Do Chorvatska konečně bez dobíjení: Mercedes ukázal elektromobil s dojezdem 1000 km a překvapivě „malou“ baterií

přidejte názor
  • Mercedes představil elektromobil se spotřebou menší než 10 kWh/100 km 

  • Při použití relativně „malého“ akumulátoru tak vůz slibuje dojezd kolem jednoho tisíce kilometrů 

  • Za takovým dojezdem stojí technologie z F1, extrémně nízký aerodynamický odpor, solární střecha a řada jiných opatření

  • Model Vision EQXX je pouze koncept. Zda Mercedes takový dojezd u elektromobilů vůbec někdy nabídne, to se teprve uvidí

Dojezd v kombinaci s cestováním na delší vzdálenosti je v případě elektromobilů stále velmi diskutované téma. Příznivci elektromobilů obvykle argumentují tím, že člověk stejně vydrží řídit v kuse zhruba dvě hodiny a pak si musí dát přestávku. Proto častější dobíjení nepředstavuje problém. Uživatelé zejména dieselových automobilů ale vidí celou věc jinak, protože jsou na velký dojezd zvyklí. Ten jim dává mnohem větší svobodu minimálně v tom, že nemusí nutně zastavovat tam, kde auto dotankují. Mercedes na právě probíhajícím veletrhu CES ale ukázal elektromobil, který by mohl přesvědčit i druhou zmíněnou skupinu zákazníků. Slibuje totiž dojezd 1000 km.

Vůz nese označení Vision EQXX a samozřejmě jde o koncept. Novinka má ale ukázat, že postavit elektromobil s takto vysokým dojezdem je možné už dnes, přestože to není úplně jednoduché. Výrobce totiž nemůže jít pouze cestou zvětšování akumulátoru. Ta znamená zvyšování pořizovací ceny a zvyšování hmotnosti automobilu. Zároveň tento způsob navyšování dojezdu lze uplatnit jen u vozů, kam se obrovská baterie vejde. Alternativou, i když poněkud komplikovanější, je snižování spotřeby. A přesně tento způsob prodlužování dojezdu Vision EQXX chce ukázat především.

Aerodynamika základem 

model EQS se součinitelem odporu vzduchu 0,20 ukázal, že jednou z klíčových oblastí je aerodynamika. Vision EQXX jde s koeficientem 0,17 ještě dále. Mercedes uvádí, že při cestování na dlouhé vzdálenosti spotřebuje elektromobil zhruba dvě třetiny energie pouze k překonávání odporu vzduchu. Snížení odporu o 0,01 údajně znamená zvýšení dojezdu o 2,5 %. EQXX má mimochodem ještě lepší aerodynamiku než rekordní Mercedes-Benz C 111.

Limuzína budoucnosti dorazila do Česka. Poprvé jsme si prohlédli elektrický Mercedes EQS s rekordním dojezdem
Přečtěte si také:

Limuzína budoucnosti dorazila do Česka. Poprvé jsme si prohlédli elektrický Mercedes EQS s rekordním dojezdem

Pokud jde o tvar karoserie, aerodynamice je podřízeno úplně všechno. Čelní plocha automobilu je menší než u současného Mercedesu-Benz CLA, nechybí prvky aktivní aerodynamiky a vůz se také směrem dozadu zužuje. Rozchod zadních kol je oproti přední nápravě menší o 50 mm. Kola mají aerodynamické kryty a záď vozu je velmi dlouhá, přičemž svým tvarem připomíná závodní speciály.

Pár kilometrů navíc, konkrétně až 25 km, přidají extrémně tenké solární panely integrované do střechy. Pokud jde o jízdní odpory, kromě aerodynamiky se Mercedes zaměřil také na valivý odpor. Vůz dostal dvacetipalcová kovaná hořčíková kola obutá do speciálních pneumatik vyvinutých ve spolupráci se společností Bridgestone.

Kapacita do 100 kWh

Mercedes-Benz Vision EQXX dostal akumulátor s kapacitou zhruba 100 kWh. Pro srovnání, EQS potřebuje k udávanému dojezdu 720 km kapacitu 108 kWh. Akumulátor použitý v aktuálním konceptu je zcela nový. Automobilka využila nové chemické složení i jinou stavbu, aby baterie pojmula více článků. Výsledkem je poloviční velikost oproti EQS a o 30 % nižší hmotnost.

Koncept EQXX dostal kromě jiného také gigantický displej táhnoucí se přes celou palubní desku. Jeho rozlišení je 7680 x 660 pixelů (zdroj: Mercedes-Benz)
Oproti EQS je baterie přibližně o polovinu menší a o třicet procent lehčí. EQXX mimochodem váží o 200 kg méně než Enyaq iV 50 (zdroj: Mercedes-Benz)

Další opatření s ohledem na prodloužení dojezdu se odehrála na dalších částech elektrického hnacího řetězce. Účinnost při převodu elektrické energie uložené v akumulátoru na kola je 95 %. V tomto směru automobilka využila znalosti expertů působících u týmu Mercedes v seriálu F1. Uváděné napětí je mimochodem přes 900 V, což je vyšší hodnota, než s jakou pracuje třeba Porsche Taycan nebo Hyundai Ioniq 5.

Výsledkem veškerého snažení je tedy automobil se spotřebou 10 kWh/100 km. O kompaktních rozměrech akumulátoru pak svědčí i skutečnost, že rozvor náprav je 2800 mm. Enyaq iV má rozvor menší pouze o 35 mm. Hmotnost Mercedesu je zhruba 1750 kg. Když zůstaneme u zmíněné Škody, tak i její základní varianta iV 50 váží přibližně o 200 kg více.

Bude se vyrábět? 

Součástí konceptu EQXX jsou samozřejmě i další zajímavosti, jako například gigantický displej přes celou šířku palubní desky, spousta ekologických materiálů a jiné nové technologie. Hlavní otázkou ale zůstává, kdy (pokud někdy vůbec) Mercedes přijde s elektromobilem nabízejícím dojezd 1000 km.

Jak píší Automotive News, Mercedes přesnější datum odmítá uvést. Už ze základních informací je zřejmé, že použité technologie by byly velmi drahé. Otázka uvedení elektromobilu s takto vysokým dojezdem, respektive s takto nízkou spotřebou, je údajně spíše otázkou marketingu. Automobilka chce nejdříve určit, jak velký dojezd vlastně reální zákazníci od podobných elektromobilů očekávají a především kolik za něj chtějí zaplatit. Některá technická řešení z konceptu EQXX se ale do sériové výroby dostanou zcela určitě.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?