Před časem se objevila zpráva o tom, že „Evropská unie chce omezit rychlost aut“. Šlo o poněkud zjednodušený výklad připravované novinky, v rámci které se měla rozšířit povinná výbava nově vyráběných aut o několik dalších prvků včetně takzvaného inteligentního omezovače rychlosti, který známe z mnoha už dnes vyráběných vozů. Teď celá věc postoupila do další fáze, protože ji schválil Evropský parlament. Více než inteligentní omezovač rychlosti ale stojí za pozornost jiný potenciálně povinný prvek výbavy.
Jak říká tisková zpráva Evropského parlamentu, „v nově vyrobených automobilech by měly být zabudovány technologie, které pomohou zachránit životy“, přičemž mezi ty se řadí také takzvaný alkoholový zámek. Teoreticky bychom si tedy museli v dohledné budoucnosti před každou jízdou takříkajíc dýchnout a na základě výsledku takové zkoušky by vůz rozhodl, zda se nastartuje.
Důvodem rozhodnutí je fakt, že podle statistik stojí alkohol za čtvrtinou úmrtí na silnicích v EU. Oficiální dokumenty už ale přesně nevyčíslují, jak velký počet z tohoto čísla se týká řidičů, kteří mají v krvi nějaký alkohol, ale zároveň nepřekračují zákonnou hranici. EU pouze uvádí, že „velká část problému s alkoholem se týká řidičů, kteří výrazně překračují zákonné limity“. Jak jsme psali dříve, ČR je s nulovou tolerancí spíše výjimkou.
Alkoholový zámek se v minulosti už objevil. Volvo ho v roce 2007 začalo nabízet do běžných aut a Švédsko je zároveň jediná země EU, kde se toto zařízení používá i v současnosti. Dříve se testovalo třeba ve Španělsku, Belgii, v Německu nebo v Norsku.
Uvidíme, jak to s alkoholovým zámkem nakonec dopadne. Potenciální problém je v tom, že limity, na které by takové zařízení muselo být nastaveno, se liší i v rámci EU, takže by se dovoz aut do jednotlivých zemí poněkud komplikoval. Kromě alkoholového zámku má být v budoucnu povinně v každém nově vyrobeném autě také zmíněný inteligentní omezovač rychlosti, detekce únavy, varování, pokud řidič nevěnuje pozornost řízení, signál blikajícími světly v případě prudkého brzdění, parkovací asistent vzadu, sledování tlaku v pneumatikách a jakási obdoba černé skřínky, která by se případně využívala ke zjišťování příčin nehod.
Všechny tyto novinky by měly být zavedeny v roce 2022, nicméně zatím jde pořád pouze o návrh. Finální podoba se teď bude projednávat v členských zemích i Radě EU. Pokud by vše prošlo, v praxi by to na ceně poznali zejména zákazníci kupující levná auta, která ve svých výbavách věci jako parkovací asistent nebo tempomat obvykle vůbec nemají.
Na videu níže si můžete prohlédnout, jak funguje systém Alcolock určený pro nákladní automobily Volvo.