„EQC – elektromobil, který se objevuje v televizních reklamách, v kinech nebo na billboardech. Zdá se, že jediné místo, kde tento elektrický Mercedes nepotkáte, jsou silnice. Jako by se po něm slehla zem,“ tak ostře začíná článek německého deníku Die Welt, který se rozhodl zjistit, jak se automobilce ze Stuttgartu daří s registracemi jejího nového auta do zásuvky.
Na dotaz listu se Mercedes zdráhal odpovědět s odkazem na to, že nemůže registrace na daný model konkretizovat. Die Welt proto oslovil přímo úřad Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), který v Německu vydává statistiky registrací aut podobně jako české Sdružení dovozců automobilů (SDA). Výsledek byl poměrně šokující. V listopadu to bylo 19 kusů, za celou dobou od zahájení prodeje pak 55.
Pro srovnání – ve stejný měsíc se v Německu registrovalo 280 vozů Tesla nebo 192 kusů elektrického Audi e-tron. Jistě, Mercedes-Benz EQC teprve na trhu začíná, ani to mu ale ve srovnání nepomohlo. Die Welt totiž upozorňuje, že v březnu loňského roku, což byl první celý měsíc prodejů Audi e-tron, si tento elektromobil našel cestu ke 478 řidičům. Zajímavé je i srovnání s Mercedesem GLC, tedy kompaktním SUV, které svou velikostí odpovídá modelu EQC. Toho se za listopad udalo na 4541 kusů.
Na německém trhu hrají elektromobily stále marginální roli. Od ledna do listopadu 2019 se prodalo 3,6 milionu aut, z toho jen 57 533 bylo plně elektrických, což je 1,6 procenta. V Česku je toto číslo ještě nižší. Podíl aut do zásuvky je jen čtvrt procenta. Mercedesu EQC se u nás zatím zaregistrovalo 9 kusů, odhalují statistiky SDA.
Jan Kuhn, mluvčí Mercedes-Benz v Česku, si uvedení elektromobilu na tuzemský trh pochvaluje. „Ohlasy na nový model EQC byly ihned po jeho představení v druhé polovině roku 2018 velmi pozitivní. Na hodnocení prodejních úspěchů je však ještě opravdu příliš brzo. Od poloviny roku 2019 jsme se s prvními dodanými vozidly věnovali především publicitě nového EQC," řekl Kuhn s tím, že v závěru roku 2019 se teprve dodávaly první předváděcí vozy dealerům.
„Také jsme zákazníkům stihli předat první auta, která si většinou objednali ještě před uvedením nového modelu na trh. V nejbližší době očekáváme dodání dalších už objednaných EQC. Během roku 2020 budou mít zákazníci možnost si vozidlo vyzkoušet u autorizovaných dealerů a věřím, že v jeho závěru budeme moci potvrdit úspěšnost nového EQC," tvrdí mluvčí.
Nepomohl ani titul
Server Teslarati, který je podle svého názvu platformou pro informace o kalifornské automobilce, upozorňuje, že zatímco Tesle se daří, tradiční evropské značky se s elektrifikací svého portfolia nedokázaly vypořádat. A za pravdu mu dává i Die Welt: „Po loňské premiéře Tesly Model 3 ji bylo možné vidět jezdit v ulicích už za pár týdnů, s EQC to ale tak není. Kde je Mercedes?"
Potíže s prodeji svého elektromobilu má i Jaguar. Přestože se elektrický crossover I-Pace může chlubit oceněním Evropské auto roku 2019, zájem o něj je vlažný. V listopadu se ho na celém světě prodalo jen 1392 kusů, což je o 36,6 procenta méně než v listopadu 2018, kdy byl na trhu nováčkem. Nejhorším měsícem pro něj byl loňský srpen, kdy si ho pořídilo jen 903 lidí. Podíl na celkových prodejích značky je ale podle Jaguaru dobrý. Jeho první elektromobil z něj má přes 12 procent.
Důvodů dosavadního neúspěchu evropských elektromobilů může být hned několik. Zmínit lze například slabý poměr ceny a užitné hodnoty. Mercedes, Jaguar i Audi se se základní cenou pohybují okolo dvou milionů korun, přesto kvůli vysoké reálné spotřebě některé z těchto modelů nemusí dosáhnout ani na 300kilometrový dojezd. Mercedesu EQC, Jaguaru I-Pace a Audi e-tron jsem se věnovali v podrobném redakčním srovnání:
Jak bude Mercedes-Benz EQC úspěšný, ukáže až rok 2020. Automobilka zatím odložila jeho uvedení na americký trh, důležitá bude i reakce čínských řidičů. Zatímco ale Tesla staví v Německu svou továrnu Gigafactory 4, ve které bude produkovat chystaný Model Y, automobilka ze Stuttgartu v rámci úspor a restrukturalizace propouští 9500 zaměstnanců.