Ford EcoSport možná vůbec neznáte, přestože se na trhu pohybuje už poměrně dlouho. Jméno EcoSport se poprvé objevilo už v roce 2003, kdy Ford představil malý terénní vůz určený pro Brazílii, kde se dočkal zajímavých prodejních výsledků a kde se také vyráběl. Následně se vyráběl také v třeba v Indii. Druhá generace byla představena v roce 2012, o rok později se začala prodávat také na některých evropských trzích. Ten český měl ovšem smůlu.
Doporučujeme: Ford Mondeo se bude vyrábět v Číně. Ale nikoli ten pro Evropu a USA
Tahle skutečnost je docela zajímavá a ledasco o kvalitách druhé generace EcoSportu vyvíjené už v rámci taktiky jednoho globálního auta pro celý svět naznačuje. Pakliže konkurence uvádí jedno nové malé SUV za druhým, zákazníci tyto novinky ve velkém kupují, ale vy nechcete to své začít prodávat v celé Evropě, asi dobře víte, proč. Nedávno ovšem EcoSport prošel důkladným faceliftem a od ledna ho budete moci pořídit také na českém trhu coby údajně daleko lepší vůz, než jakým byl dříve.
Že si Ford dal na modernizaci opravdu záležet, to dokazuje třeba udávaných více než 2300 nových dílů. Měnilo se v podstatě všechno od vnějšího designu, přes interiér, až po podvozek nebo dokonce místo výroby. Pro evropské trhy teď EcoSport vzniká ve rumunské Craiově (dříve se zde vyráběl B-Max), přičemž pouze tato novinka si vyžádala investici v přepočtu více než 5 miliard korun.
Doporučujeme: Ford dopřál Focusu RS novinku, díky které bude požírat pneumatiky s ještě větší chutí
A ještě jedna poznámka na úvod. Proč se tohle auto vlastně jmenuje EcoSport, když takové jméno naznačuje ekologii a sport, tedy dvě vzájemně dost protichůdné věci, se kterými navíc malý crossover značky Ford nemá moc společného? Inu, je to prosté. Takhle byl vůz zkrátka kdysi dávno v Brazílii pojmenován a automobilka mu jeho původní jméno ponechala.
Vypadá dobře
Ford EcoSport druhé generace si po příchodu na trh moc pochvalných ohlasů od médií, která ho tehdy testovala, nevysloužil. Jedním z důvodů byl také vnější vzhled. Aktuální provedení ovšem prošlo kompletní proměnou tak, aby na pohled zapadalo mezi ostatní SUV značky. Jiná je maska, nárazníky, světla, lité disky a tak podobně. Zajímavou změnou je příchod sportovní verze ST-Line, kdy zákazník dostane upravené nárazníky, prahové nástavce, tmavé detaily a téměř vše je navíc lakováno v barvě karoserie. Nechybí ani odlišně naladěný podvozek.
V praxi nový EcoSport nevypadá vůbec špatně, obzvlášť s černo-červenou karoserií a s výbavou ST-Line (výsledek si můžete prohlédnout na fotkách). Auto působí velmi robustně, což by se některým zákazníkům mohlo líbit. Dokonce zůstaly i do boku otevírané páté dveře.
Jde o dědictví z jihoamerického trhu, kde se hodí mít rezervu při ruce a ta byla proto umístěná „off-roadově“ na zadních dveřích. Přepracování karoserie tak, aby EcoSport dostal klasické vzhůru vyklápěné páté dveře, by bylo finančně příliš nákladné, takže si i po faceliftu můžete na zadní dveře rezervu objednat (stojí 2400 až 3200 Kč). Spolu s touto volbou se ale zároveň musíte rozloučit s tažným zařízením, střešním spoilerem a parkovací kamerou.
Uvnitř se sedí dost vysoko, ale tak je to u crossoverů správně. Ovládací prvky mají povětšinou původ ve Fiestě, stejně jako třeba displej umístěný na palubní desce (může mít velikost až osm palců). Hodí se i pár odkládacích přihrádek. Například ta úzká před spolujezdcem je přímo ideální pro odložení chytrého telefonu.
Jak je na tom s prostorem?
