Ceny pohonných hmot na českém trhu v posledních týdnech dramaticky vzrostly a i v současnosti se pořád drží zhruba o deset korun výše oproti tomu, na co jsme byli zvyklí před ruskou invazí na Ukrajinu. Teoreticky by rekordně vysoké ceny paliv mohly být impulzem, který pomůže zákazníkům s rozhodováním, zda už nazrál čas na výměnu klasického auta za elektromobil. Jenže jak vyplývá z ankety provedené mezi vámi, našimi čtenáři, drahá paliva důvodem pro výměnu tradičního pohonu za ten elektrický nejsou.
Anketu dotazující se na to, zda jsou vysoké ceny pohonných hmot důvodem pro nákup elektromobilu, jsme vložili do článku, který ceny benzinu a nafty dlouhodobě sleduje. Do dnešních dnů svůj názor vyjádřilo více než 33 tisíc čtenářů. Výsledky tohoto „průzkumu“ hovoří naprosto jednoznačně.
Z celkového počtu 33 257 hlasujících odpovědělo kladně na anketní otázku „Budete uvažovat kvůli rostoucím cenám paliv o nákupu elektromobilu?“ pouze 912 lidí, což představuje 2,74 %. Naopak jednoznačnou odpověď „Ne“ vyjádřilo 21 341 lidí (64,17 %). Dalších 11 004 hlasujících (33,09 %) uvedlo, že v současnosti na výměnu automobilu nejsou finance.
Výsledky korespondují s prodeji elektromobilů na českém trhu. Navzdory rychle se navyšující nabídce sáhlo v roce 2021 po elektromobilu menší množství zákazníků než v roce 2020:
Podíl elektrických vozů na tuzemském trhu je pořád minimální. Dlouhodobě platí, že zákazníci elektromobily příliš nechtějí. Do provozu lze tento druh automobilů dostat pouze pomocí dotací na elektrifikované pohony a naopak daněmi uvalenými na spalovací vozy. Dokazuje to třeba také skutečnost, že dokonce i v Norsku je na trhu s ojetými automobily největší zájem o dieselová auta.
Druhým dlouhodobým problémem je vysoká cena elektromobilů. Ta se v dohledné budoucnosti určitě vyrovná cenám spalovacích automobilů. Už dnes je ale dobře patrné, že důvodem bude kromě například levnějších akumulátorů především zdražení klasických vozů. Tento trend lze pozorovat už v současnosti, kdy je vozů na trhu málo a jejich cena roste. Navíc se zdá, že automobilky chtějí prodávat spíše dražší auta s větší marží než větší počet levnějších vozů. V konečném důsledku tak budou automobily jako celek méně dostupné než dosud bez ohledu na to, jestli budete chtít diesel, nebo elektřinu.
Ceny pohonných hmot by měly přece jen klesnout, protože tuzemská vláda schválila snížení spotřební daně na benzin a naftu o 1,5 Kč. Toto opatření má ovšem platit v období od června do září. Navíc je ve hře také regulace marží prodejců. Jak se nedávno ukázalo, prodejci do zvyšujících se cen paliv kvůli zdražující ropě schovali také zvýšení vlastních marží: