Stál za vznikem hned několika ikonických kopřivnické automobilky – namátkou například Tatra 11 nebo Tatra 77, v září roku 1948 to ale v soudní síni v Novém Jičíně nehrálo roli. Důležité pro trestní senát bylo, co Hans Ledwinka dělal jako ředitel společnosti Tatra během druhé světové války. A rozhodl, že se provinil.
„V době zvýšeného ohrožení republiky za okupace podporoval nacistické hnutí tím, že jako ředitel závodu Tatra přílišnou horlivostí napomáhal válečnému úsilí Německa,“ uvádí se v rozsudku z 20. září 1948.
Ten redakce Autobible získala ze Zemského archivu v Opavě, když dávala dohromady materiály o krátký videomedailo o Ledwinkovi. Ten vychází z textu, který jsme na webu publikovali už loni při příležitosti 145 let od Ledwinkova narození. Na dokument se můžete podívat přímo zde:
Ledwinkovi, který mimochodem v tu dobu seděl už třetí rok ve vazební věznici, nepomohla ani obhajoba, že Tatra pro válečné úsilí začala vyrábět až v roce 1944. Naopak soud uvěřil několika dělníkům, kteří tvrdili, že na ně konstruktér jako ředitel podniku tlačil, že musí splnit normy.
Geniální konstruktér, kterému bylo v době vynesení rozsudku už sedmdesát let, byl po odpykání trestu vyhoštěn do rodného Rakouska. I do věznice se za ním jezdili radit konstruktéři z Tatry, aby jim poradil, přestože podnik oficiálně tvrdil, že žádnou pomoc od něj nikdo nepotřebuje.
Po 44 letech, konkrétně v únoru 1992, jiný soud – tentokrát Nejvyšší soud ČR – řekl, že rozsudek ze září 1948 byl protiprávní a zcela ho zrušil. Mimojiné uvedl i to, že důkazy, které lidový soud nashromáždil, nebyly dostatečné, aby se s nimi dala Ledwinkovi prokázat „přílišná horlivost při napomáhání válečnému úsilí Německa.“ I tento rozsudek získala redakce od Zemského archivu v Opavě.
GALERIE: Dílo Hanse Ledwinky