Problémy má modernizovaný EcoSport v zásadě dva. Zvyknut si musíte na výhled šikmo vpřed omezený obrovskými předními sloupky. Pravda, mají v sobě malé okénko, ale to v praxi situaci vůbec nezlepší. Druhým problémem je velikost interiéru. Jako obvykle můžeme nabídnout základní naměřené rozměry opět doplněné o srovnání s několika konkurenty. Konkrétně s Kiou Stonic a Seatem Arona:
Prostor pro cestující (cm) | Ford EcoSport | Seat Arona | Kia Stonic |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 144 | 145 | 146 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 143 | 141 | 142 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 95/103 | 97/104 | 93/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 96 | 99 | 94 |
Délka sedáku vpředu | 49 | 51 | 49 |
Výška opěradla vpředu | 62 | 62 | 65 |
Délka sedáku vzadu | 49 | 48 | 46 |
Výška opěradla vzadu | 61 | 65 | 67 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 11 | 10 | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 34 | 38 | 33 |
EcoSport paradoxně ztrácí navzdory své vysoké karoserii co do prostoru pro hlavu, ale to pouze dokazuje, jak moc vysoký posaz zde najdete, respektive že se třeba v Aroně sedí stále relativně nízko. Největší potíže jsou ale s prostorem pro kolena zadních cestujících. V tabulce chybí údaj o prostoru za nějakým reálným řidičem, protože tuto věc jsme zatím ještě u Stonicu a Arony neměřili. U EcoSportu jsme za řidičem vysokým 190 cm naměřili pouhých 131 mm, což je zhruba o tři centimetry méně, než co nabízí nová Ibiza (ano, Ibiza není konkurence EcoSportu, ale její interiér je dost podobný právě modelu Arona).
Doporučujeme: Nový Seat Arona je malé a zábavné SUV s velkým interiérem (první jízdní dojmy)
Základní objem zavazadlového prostoru je 356 litrů, pokud sáhnete po variabilní podlaze (mimochodem vyrobené z papíru), zmenší se objem na 334 litrů. To nejsou čísla, která by EcoSport vystřelila na špičku segmentu. Další rozměry zavazadelníku najdete opět v tabulce, znovu doplněné o srovnání se Seatem a Kiou:
Prostor pro zavazadla (cm) | Ford EcoSport | Seat Arona | Kia Stonic |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 97 | 101 | 105 |
Výška po plato (podlaha v dolní/horní poloze) | 56 | 55/44 | 51/43 |
Délka ložné plochy (podlaha v dolní/horní poloze) | 66 | 46/71 | 68 |
Udávaný objem | 334/1238 | 440/--- | 352/1135 |
Jak můžete vidět, EcoSport nabízí v zavazadelníku spíše méně prostoru. Oproti uvedeným soupeřům ztrácí šířkou, délkou ložné plochy i v konečném důsledku udávaným základním objemem.
Tříválce základem nabídky
Omlazený Ford EcoSport je k dispozici se známým tříválcovým motorem 1.0 EcoBoost naladěným na 92 a 104 kW (125 a 141 k). Silnější provedení ovšem na českém trhu nekoupíte. Zhruba v polovině příštího roku přijde ještě základní varianta disponující výkonem 74 kW (100 k). Zájemci o diesel mohou zvolit motor 1.5 TDCi (74 kW/100 k), příští rok zařadí Ford do nabídky nový vznětový čtyřválec 1.5 EcoBlue kombinovaný dokonce i s pohonem všech kol.
Naprostá většina zákazníků ale dosud volila zážehový EcoBoost a nedá se předpokládat, že by se na tom v budoucnu mělo něco měnit. Všechny motory jsou spojené se šestistupňovou manuální převodovkou, litrový EcoBoost o výkonu 92 kW (125 k) lze kombinovat také s automatem. Základní technické údaje najdete v další přiložené tabulce:
1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost (automat) | 1.5 TDCi | |
---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 103/140 | 92/125 | 92/125 | 74/100 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 180 | 170 | 170 | 2154 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 | 180 | 180 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,8 | 12,7 | 11,6 | 14,0 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,6 | 4,6 | 5,0 | 4,1 |
Technicky vychází Ford EcoSport z Fiesty předchozí generace. Vpředu využívá zavěšení McPherson, vzadu mají předokolky klasickou torzní příčku. Automobilka údajně pečlivě ladila podvozek tak, aby dokázal co nejlépe vyhovět náročným evropským zákazníkům. Proto byly v rámci modernizace vyměněny tlumiče i pružiny. EcoSport vybavený pohonem všech kol dostal na zadní nápravu víceprvkové zavěšení.
Jaká je praxe?
První kilometry jsme strávili ve společnosti nového vznětového čtyřválce 1.5 EcoBlue vybaveného manuální převodovkou, pohonem všech kol a paketem ST-Line. Jízdně tato do budoucna u nás nejrychlejší (a také nejdražší) verze rozhodně není žádná tragédie. Podvozek postavený na 17" kolech je velice pohodlný, což se na rozbité české okresky zaručeně hodí. Přímo skvělá je nová manuální převodovka s velice přesným řazením. I svižnější tempo tento EcoSport zvládal se ctí. Žádné odskakování kol, žádná velká nedotáčivost a k tomu všemu i dobré odhlučnění podvozku. Zábavné chování Fiesty ale přesto nečekejte.
Řízení je gumové a bez jakékoliv zpětné vazby. Auto se v zatáčkách při rychlejší jízdě zvláštně kymácí a celé to na řidiče rozhodně nedělá dojem nekonečné jistoty. Zatímco současné malé crossovery jezdí vlastně úplně stejně jako malé hatchbacky, EcoSport má svým jízdním projevem daleko blíže k nějakému velkému staršímu SUV (kromě toho jízda s ním v silnějším bočním větru bude asi docela zajímavá).
