Nizozemsko je země zaslíbená hybridním automobilům a elektromobilům. Důvodem není neutuchající zájem tamních zákazníků o alternativní druhy pohonu, ale daně vztahující se na modely s klasickými spalovacími motory. Způsob, jakým se poplatky za udávané emise jednotlivých automobilů vypočítává, vede až k absurdním částkám.
Doporučujeme: Ferrari a Aston Martin dostanou od EU pokutu za vysoké průměrné emise CO2
Vše záleží na produkci emisí CO2, přičemž systém je nastaven tak, že v případě zážehových motorů platí úplně všichni, pokud si nekoupí elektromobil. Skutečnost, že i takový vůz vypouští emise nepřímo a že ty nemusí být vůbec malé, nikoho příliš nezajímá.
Benzinové automobily jsou rozděleny do pěti tříd s produkcí emisí CO2 od nuly do 76 g/km, od 76 do 102 g/km, od 102 do 150 g/km, od 150 do 168 g/km a nad 168 g/km. Ke každé třídě se vztahuje fixní poplatek (353 eur až 13 465 eur) plus poplatek určený podle toho, o kolik překročíte konkrétní hranici. Můžeme si to ukázat na vrcholné Škodě Superb s motorem 2.0 TSI o výkonu 206 kW (280 k).
Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí
Tento model má v tabulkách zapsanou hodnotu produkce emisí CO2 165 g/km, podle holandských úřadů tedy spadá do předposlední kategorie. Pokud jste holandský zákazník a toužíte po tomto autě, rovnou se na vás vztahuje poplatek 9181 eur, tedy asi 250 000 Kč. Připočíst pak k tomu musíme ještě překročení hranice 150 gramů, přičemž za každý gram navíc zaplatíme 238 eur (zhruba 6400 Kč). Superb tuto hodnotu překračuje o 15 gramů, takže se na něj ve výsledku vztahuje poplatek dalších 3570 eur. Sečteno a podtrženo, jenom za emisní daň v případě vrcholné motorizace u Škody Superb zaplatíte na holandském trhu 12 751 eur, což je v přepočtu přibližně 350 000 Kč.
Přímo kouzelné je na tomto systému to, že například hypersportovní Porsche 918 Spyder s tabulkovou hodnotou emisí CO2 72 g/km spadá do první placené kategorie benzinových aut. Celkem se na tento speciál vztahuje emisní daň ve výši pouze necelých 500 eur.
Doporučujeme: Uhodnete, kde se prodává nejvíc elektromobilů na světě? V Norsku ani v Kalifornii to není
U dieselových motorů je výpočet holandské daně jednodušší. Pokud vaše auto překračuje 65 g/km, platíte vždy. Za každý gram navíc zaplatíte 86,69 eur. Pro příklad můžeme opět zůstat u Škody Superb. Nejúspornější verzí je provedení 1.6 TDI 88 kW, které jezdí v kombinovaném cyklu za 4,1 l/100 km a s manuální převodovkou vyprodukuje 108 gramů CO2 na kilometr jízdy.
Jenže i to je pro holandské úřady problém. S touto hodnotou totiž Superb překračuje státem stanovený limit o 43 gramů. To znamená celkový poplatek (43 x 86,69) 3728 eur. Jinak řečeno, i když si v Holandsku koupíte ten nejúspornější Superb, státu odvedete na ekologické dani v přepočtu přibližně 100 tisíc korun.
Nelze se divit tomu, že právě holandský trh generuje tak velké prodeje hybridních automobilů, které ovšem v reálném provozu nejsou zdaleka o tolik šetrnější k životnímu prostředí ve srovnání s klasickými motory. Další podrobnosti najdete na tomto odkazu, na který upozornil blogger d-fens.