Elektrifikovaná budoucnost se zdaleka netýká pouze osobních automobilů, o kterých se mluví častěji. Jak ukázal letošní veletrh užitkových vozů v Hannoveru, elektrifikace (a vůbec ekologie) hodně rezonuje také v tomto segmentu. Takže i zde se v budoucnu dočkáme velkých změn.
Na německém výstavišti dominovaly užitkové automobily s alternativními pohony. K vidění byly elektromobily všech velikostí od elektrických nákladních kol (tedy bicyklů) až po obrovské autobusy. Nechyběly koncepty pracující s vodíkem, hybridy ani řešení využívající externí zdroj elektrické energie. Vize ne až tak vzdálené budoucnosti samozřejmě počítají také s nasazením autonomního řízení.
Blízká budoucnost elektrická a hybridní
Elektrických dodávek bylo v Hannoveru k vidění opravdu mnoho. Volkswagen zde vystavil model eCrafter. Ten už má za sebou také mezinárodní novinářskou prezentaci, takže nejde o žádnou žhavou novinku veletrhu. Jenže německý koncern přivezl ještě další dvě elektrické dodávky, vzniklé ze spolupráce se společností ABT. Jmenují se ABT e-Transporter a ABT e-Crafter. První jmenovaný se bude dodávat s bateriemi o kapacitě 37,3 kWh a 74,6 kWh, což znamená dojezd 208 až 400 km. Caddy pak disponuje kapacitou 37,3 kWh a dojezdem kolem 200 km. Transporter je oficiálně koncept, e-Caddy se ale začne prodávat příští rok.
Doporučujeme: Test ojetiny — Citroën Berlingo je dobrá alternativa k nedostatkovým MPV
Stranou nechtějí být ale ani další výrobci. Zmínit můžeme třeba Renault Master Z.E. nebo elektrický Sprinter. Také ten se má začít prodávat příští rok. Na vlně nákladní elektromobility by se rády svezly i čínské značky u nás neznámých jmen, kterých byla v Hannoveru celá řada. Na elektromobily myslí dokonce taková značka, jakou je Gaz. Ruská automobilka vystavila elektrický autobus Gazelle Next, vybavený motorem Siemens o výkonu 98 kW. Vůz odveze až 16 osob, maximální rychlost činí 90 km/h a dojezd je 100 km.
I s hybridy se počítá. Třeba Ford přivezl do Hannoveru plug-in hybridní provedení modelu Transit Custom. Jeho čistě elektrický pohon zvládne maximálně 50 km, dojezd až 500 km pak zajistí litrový tříválec EcoBoost pracující jako generátor. V Hannoveru byla k vidění také různě velká auta využívající pohon na plyn.
Elektrická budou i opravdu velká auta
Nejen malé dodávky, ale také velká nákladní auta dostanou elektrický pohon. Mercedes například připomněl eActros prezentovaný jako koncept v roce 2016. Aktuálně vůz jezdí v reálném provozu, kdy ho testují první zákazníci. K dispozici jsou verze o hmotnosti 18 a 25 tun. Baterie jsou uložené v rámu a mají kapacitu 240 kWh. Dojezd je 200 km, což má stačit pro městské zásobování supermarketů. Volkswagen opět ukázal model e-Delivery, který se začne za dva roky vyrábět v Brazílii. Volvo přidalo do této kategorie elektrický model FE Electric také určený pro městský provoz. Jeho dojezd je až 200 km a prodávat se opět začne příští rok.
Doporučujeme: Ford Transit má nový diesel s AdBlue. Dostane ho i vaše Mondeo
Elektrický pohon se nevyhne ani autobusům. Volvo už delší dobu pracuje (a v reálných podmínkách nasazuje) koncept s průběžným dobíjením, což je rychlejší obdoba plug-in hybridního systému. Iveco pro změnu přivezlo trolejbus schopný částečně i jízdy bez elektrického vedení a Mercedes představil ve světové premiéře elektrický autobus eCitaro. Zajímavostí byl dvanáctimetrový elektrický školní autobus Daimler Saf-T-Liner s elektrickým pohonem o výkonu 235 kW. Má dojezd až 160 km a vyrábět se začne příští rok.
Vodík přichází na scénu
I s vodíkem užitková auta počítají. Volkswagen přestavěl svůj elektrický Crafter na vodíkový eCrafter HyMotion. Jeho nádrže pojmou 7,5 kg vodíku, což vystačí k ujetí zhruba 500 km. Stejně jako u osobních aut by vodík mohl představovat řešení, jak dostat elektrický pohon na dlouhé trasy a výrazně zkrátit „dobíjení“. Iveco pak připravilo koncept podvozku také ukazující možnou zástavbu vodíkového pohonu a Mercedes pro změnu vytvořil vodíkový obytný automobil na základech modelu Sprinter.
Autonomní budoucnost blízká i vzdálená
Autonomní řízení má u užitkových aut (zejména při dálkové přepravě) zřejmě ještě větší význam než u osobních vozů. Například společnost Knorr-Bremse prezentovala na venkovním prostranství systém samočinného řízení klasického tahače. Na dálnicích se dokáže vyrovnat i se zúženími nebo s pomalu jedoucím vozidlem, které samočinně předjede. Další možnou podobu autonomního řízení prezentoval Continental na miniaturním elektrickém autobusu. Ten už na vymezené trase výstaviště také autonomně jezdil. Cílová rychlost je pouze 50 km/h, zatím toto vozítko zvládne sotva polovinu.
Doporučujeme: Mercedes-Benz Urbanetic ukazuje, jak vypadá budoucnost měst bez klasických aut
Vzdálenou autonomní budoucnost prezentoval Mercedes nebo Renault. V obou případech už jde o elektricky poháněná vozidla, která s řidičem nepočítají. Studie Urbanetic od Mercedesu navíc dokáže měnit osobní modul za nákladní a v praxi je větší, než by se mohlo podle fotek zdát. Studie Renault EZ-Pro je něco podobného, ale přece jen disponuje i místem pro případného operátora sedícího uvnitř automobilu. Autonomní řízení slibuje i koncept I.D. Buzz Cargo od Volkswagenu.
Ekologie se řeší i v jiných ohledech
Ekologie se řeší i v jiných ohledech. Třeba společnost Bridgestone představila novou celoroční pneumatiku Ecopia H002 s nízkým valivým odporem určenou pro dálkovou přepravu. Mercedes pak na nový tahač Actros nasadil kvůli lepší aerodynamice kamery místo zpětných zrcátek. Se stejným řešením počítá také futuristický koncept tahače Ford nebo dvanáctimetrový nákladní automobil E-Fuso Vision One.