Majitelé kabrioletů si často myslí, že střecha je pro tento typ auta zhruba stejně důležitá jako pro rozhlednu sklep. Není tomu tak. Pokud o ni nepečujete, čeká vás řada nepříjemností, počínaje vlhkostí a zápachem přes plísně až po korozi nebo nedobrovolnou koupel při průtrži mračen. Přitom právě střecha je nejzranitelnější součástí kabrioletu; pokud nefunguje, jak má, následky mohou být pro vaše milované volnočasové auto fatální.
Základem je stejně jako u řady dalších prvků vozu pravidelná údržba, kterou je vhodné provádět s přihlédnutím k typu střechy. „Pro střechy se využívají dva základní typy materiálů: plátno a vinyl. Ten se dnes už příliš nepoužívá, je k vidění spíše na starších autech,“ vysvětluje Adam Sandmann z opravny střech a rodinné půjčovny kabrioletů iCabrio. „Střechám nejvíce ubližují vnější vlivy. Zvláště u látkových střech jsou největším nepřítelem plísně a mech. Nejprve se objeví fleky, poté se začnou rozpadat švy, pak se rozloží samotný materiál. Vinyl sice lépe odpuzuje vodu, ale s věkem křehne.
V principu je péče o střechy obou typů stejná, používají se však trochu jiné prostředky,“ vysvětluje. „Přibližně jednou za rok je nutné čištění a impregnace, aby materiál nestárnul tak rychle a udržel si své vlastnosti. Univerzální prostředky nemají požadovaný účinek, je proto vhodné sáhnout po něčem jiném než třeba impregnaci na boty nebo stany,“ upozorňuje Sandmann. Postup je vcelku jednoduchý, nejprve je zapotřebí střechu ručně očistit a odmastit, případně zbavit zbytků starší impregnace.
Následná aplikace prostředku se dá provést sprejováním, ale může dojít k plýtvání materiálem a nedokonalému nanesení. Nejvhodnější je velmi jemný štětec. Impregnace se musí dokonale vsáknout, po zaschnutí odpuzuje vodu a střecha odolá špíně i UV záření. Vyplatí se také ošetřit gumová těsnění okolo oken, aby nevysychala a nesmršťovala se, čímž lze zabránit zatékání.
Jedním z nejdůležitějších kroků údržby je pravidelné čištění odtokových kanálků, které má prakticky každý kabriolet. Pokud voda nemůže z prostoru pod střechou nebo jejího okolí odtékat, vlhkost umí uvnitř způsobit pěknou paseku. Vyplatí se také čistit prostory, kam se střecha skládá, nahromaděné listí nebo jiný biologický odpad v těchto místech také škodí. Samotnou konstrukci skládací střechy je případně nutné promazat látkou, která nebarví ani nestéká.
Pokud dojde k poškození střechy, hůře se opravuje vinyl. Jakožto umělý materiál se nedá dost dobře sešít nebo záplatovat, u starších střech navíc hrozí další poškození kvůli křehnutí. „U plátna je šití a záplatování snazší, ale vzhledem k tomu, že pro skutečně kvalitní opravu je nutná demontáž střechy, je na zváženou, zda se spíše nevyplatí výměna,“ říká Sandmann. To je zvlášť u starších vozů rozumné, opravená střecha bude i tak stále stará, mohou se objevit doposud neviditelné defekty a často bývá narušená i umělá vrstva uvnitř.
Pokud kupujete ojetý kabriolet se soft topem, střecha bez závad je naprosto zásadní. Jestli uvnitř cítíte zatuchlinu, je jasné, že netěsní nebo prodávající nečistil odtokové kanálky. Zkontrolujte, zda v prostoru kufru nebo v místě, kam se střecha skládá, není voda či rez, to samé platí o podlaze kabiny. Zkuste střechu několikrát zavřít a otevřít, pokud to jde ztuha, raději dejte ruce pryč. Výměna může být kolikrát dražší než celé auto.
- Impregnace: Minimálně jednou za rok střechu vyčistěte, odmastěte a aplikujte prostředek určený pro plátno nebo vinyl.
- Pozor kde stojíte: Neparkujte pod stromy nebo lampami. Smůla nebo ptačí trus se ze soft topu čistí velmi obtížně.
- Péče o těsnění: Gumové lišty okolo oken a střechy časem křehnou, nezapomínejte je sem tam promazat.
Ohledně výměn střech obecně platí, že cena se odvíjí od počtu vyrobených vozů a stáří modelu. Mnohem snazší je koupit díl z druhovýroby na Mazdu MX-5, která s látkovou střechou vznikla ve stovkách tisíc exemplářů, než na Mercedes SL řady 107. A rovněž pro představu, například u populárního BMW E36 kabrio stojí nová střecha jako originální díl cca 90 tisíc korun, druhovýroba ve stejné kvalitě přibližně 25 tisíc korun. Péči si zaslouží i střecha úplně nového vozu. Řada výrobců sice tvrdí, že jde o bezúdržbovou záležitost a takový soft top samozřejmě několikanásobně přežije záruční dobu, ale pravidelné čištění a impregnace z dlouhodobého hlediska umí dělat zázraky. Pokud je střecha v dobrém stavu, nemusíte se bát každého většího deštíku.
Foto: Petr Bača