V kontextu ojetých automobilů se obvykle hovoří především o takzvaném stáčení tachometrů. Faktem ale zůstává, že ještě častějším problémem je poškození vozidla. Uvádí to průzkum společnosti carVertical, která se zaměřuje právě na prověřování historie ojetých automobilů. Upravený stav najetých kilometrů se podle průzkumu carVertical týká zhruba každého šestého automobilu, zatímco nějaké poškození již prodělala zhruba třetina ojetých vozů dostupných na trhu. Šance, že narazíte na ojetinu po nehodě, se navíc liší v závislosti na konkrétní značce.
Studie carVertical prověřila téměř jeden milion zpráv o historii ojetých vozidel z období od loňského do letošního června, a to napříč celou Evropou. Konkrétně šlo o Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Českou republiku, Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Rusko, Bělorusko, Francii, Litvu, Ukrajinu, Lotyšsko, Itálii a Německo. Výsledky rozhodně nejsou nezajímavé.
Největší podíl poškozených automobilů vykázaly značky Lexus (48,1 %), Subaru (47,5 %), Jaguar (44,1 %), BMW (42,2 %) a Dacia (40,8 %). Na opačném konci pak najdeme modely Fiat (28,3 %), Citroën (30,2 %), Peugeot (31,1, %), Opel (31,8 %) a Nissan (32,1 %). Za pozornost určitě stojí skutečnost, že i v případě těchto značek je procento poškozených automobilů stále poměrně vysoké.
Společnost carVertical také zkoumala, jak se liší podíl poškozených vozů v jednotlivých státech zahrnutých do této studie. Nejčastěji narazíte na poškozenou ojetinu v Polsku, v Litvě, na Slovensku a v České republice. Přehled deseti zemí s největším podílem poškozených ojetých vozů najdete níže.
Pro úplnost, celkové statistiky zahrnují jakákoliv poškození, tedy například i drobné škrábance. Ne vždy se tak nutně musí jednat o závažnou nehodu. Každopádně jde o zajímavé vodítko, protože v případě následných oprav majitelé často chtějí ušetřit a takovým ojetinám je samozřejmě lepší se vyhnout.