Harleye budou automaticky brzdit před překážkou. Má to ale jeden háček

08.08.2018
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Harley-Davidson si patentoval systém nouzového brzdění pro motocykly

  • Podobné systémy už známe z osobních aut, ale na motorkách mají jistá omezení

  • Takový systém musí vědět, kdy je opravdu bezpečné začít brzdit

Systémy samočinného (nebo chte-li autonomního) brzdění před překážkou, pokud na ni řidič nereaguje, jsou dnes u aut běžnou součástí výbavy. Automobilky za tento systém dostávají plusové body například při hodnocení v testech Euro NCAP. A bezpečnost to samozřejmě zvyšuje, pokud systém funguje spolehlivě a řidič se na něj slepě nespoléhá.

Doporučujeme: Bosch vymyslel opravdu revoluční způsob, jak zabránit pádu z motocyklu

U motocyklů se nicméně podobné systémy ještě neobjevují a důvodů je několik. Především jsou drahé a těžké. Někteří výrobci už sice testují například adaptivní tempomaty (jmenovitě BMW, KTM či Ducati), ale systém samočinného brzdění má u motocyklů ještě jeden podstatný problém. Z povahy jízdy na motocyklu prostě nelze za brzdy ve všech situacích naplno vzít. Na motorce je někdy mnohem lepší se vyhnout (pokud to samozřejmě jde).

Další problémovou situací je poloha jezdce. Kdyby začal systém brzdit v momentě, kdy se motorkář nedrží oběma rukama, případně třeba stojí ve stupačkách, motorka by v takové situaci při plném zabrzdění jezdce shodila. I s tím ale patentovaný systém amerického výrobce Harley-Davidson počítá. Patent totiž zavádí několik systémů, které budou polohu jezdce monitorovat.

Doporučujeme: Osm věcí, které by si řidiči aut měli uvědomovat o motorkářích

Jak popisuje funkci patentovaného systému třeba web Motorcycle.com, Harley počítá s tím, že by systém nejprve brzdami lehce „cuknul“, což by mělo jezdce dostatečně upozornit. Plné brzdění by se aktivovalo jen tehdy, kdy by na něj byl jezdec připraven. Jak sami vidíte, není to nic jednoduchého. Patent Harleye neznamená, že se nakonec bude do motocyklů tento systém dodávat.

Výrobce si chce pohlídat svůj nápad. Na něčem podobném teď také pracuje japonská Honda, její patentovaný systém nouzového brzdění pro změnu pomáhá jezdci využít potenciál brzd na maximum (motorkáři se totiž často bojí za brzdu vzít víc, než by bylo možné).

Jarouch (neregistrovaný)
Další hřebíček do rakve jak volné jízdě, tak řidičskému umění a soudnosti.
  • Našli jste v článku chybu?