V pátek 7. října uzavřel Ford své australské montážní závody na výrobu osobních vozů. Posledním vyrobeným vozem byl Ford Falcon XR6 s šestiválcovým motorem a pohonem zadních kol. V souvislosti s ukončením výroby v továrně Broadmeadows přijde o práci zhruba šest set lidí. Výroba aut značky Ford měla v Austrálii dlouhou tradici, první továrnu zde americká automobilka otevřela v roce 1925 ve městě Geelong.
Továrna v Broadmeadows vyrobila od 20. srpna 1959 celkem 4 356 628 aut převážně pro domácí trh. Uzavření továren je zvláštní strategický krok, neboť domácí auta značek Ford a Holden (konkurenční odnož General Motors) jsou na australském trhu velmi oblíbená. Ford ale sjednocuje platformy po celém světě a pro koncepčně poněkud zastaralé modely se zadním pohonem není v globálních plánech místo. Navíc výroba je v Austrálii drahá, blízké asijské státy umí montovat auta výrazně levněji...
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku – Přežilo jich jen pár
Ford v uzavírání továren není sám, výrobu v Austrálii omezují rovněž konkurenční společnosti General Motors a Toyota. Od roku 2013 tak o práci přišlo asi 6600 lidí. Na samotnou montáž aut jsou ale navázány tisíce dalších pracovních míst u subdodavatelů a logistických partnerů, takže celkový ekonomický dopad bude mnohem větší.
Ford nicméně v Austrálii zachová pracovní místa asi dvou tisíc lidí, kteří se budou starat o vývoj, servis a import aut. Ford zachová i oficiální síť náhradních dílů. Uzavírání se tak týká prakticky jen montážních linek. General Motors zavře poslední továrnu příští rok.
Ford Falcon je jedno z nejoblíbenějších australských aut vůbec, od roku 1960 se jich vyrobilo zhruba 3,5 milionu.