromobilů zase všichni sledují dojezd a výrobci proto hledají nejrůznější cesty, jak omezit spotřebu elektrické energie. V letních měsících zvyšuje spotřebu využívání klimatizace, což je přesně důvod, proč velké automobilky zaujala technologie izraelského start-upu SolCold.

Izraelští vědci tvrdí, že se jim podařilo vyvinout materiál, který dokáže účinně odrážet sluneční záření. Na první pohled neviditelný potah automobilů (ale také vlastně jakýchkoliv jiných objektů včetně budov nebo sportovního oblečení) obsahuje tři vrstvy. Jak přesně celá věc funguje, to společnost zatím neoznámila. Každopádně fakt, že tento film odráží světlo, ještě neznamená oslňování okolí. Pracuje se zde totiž s nanostrukturami a odražené sluneční záření je díky tomu rozptylováno všemi směry.

Klimatizace na ve vozech Bugatti je tak silná, že by vychladila celý byt
Přečtěte si také:

Klimatizace na ve vozech Bugatti je tak silná, že by vychladila celý byt

Jak píše magazín The Drive, jde o výsledek vývoje dlouhého tři roky, přičemž aktuálně se bavíme o první generaci tohoto inovativního produktu. Vývoj má pokračovat a další generace by měly být efektivnější.

Aktuální schopnosti izraelská společnost demonstrovala na Volkswagenu Polo. Na přímém slunci se interiér ohřál na 55 °C, zatímco s novou folií byla teplota uvnitř jen 37 °C. Pro srovnání, když byl ten stejný vůz zaparkován do stínu, teplota v interiéru dosáhla 40 °C. Obecně by mělo být dosaženo snížení teploty o dvacet až sedmdesát procent podle velikosti interiéru konkrétního automobilu.

Pro automobilky by taková folie znamenala pomoc s ochlazování kabiny v letních měsících, takže by nebylo nutné tolik využívat klimatizaci. Její chod u spalovacích motorů zvyšuje spotřebu paliva a u elektromobilů odebírá elektrickou energii z trakční baterie a tím snižuje dojezd vozu.

Podle informací The Drive by mělo být vše připraveno pro sériovou výrobu izraelské novinky už letos na podzim. O produkt se údajně vážně zajímá Toyota a Volkswagen, který už také chystá využití v rámci testů.

Hondza (neregistrovaný)
Tato věc už dávno existuje a polepují se s tím běžně okna aut, je to čirá fólie, neprostupná pro UV záření. Stačilo by polepit s ní celé auto, na to ale není určená.
  • Našli jste v článku chybu?