Zájemcům o luxusní a sportovní vozy s vysoce výkonnými motory čekají v Evropě zřejmě krušné časy. Francie totiž zvažuje zavedení ještě přísnější daně z emisí. Chce, aby novopečení majitelé zaplatili navíc za to, že jejich auta konzumují příliš paliva a tím vypouštějí velké množství emisí do atmosféry.
Všechny vozy, která vykazují v kombinovaném provozu emise CO2 225 gramů na ujetý kilometr a více, by měly od příštího roku podléhat dani 40 tisíc eur, tedy v přepočtu 1 080 000 korun. V roce 2022 by měla tato suma stoupnout na 50 tisíc eur, což je v přepočtu 1 350 000 korun.
Je zřejmé, že se bude platit hlavně za vozy s výkonnými dvanáctiválcovými a osmiválcovými motory. Maximální daň by se hradila za modely značek Rolls-Royce, Bentley Ferrari, Lamborghini, Porsche nebo třeba ostré modely AMG od automobilky Mercedes-Benz.
Až půl milionu navíc už teď
Nejde zdaleka o první krok Francie v tomto směru. Už od ledna letošního roku totiž v zemi platí takzvaná daň z SUV. Ta vychází z představy, že vozy této kategorie konzumují více paliva a tím vypouštějí také více emisí CO2. Platí se od 145 gramů až po 213 gramů a více. Nejnižší poplatek činí v přepočtu 5 300 korun, nejvyšší pak překračuje hranici půl milionu.
Problém je v tom, že v tomto případě daň z SUV postrádá smysl. Dopadá totiž na všechny kategorie aut. Například zájemce o relativně levný Fiat Tipo Hatchback s motorem 1.4 T-Jet musí podle tabulky zaplatit k vozu navíc ještě přes 95 tisíc korun. Volvo S90 T6 pak má cenu vyšší dokonce o 300 tisíc korun.
Aktuální sazby automobilové daně z emisí CO2 ve Francii
Emise | Daň (v přepočtu) |
---|---|
Pod 138 CO₂ | 0 Kč |
145 CO₂ | 5 278 Kč |
160 CO₂ | 24 713 Kč |
170 CO₂ | 55 434 Kč |
180 CO₂ | 108 687 Kč |
190 CO₂ | 187 595 Kč |
200 CO₂ | 301 982 Kč |
213+ CO₂ | 502 800 Kč |
Francie není jedinou evropskou zemí, která vybírá peníze za emise aut. Například v sousedním Rakousku platí daň nazvaná Normverbrauchsabgabe, zkráceně NoVA. Ta se vypočítává u vozů s emisemi 90 gramů CO2 a vyššími, přidává se přitom k ceně bez DPH a maximálně může dosahovat 32 procent z ceny auta. Například Škoda Superb 2.0 TSI tak v Rakousku vyjde o 10 procent dráž než v Česku. Mercedes-AMG G 63 vyjde o milion korun dráž.
Ostatní země mají většinou mírnější přístup. Například v Belgii se také platí za emise, nejvyšší částka za nové auto je ale 2 500 eur, tedy v přepočtu 67 500 korun. V Česku nic takového neexistuje, kromě známého emisního poplatku u ojetin, jejichž motory splňují jen emisní normu Euro 3 či starší.