Dovozy ojetin klesají, přednost dostávají zánovní auta

16. 9. 2019
Autor: Redakce

Od začátku letošního roku se podle Sdružení dovozců automobilů do České republiky dovezlo ze zahraničí méně ojetých aut než za stejné období loni. Vzhledem k příznivé ekonomické situaci se zákazníci naopak začínají orientovat na mladší ojetiny s českým původem, s jasně doloženou historií. Jejich největším prodejcem v tuzemsku je Mototechna ze skupiny AURES Holdings s nabídkou více než 1500 vozů.

„Již delší dobu pozorujeme odklon zákazníků od zahraničních ojetin. Dávno již totiž neplatí, že auta ze západní Evropy jsou kvalitnější. Naopak, jakmile auto přejede hranice, zpravidla přijde o historii a dovozce tak potenciálním zákazníkům může o autě tvrdit v podstatě, co chce," říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

I to je jedním z důvodů, proč v rámci AURES Holdings rostou prodeje zánovních vozů pod značkou Mototechna. „Nyní už zánovní auta tvoří více než 20 % našich prodejů v České republice. Je to vhodná alternativa k nákupu nového auta a zároveň možnost ušetřit podobně jako u ojetého. Za necelých sedm let se Mototechna v sektoru zánovních aut stala jejich největším tuzemským prodejcem,“ uvedl Petr Vaněček. Zánovní vozy jsou nejčastěji zhruba jeden až dva roky staré, zpravidla mají ještě tovární záruku a jsou až o 30-40 % levnější než nové.

Mezi nejpopulárnější modely zánovních vozů, prodávané v Mototechně, patří vozy Škoda Fabia, Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia Sportage  a Volkswagen Golf.

„Výhodou je, že vozy všech těchto značek si zákazník může v Mototechně vyzkoušet najednou a odjet s nimi bez čekání na výrobu ten samý den. Včetně možnosti pořídit vůz na splátky, které nabízíme od pěti renomovaných společností, které jsou u nás lídry na trhu,“ říká Petr Vaněček.

„Nyní už zánovní auta tvoří více než 20 % našich prodejů v České republice. Je to vhodná alternativa k nákupu nového auta a zároveň možnost ušetřit podobně jako u ojetého,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

K osvědčeným trikům zahraničních prodejců patří třeba nepravdivé údaje o ceně. Nezřídka se zájemce setká se situací, kdy prodávající inzeruje na první pohled pěkné auto s rozumnými kilometry za opravdu málo peněz. Na místě, kam jede třeba tisíc kilometrů po vlastní ose, se ovšem dozví, že cena je mnohem vyšší. Ve výsledku pak nákup není zdaleka tak výhodný. Dalším klasickým trikem prodejců je stočení tachometru. „Podle policejních statistik je v Německu stočené každé třetí prodané auto. Stočení počtu najetých kilometrů v průměru zvýší hodnotu vozu o 3000 eur. To znamená, že v samotném Německu se jedná o roční ztrátu ve výši téměř šest miliard eur. Nejvíce na to doplácejí lidé, kteří kupují ojetý vůz od soukromého inzerenta,“ uvádí německý autoklub ADAC. Mýtus, že se auta stáčí až po dovozu do Česka, tedy zdaleka neplatí. V poslední době jsou naopak auta stočena již v zahraničí. V České republice pak pouze projdou dovozovou technickou kontrolou a stočený tachometr se tak de facto legalizuje.

„U zánovních vozů tuzemského původu jsou zákazníci rizika všech těchto podvodů ušetřeni. Majitelem vozu byl před nimi zpravidla jen jeden subjekt a tak je jejich historie prakticky stoprocentně dohledatelná,“ vysvětlil Petr Vaněček.