Ačkoliv se všeobecně předpokládá, že kvůli stále přísnějším emisním limitům je elektrifikace spalovacích motorů nevyhnutelná, respektive že se časem hromadně přejde na čistě elektrický pohon, pořád se najdou společnosti, které tuto teorii nesdílejí. Jednou z nich je například automobilka Mazda pracující na technologii kompresního spalování, kdy motor zapaluje benzin podobně jako u dieselů (tedy pouze za pomoci vysokého tlaku). Další zajímavá alternativa se představuje na autosalonu v Detroitu. Jejím autorem je společnost Achates Power.
Doporučujeme: Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi
V principu se jedná o motor s protiběžnými písty, nicméně s tím, co používá Subaru, nemá novinka nic společného. Fakticky jde totiž o řadovou jednotku, kde jsou ovšem v jednom válci umístěné dva písty pohybující se proti sobě. Takovýto motor pak má ve své spodní části jednu klikovou hřídel, ten druhý je tam, kde normálně najdeme hlavu válců. Ta zde chybí, neboť časování pracuje v podstatě jako u dvoutaktu. Jednotlivé kanálky se otvírají tím, jak se písty pohybují. Nejlépe funkci této jednotky ukazuje přiložené video:
Podle oficiálních informací společnosti Achates Power má jejich řešení celou řadu podstatných výhod. Jednou z nich je výrazně nižší počet dílů, což v konečném důsledku znamená nižší tření a zejména nižší výrobní náklady. V Detroitu je k vidění užitková verze motoru, která používá tři válce, šest pístů a má objem 2,7 litru. Oproti běžnému vidlicovému šestiválci je údajně potřeba o šedesát procent méně součástek.
Achates Power počítá v případě prezentované benzinové jednotky s kompresním poměrem 15:1 a také zde je směs paliva a vzduchu zapalována pouze za pomoci vysokého tlaku. Toto řešení v praxi znamená nižší produkci emisí, což je také důvod, proč Achates Power tvrdí, že vyvíjený motor dokáže splnit i ty nejpřísnější emisní normy. Vystavený tříválec slibuje maximální výkon 199 kW (270 k) a točivý moment 650 Nm. Není ovšem jasné, jak byl vyřešen problém s tím, že kompresní spalování benzinu lze využít pouze v určitém pásmu otáček a potíže dělají například i studené starty. Mazda tyto komplikace vyřešila přidáním zapalovací svíčky, takže její motor v určitých režimech přece jen pracuje jako klasická zážehová jednotka.
Doporučujeme: Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
Kromě vystaveného exempláře o objemu 2,7 l, určeného pro užitková auta, jsou v plánu také další verze. Konkrétně varianta 3,6 l se čtyřmi válci a osmi písty, nabízející 265 kW (360 k) a 867 Nm. V případě běžných osobních automobilů typu Škody Octavia by si takovýto motor vystačil pouze s dvojicí válců (vygeneroval by parametry 132 kW/180 koní a 433 Nm). Pokud by se tedy tohoto řešení německý koncern chytl, opravdu bychom se mohli dočkat dvouválcové Octavie, respektive něčeho jako Octavia RS 360 s tříválcem. To je vskutku zajímavá představa.
Nejmenší aplikace pak má pouze jeden válec a objem 0,9 litru (48 kW/65 k, 130 Nm). Zde by šlo o spalovací generátor elektrické energie, který by mohl být použit u elektromobilů. Pracuje se také na dieselové verzi.
Projekt takto řešeného motoru není úplně nový. Aktuálně ovšem Achates Power podepsala spolupráci se společností Aramco Services Company spadající pod Saudi Aramco, což je saúdskoarabská státní ropná společnost. Tato spolupráce by měla urychlit vývoj. Kdy přesně bychom se měli dočkat sériového provedení, to zatím není jisté.