Novela zákona, navržená poslancem ANO Martinem Kolovratníkem, by mohla od roku 2021 zdražit roční poplatek za používání dálnic na 2000 korun.
Novela kromě zdražení zahrnuje i nahrazení současného systému nalepovacích dálničních známek elektronickým systémem, který by kontroloval zaplacení snímáním registračních značek kamerami, umístěnými na již existujících mýtných branách. Zvýšení uvedené v návrhu by se nemuselo znamenat okamžitý nárůst ceny, týká se pouze maximální ho limitu daného zákonem. Nicméně Ministerstvo dopravy určitě nenechá ladem očekávaný nárůst příjmů o 2 miliardy korun ročně. Třeba i proto, že ke konci loňského roku dostalo od dopravců faktury za kompenzaci zlevněného jízdného pro studenty a důchodce za 462,5 milionů korun.
Potenciální zdražení by se netýkalo všech vozů. Výjimku s nulovou sazbou by měly mít elektromobily nebo vozy na vodík. Dále pak hybridy s emisemi do 50 g CO2na kilometr. Poloviční zvýhodnění by se mělo týkat vozů na biometan a CNG. LPG by zvýhodněno nebylo, protože takových vozů jezdí po českých dálnicích příliš mnoho a podle vyjádření Ministerstva dopravy by úleva pro jejich majitele příliš zasáhla do zdroje financí pro Státní fond dopravní infrastruktury.
Připomeňme si, že dálniční poplatek by zaveden v roce 1995, kdy vozy do 3,5 tuny platily 400 Kč. V roce 1998 přišlo zdražení na 800 Kč, od roku 2004 pak 900 Kč, rok 2008 pak přinesl zaokrouhlení na 1000 Kč. To bylo v roce 2010 následování dalším zdražením na 1200 Kč, o dva roky později jsme už platili současných 1500 Kč.
Hlasování o návrhu se odehraje v červenci. V letošním roce by měly být dokončeny dva nové úseky dálnic, a to D3 v úseku Bošilec – Ševětín o délce 8137 metrů a 14 312 metrů dlouhý úsek D1 Přerov – Lipník nad Bečvou.