Ferrari SF90 je plug-in hybrid s trojicí elektromotorů a dojezdem 25 km. A také nejvýkonnější Ferrari historie

přidejte názor
  • Nové Ferrari SF90 je historicky první plug-in hybrid této značky. V elektrickém režimu ujede 25 km. Vůz má také pohon všech kol 

  • Jinak jde o historicky nejvýkonnější model značky Ferrari určený do běžného provozu

  • Výkon pohonného ústrojí čítajícího čtyři motory je tisíc koní 

  • Na akceleraci z nuly na 200 km/h potřebuje SF90 pouze 6,7 s

Automobilka Ferrari představila nový model SF90 Stradale. Jde o auto, které pro italskou značku znamená mnoho prvenství. Tak například jste si ještě nikdy v historii takto rychlé Ferrari určené do běžného provozu nemohli pořídit. Stejně jako jste si ještě nikdy nemohli koupit Ferrari, které lze strkat do zásuvky a které se umí pohybovat pouze s využitím elektrické energie. Poprvé si zákazníci mohou také vybrat, zda chtějí klasické provedení, nebo ještě sportovnější alternativu. Poprvé se ve Ferrari objevuje šestnáctipalcový zahnutý displej místo přístrojového štítu a poprvé Ferrari nabízí u svého modelu adaptivní diodová světla Matrix LED.

Čtyři motory, tisíc koní

Historicky nejrychlejší sériově vyráběné Ferrari je zároveň historicky první plug-in hybrid značky. Základem pohonného ústrojí je přeplňovaný osmiválec řady F154, ze kterého je mimochodem odvozena také šestiválcová jednotka Giuliue QV. V tomto případě je ale motor převrtaný ze standardních 3902 cm3 na 3990 cm3. Zcela jiné je také sání i výfuk, změnila se hlava válců a nechybí přímý vstřik paliva. Parametry osmiválce jsou 574 kW (780 k) a 800 Nm a lze ho vytočit až na osm tisíc. Pokud budete chtít dostat z motoru maximum, budete se muset pohybovat právě takto vysoko, protože nejvyššího výkonu dosahuje tato jednotka při 7500 ot./min.

Alfa Romeo Stelvio QV vs. Giulia QV: Jak jsem si definitivně zamiloval klasický sedan
Přečtěte si také:

Alfa Romeo Stelvio QV vs. Giulia QV: Jak jsem si definitivně zamiloval klasický sedan

Kromě spalovacího motoru používá Ferrari SF90 hned tři elektromotory. Jeden je umístěn mezi osmiválcem a dvouspojkovou automatickou převodovkou, o pohon předních kol se pak samostatně starají další dva elektromotory. Celkový výkon elektrické části hnacího ústrojí je 162 kW (220 k), celý systém pak dává dohromady maximum 735 kW. Tedy jeden tisíc koní. Protože jde o plug-in hybrid, nechybí ani lithium-iontové akumulátory s kapacitou 7,9 kWh, což vystačí k dojezdu v čistě elektrickém režimu až 25 km.

Z nuly na 200 km/h za 6,7 s

O schopnostech Ferrari SF90 svědčí také udávané jízdní výkony. Akcelerace z nuly na 100 km/h je otázkou 2,5 s, z nuly na 200 km/h to trvá pouze 6,7 s a nejvyšší rychlost činí 340 km/h. Na okruhu Fiorano zajel tento model čas 1 minuta a 19 sekund, čímž překonal i LaFerrari (1:19,7) nebo Ferrari 488 Pista (1:21). Aktuálně jde o vůbec nejrychlejší model italské značky na této trati.

Ferrari_SF90_Stradale_3 Uhlazený design ukrývá propracovanou aerodynamiku. Inspirací byl starší model 360 Modena. Zájemci mohou sáhnout také po sportovnější verzi
Ferrari_SF90_Stradale_7 Interiéru dominuje šestnáctipalcový zahnutý displej nahrazující přístrojový štít. Nově zpracovaný volant dostal dotykové plochy a volič eManettino. K dispozici jsou i režimy eDrive nebo Hybrid

Ferrari uvádí, že elektrická část pohonu váží 270 kg a tudíž bylo potřeba někde hmotnost ušetřit, protože vývojáři měli za cíl nepřekročit hmotnost 1570 kg. Proto vůz využívá ve značné míře karbon, ale také třeba nově vyvinuté slitiny hliníku.

Základ automobilu je zcela nový. Oproti jiným Ferrari má až o 40 % větší torzní tuhost karoserie. Pokud byste zatoužili po něčem ještě  lehčím, k dispozici je ostřejší provedení Assetto Fiorano. To nabízí kromě jiných tlumičů také karbonové panely dveří, titanové pružiny nebo titanový výfuk. Celkově je lehčí o 30 kg. Součástí této specifikace je rovněž karbonové křídlo vzadu. Při rychlosti 250 km/h vytváří přítlak 390 kg.

Brzdy Brembo vyvinuté s ohledem na aerodynamiku

Právě aerodynamika je další zajímavou oblastí modelu Ferrari SF90. Samozřejmostí jsou aktivní prvky jak vpředu, tak vzadu. Zadní spoiler obsahuje výklopnou část, která při brzdění nebo jízdě v zatáčkách zvyšuje přítlak. Poprvé automobilka použila rovněž speciální přední brzdiče vyvinuté ve spolupráci se společností Brembo, které přímo rozvádí vzduch k třecím plochám. Vzduch je k předním brzdám přiváděn prostřednictvím kanálků vedoucích od otvorů pod předními světlomety. Jak už bylo řečeno, světla jsou typu Matrix LED, což je další z celé řady premiér v kontextu značky Ferrari.

Ferrari SF90 měří na délku 4710 mm, široké je 1972 mm a vysoké (respektive nízké) 1186 mm. Designéři se místo vzhledu nedávných supersportů značky nechali inspirovat modelem 360 Modena. Novinka tak má uhlazený design a kabinu posunutou více vpřed. Rozložení hmotnosti je 45/55 ve prospěch zadní nápravy.

V moderně pojatém interiéru najdete kromě šestnáctipalcového zakřiveného displeje také zcela nový volant s dotykovými ploškami, přes které lze ovládat právě zmíněný displej. Známý ovladač jízdních režimů Manettino je v tomto případě označován jako eManettino, protože dává k dispozici režimy eDrive, Hybrid, Performance a Qualify. Poslední zmíněný je tím nejostřejším. Právě v něm totiž dávají elektromotory maximální výkon.

Automobilka zatím nezveřejnila, kdy začne svůj nový hybridní hypersport prodávat. Je ale klidně možné, že vznikne jen omezený počet kusů, které budou už teď znát své majitele.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?