Drsné stroje Torsus vznikají na Slovensku. Zdolali jsme s nimi tankodrom

11.09.2020
1 nový názor
  • Torsus – ukrajinská firma se sídlem v Praze a továrnou na Slovensku staví zakázkové off-roady

  • Obří model Praetorian může vážit přes 13 tun, zdolá přitom skoro metrový brod

  • Nejnovější Terrastorm se zase hodí třeba jako sanitka tam, kde už normální záchranka nedojede

  • Obě auta jsme vyzkoušeli na tankodromu u Jihlavy. A jednou jsme zapadli, samozřejmě vlastní chybou

„Vezmeme to třeba tudy, to vypadá dobře,“ ukazuje mi kolega na sedadle spolujezdce na evidentně suchou část rozježděného jihlavského tankodromu. Sedím za volantem dodávky Torsus Terrastorm, která jako základ využívá aktuální generaci Volkswagenu Crafter opatřenou řadu úprav do lehkého terénu. Jednou z nich je i zvýšení světlé výšky na 29 cm. Ani to ale nestačí. Dostal jsem se totiž na suchou krustu mazlavého bláta, které svou konzistencí připomíná zteplalé máslo. Příď vozu se zaboří a po naivním pokusu o vyjetí vlastní silou si voláme pomocný Jeep Wrangler.

Ne, tohle nebyla chyba Terrastormu. To je jen ukázka toho, že v terénu na vás může číhat řada nástrah, do nichž se velmi rychle dostanete. V tomto případě dodávka nemohla nic udělat. Přece jen má stále stejný pohon všech kol jako standardní Crafter, tedy pomocí mezinápravové spojky Haldex. Jinak ji ale Torsus dovybavil tak, aby projela třeba středně těžkým terénem.

Nový Land Rover Defender je tady. Pořád to má být nejlepší off-road, ale nabídne i šestiválec a moderní techniku
Přečtěte si také:

Nový Land Rover Defender je tady. Pořád to má být nejlepší off-road, ale nabídne i šestiválec a moderní techniku

Terrastorm je dlouhý rovných šest metrů, dalších 40 centimetrů pak přidává zadní rám s rezervou. Výšku zvyšují nosiče nebo doplňková klimatizace až na téměř 2,9 metru. Auto pohání koncernový diesel 2.0 BiTDI o výkonu 130 kW (177 k). V základu se dodává s manuální převodovkou, ve zkoušeném voze byl ale příplatkový automat s osmi stupni. Ten dodává řidiči pocit, že se auto řídí skoro samo.

Bude to házet, proto má posádka pětibodový pás
Zapadli jsme. V mazlavém bahně nemá nikdo šanci

A povětšinou to také platí. Torsus totiž doplnil podvozek dodávky o posílenou přední nápravu. Vpředu najdeme vylepšené zavěšení McPherson s tlumiči Bilstein B6, vzadu je pak kombinace listových per s tlumiči Profender Dakar. V terénu pomohou i zesílené 17palcové disky s terénním obutím. Díky zvýšenému podvozku má Terrastorm navíc i vynikající úhly - nájezdový 26 a výjezdový 20 stupňů. Pokud dojde na brod, projede vodou o hloubce téměř 70 cm. A když dojde na nejhorší, pomůže třeba naviják integrovaný v předním nárazníku.

Terrastorm by se neztratil ani v těžkém terénu, jen řidič musí vědět, kam jede

Po půlhodinové jízdě v terénu se mi zdá, že vlastně není co řešit. Řidič prostě nasedne a jede. Stačí dávat trochu pozor. Je zřejmé, že kromě pár zákoutí tankodromu není v Česku moc míst, se kterými by si Terrastorm nevěděl rady. I proto je oblíbený hlavně tam, kde mají silnice jetšě horší než u nás. Dodávku lze mít jako autobus, panelový van, auto určené pro převoz zaměstnanců v lomech či dolech a nebo jako sanitku. Právě jedna sanitka například aktuálně míří na Ukrajinu. Cena vozu začíná na 57 tisísích eur, tedy asi 1,5 milionu korun.

Gigant do pouští i do hor

Jakkoliv je Torsus Terrastorm speciálem do terénu, stále na člověka působí jako auto. Když ale poprvé naživo vidíte gigantický Torsus Praetorian, vyrazí vám dech. Druhý stroj z nabídky firmy, která sídlí v centru Prahy, měří na délku 8,7 metru, vysoký i široký je přes 2,6 metru. Karoserii si pro něj Torsus vyrobil sám, takže tenhle stroj si s žádný jiným nespletete.

Jak se řídí dampr? Jednoduše jako běžné auto, tedy až na tu spotřebu
Přečtěte si také:

Jak se řídí dampr? Jednoduše jako běžné auto, tedy až na tu spotřebu

Jde o silně modifikovanou nástabu náklaďáku MAN. Za volant si tedy můžete sednout, jen pokud máte patřičný řidičák. Stroj pohání 6,9litrový diesel o výkonu 213 kW (290 k). O něj ale tady tolik nejde, důležitější je masivní točivý moment 1150 Nm. Převodovku dodala společnost ZF. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 100 km/h.

Že je Praetorian kolos do extrémního terénu, potvrzují i další jeho parametry. Pod nápravami je světlá výška 34 cm, mezi nimi pak 40 cm. Stroj díky tomu zvládne až 90 cm hluboký brod. Praetorian si poradí s příčným sklonem svahu až 33,5 stupně a vyjede 65procentní stoupání. Přitom je ho možné zatížit až na 13,4 tuny, dovnitř se vejde 37 lidí.

Gigant se pohybuje v terénu jako tank, nezastaví ho ani téměř metrový brod
Palubní deska i volant jsou MAN. Zbytek zakázková úprava

A jak Praetorian jede? S trochou nadsázky jako tank. Řidič prakticky nemusí řešit, kudy to terénem vezme. Sedne za volant a jede. Nezastavitelně! Díky základu v tahači může také přes svou velikost dobře manévrovat na relativně malém prostoru, kdyžtak pomůže i zadní kamera. S tímhle mastodontem by bylo skvělé vyrazit třeba do přírody Islandu nebo pouště Gobi.

Právě u Praetorianu nabízí Torsus obrovské množství variant. Od základního autobusu přes auto do dolů, záchrannou stanici, komunikační centrum, expediční model nebo třeba policejní speciál na potlačování nepokojných demonstrantů. Vůz začíná na ceně 153 tisíc eur, tedy asi na čtyřech milionech korun. Za luxusně vybavenou expediční verzi ale můžete dát třeba až 10 milionů.

M (neregistrovaný)
O dodávce nulové informace. Nějak upravený Crafter. To je vše, co víme. Ale co se s podvozkem dělo a v čem ta úprava pro extrémní terén spočívá, to nevíme. Že v CZ není mnoho míst, kde by nezapadl, je také dost odvážná poznámka. A ještě je to dozabité tím, že přímo pod textem o podobě "monstra, na které si vyrábějí karoserii", je naprosto irelevantní fotka sklápěče Cat, z níž si člověk udělá mylný dojem, o čem je tam řeč.
  • Našli jste v článku chybu?