Hlavní příčina je prostá – celkově vysoká stavba vozu a relativně malá šířka. Tyhle výtky ovšem můžete klidně brát s rezervou nebo je zcela přeskočit. EcoSport vzhledem ke své nabídce motorizací, kdy ta aktuálně nejrychlejší „dosprintuje“ z nuly na 100 km/h za 11,6 s, přitáhne zákazníky, kteří určitě nebudou chtít s autem brousit okresky. Pro běžnou jízdu je asi vše v pořádku. Fakt, že dnes na trhu koupíte objektivně lépe jezdící crossovery této velikosti, ovšem přehlédnut nelze.
Doporučujeme: Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG — Lídr třídy
Samotný nový diesel 1.5 EcoBlue, který se časem nastěhuje do dalších modelů Ford, se ukázal v dobrém světle. Je příkladně tichý, nedieselově klidný a síly má relativně hodně (92 kW/125 k a 330 Nm). Trochu zklamáním byla spotřeba pohybující se kolem osmi litrů, ale její hodnocení si necháme až na klasický test. Spotřebu do jisté míry zvyšuje systém likvidace oxidů dusíku, kdy Ford nevsadil na AdBlue, ale na zachytávání oxidů dusíku a jejich následné dělení na neškodné látky za pomoci chemické reakce vyvolané nespálenými uhlovodíky, tedy krátkodobě zvýšenou dávkou paliva. Zkráceně je tento systém označen jako LNT a EcoSport používá dokonce zdvojenou verzi.
Zážehový tříválec 1.0 EcoBoost jsme zkoušeli v kombinaci s automatem. Ten je příjemný do doby, než po něm začnete chtít cokoliv jiného než klidnou jízdu. Neřadí zrovna rychle a i když budete využívat tlačítka pro manuální řazení pod volantem, až příliš často na vaše pokyny nezareaguje nebo tak učiní se zpožděním. EcoBoost samotný známe z jiných modelů. Má malinko hrubší chod (zhruba na úrovni naší dlouhodobé Fabie), ale to je tak vše, co se mu dá vytknout. I zde se spotřeba pohybovala kolem osmi až devíti litrů, což není vzhledem k automatu a svižné jízdě špatné. Přítomnost jednodušší zadní vlečené nápravy byste asi nepoznali, také tato verze nabízí solidní komfort.
Doporučujeme: Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu — Byly to příjemné měsíce
Ford EcoSport nedisponuje tak bohatou paletou asistenčních systémů, jako třeba nová Fiesta. Sáhnout vlastně můžete jen po systému hlídání mrtvých úhlů, se kterým souvisí i upozornění na přijíždějící dopravu při couvání do ulice. Adaptivní tempomat nebo systém samočinného nouzového brzdění EcoSport na rozdíl od nové Fiesty (nebo třeba několikrát zmíněného Seatu Arona) nemá.
Není špatný, ale platí daň za svůj původ
Ford EcoSport vlastně není vůbec špatný vůz, ale já se trochu obávám, že ani přes veškerou péči nebude na početnou evropskou konkurenci stačit. Tohle auto totiž původně vzniklo proto, aby zvládlo zejména nekvalitní cesty. Vedle současných evropských crossoverů je to sice regulérní off-road, jenže na druhou stranu kvůli svému základu nikdy nebude na silnici jezdit tak dobře, jako početná evropská konkurence převlečených silničních hatchbacků postavených na míru evropskému trhu.
EcoSport je zajímavá alternativa, která najde uplatnění u zákazníků toužících po robustním autě schopném něco předvést i v terénu, protože má velice vysoký podvozek (u zážehových motorů to je nadprůměrných 190 mm) a solidní nájezdové úhly (21° vpředu, 33° vzadu, 23° přechodový úhel). Až si říkám, jestli by tomuto modelu více neslušela zcela opačná role. Místo naleštěného crossoveru se sportovním paketem pracant s černými nárazníky, plechovými disky, rozumnou cenou a s Dacií Duster na mušce. Původnímu zaměření EcoSportu by taková role totiž byla mnohem blíže. Takhle se musí popasovat s velmi početnou a těžkou konkurencí, přičemž v ruce nemá žádný opravdu velký argument, který by běžní zákazníci ocenili. Není ani nadprůměrně prostorný nebo praktický, nenabízí prvotřídní jízdní vlastnosti a nakonec neboduje ani cenou.
Nejlevnější Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (92 kW/125 k) s výbavou Trend stojí aktuálně díky akční nabídce 399 900 Kč, což jsou přibližně peníze za srovnatelný Seat Arona nebo Renault Captur. Na opačném konci nabídky stojí provedení s automatem a výbavou ST-Line, které se už pod hranici 600 tisíc nevejde. Upravený EcoSport rozhodně není špatný, ale na trhu to bude mít i tak dost těžké.