Vozy značky Dacia jsou tradičně nejlevnější cestou k úplně novému autu s 0 km na tachometru a plnou tovární zárukou. Dacia má v nabídce nejen nejlevnější auto na českém trhu, ale také nejlevnější diesel, nejlevnější kombík a nejlevnější SUV. Jen v případě nejlevnějšího vozu s automatem překonává Dacii domácí Škoda Citigo. Pro motoristy, kteří nechtějí ojetinu a zároveň mají omezený rozpočet, představuje Dacia naprosto pochopitelnou a legitimní volbu.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Vozy značky Dacia se logicky stále častěji objevují také na trhu ojetin. A pro někoho, kdo si nové auto dovolit nemůže a chce levný provoz, je i ojetá Dacia jednou z možností. Tak se pojďme na jednotlivé ojeté modely podívat.
Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě
Dacia Logan I. generace
První Logan přišel na trh v roce 2004 a vzbudil senzaci. Traduje se, že třeba v Německu se na něj stála fronta skoro půl roku a média si dělala legraci, že jsou na něj pořadníky jako kdysi dávno na Trabanta. Příliv zákazníků nezarazil ani kontroverzní test ADACu, kdy se Logan při vyhýbacím manévru, tzv. „losím testu“, převrátil. Dacia označila test za úmyslný podvrh a dokládala to vlastními testy se stejnou specifikací vozu a se správně nahuštěnými pneumatikami. Úspěšnou kariéru nového vozu ukončil první Logan v roce 2013, kdy ho nahradila druhá generace.
Proč ho chtít:
Dacia Logan první generace se dá koupit v plně pojízdném a slušném stavu za méně než 50 tisíc. Některé exempláře stojí kolem třiceti tisíc a nic zásadního jim nechybí. Pokud rychle potřebujete auto, které má platné doklady i technickou a ještě rok dva vydrží, je to vlastně docela dobrá volba. Servis je levný. Bez posilovače a ESP je to snad nejlepší autoškola, která vás naučí mít k autu a rychlosti respekt. Pochopíte, co to znamená zpětná vazba v řízení.
Proč vzít nohy na ramena:
První Logan toho mívá za sebou už opravdu hodně. U některých majitelů už dosluhuje podle hesla „dokud nás STK nerozdělí“. Největším nepřítelem je koroze. Ani pasivní či aktivní bezpečnost nedosahuje standardů doby. Spousta aut má žebráckou výbavu bez klimatizace, ESP či posilovače řízení. U zanedbaných a trápených kusů se také projevuje nadměrná únava motorů a převodovek.
Doporučujeme: Největší omyly a mýty o ojetinách, které dávno neplatí
Který motor vybrat:
U první generace Loganu se raději vyhněte turbodieselu 1.5 dCi. Vzhledem k věku a cenové kategorii představuje zbytečně velké riziko. Dochází u něj k drahým závadám vstřikovačů a přidírání na klice. Mnohem perspektivnější je jakýkoli atmosférický benzinový motor. Důležitý by měl být celkový stav, jak motor startuje, jak jede, zda nekouří. Náš tip je obyčejná klasická osmiventilová „jednačtyřka“ o výkonu 55 kW s kódem K7J. Svou kariéru začal už v Renaultech na konci 80. let a seženete na něj všechno. Pokud nežere olej, dobře startuje a nekouří, kupujte. Lepší je v klasické verzi než s přestavbou na LPG.
Dacia Logan II. generace
Druhý Logan se představil v roce 2012 a v roce 2016 prodělal facelift. Je to relativně moderní auto a v bazarech se objevují ještě docela pěkné, zachovalé kusy. Logicky si drží vyšší cenu. Aktuálně se mu v bazarech pod 100 000 korun ještě nechce. Bezpečnostní výbava je na mnohem vyšší úrovni, třeba ESP už má Logan standardně.
Proč ho chtít:
Je to ještě relativně nové a moderní auto, které prozatím nerezne. Není to žádná leštěnka na zvyšování si společenského statusu, což může některé zájemce také lákat. Vlnu závisti na vsi základní Logan s černými nelakovanými nárazníky rozhodně nevyvolá, na rozdíl třeba od trojkového BMW E46, které koupíte v bazaru levněji než Dacii. Díly stojí pár korun a Logan se nijak výrazně nekazí, pokud se k němu chováte slušně.
Proč vzít nohy na ramena:
Stejně jako u ostatních Dacií i nový Logan často sloužil ve firmách jako neudržovaný otloukánek. Některá auta tak už mají i po třech letech za sebou mimořádně tvrdé zacházení. Život s Loganem také občas ztrpčují laciné detaily, sedačky jsou podprůměrné a pozice za volantem přinejlepším divná. Je to prostě laciné auto, které ale pořád stojí přes sto tisíc.
Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Který motor vybrat:
Vyhnuli bychom se tříválcovému turbu 0.9 TCe a diesel 1.5 dCi bychom kupovali jen tehdy, pokud bude mít naprosto jasnou servisní historii s výměnami oleje nejpozději po 15 000 km. Kdo najel sto tisíc a olej měnil zatím jen třikrát, po tom diesel nekupujte. Naftový Logan se vyplatí až s opravdu velkým ročním nájezdem přes 30 000 km. A pak je otázka, jestli nechcete lepší auto s lepšími sedačkami. V Loganu si odrovnáte záda. Jestli najedete kolem 10 000 km za rok, berte klasickou atmosférickou 1.2 16V. Je slušná, i když moc nejede. Nezapomeňte u ní na rozvody po 120 000 km nebo šesti letech.
Dacia Sandero I. a II. generace
Pro Dacii Sandero platí prakticky tytéž poučky jako pro Logan, hlavně pokud jde o motory a kontrolu celkového stavu. Největším „dělníkem“ je Logan MCV první generace, sedan Logan a hatchback Sandero sloužil spíše v soukromých rukou. Pozor na taxíky, ty mohou být také těsně před smrtí.
Z hlediska každodenní praktičnosti je možná Sandero lepší volba než Logan, protože větší nakládací otvor hatchbacku s možností vytvořit menší kvádr po sklopení sedaček slibují lepší využitelnost. Sandero se prodávalo i v různých stylových verzích. Takové by mohly být jako ojetiny zajímavé, neboť obvykle neslouží ve firmách na špinavou práci. Pro motory platí to samé co pro Logan. Diesel u prvního Sandera nebrat, nejlepší je čtrnáctistovka. U druhé generace Sandera berte diesel jen v případě nutnosti velkých nájezdů nebo pokud má naprosto jasnou historii. Jinak je lepší benzinový čtyřválec 1.2 16V.
Dacia Duster
Nejlevnější SUV bylo nejprve terčem posměchu, ale postupem času se Duster vypracoval jako respektované levné auto. Někdo si ho koupil na penzi jako auto, do kterého se mu dobře nastupuje a snad mu vydrží až do té doby, než mu seberou ze zdravotních důvodů řidičák. Takový člověk svého Dustera ještě prodávat nebude.
Plno aut slouží jako třetí nebo čtvrté auto v rodině nebo v malé firmě na občasné výlety do přírody se psem nebo když je potřeba odvézt něco špinavého. Oblíbenost Dusteru drží ceny nahoře. V bazarech ho pod 150 000 korun ještě nekoupíte.
Proč ho chtít:
Je to levné SUV, které se nezalekne ani těžkého terénu. Pokud si nechcete v lese mezi kmeny a kamením ničit svou X5 nebo Range Rover, zastoupí Duster tuhle roli dobře. Dá se také docela snadno a levně opravit. S čtyřkolkou je to pak opravdu schopné auto. Udržovaný a nezničený kus pak zase dobře prodáte.
Proč vzít nohy na ramena:
Dustery slouží v různých firmách na tu nejtěžší práci, protože dojedou do míst, kam se ani Logan nebo Lodgy nedostanou. Mnoho aut má za sebou těžký život, servisní historie některých kusů prostě neexistuje a nemyslete si, že je to na silnici nějaká výhra. Jízdní vlastnosti Dusteru jsou přinejlepším průměrné, ergonomie ovládání strašná a komfort jízdy neexistující.
Doporučujeme: Pět luxusních bazarových SUV, která lákají cenou, ale jsou černou dírou na peníze
Který motor vybrat:
Nejlepší volbou bude asi atmosférická šestnáctistovka, která v Dacii nemá zlobivé proměnné časování ventilů jako v některých renaultech. V předokolce naprosto stačí, ale u čtyřkolky počítejte kvůli krátkým převodům s vysokými otáčkami a velkou hlučností při cestovních rychlostech. Spotřeba osm litrů se dá vydržet a motor je spolehlivý, pokud mu dáváte aspoň základní servis. Turbo 1.2 TCe bychom nedoporučovali. Snad jen, pokud má málo najeto a hodláte o motor pečovat.
Diesel 1.5 dCi nemusí být špatný, ale hledejte silnější verzi o výkonu přes 67 kW, mají spolehlivější vstřikování. Slabší verze 63 a 66 kW mají choulostivé vstřikovače Delphi a potřebují opravdu kvalitní naftu. Motor sám o sobě v Dusteru vydrží, ale oddalovaný servis se podepíše na předčasném opotřebení a nutnosti vysokých investic. Většinou se přidře na klice. Opravy pak převyšují hodnotu celého auta.
Dacia Lodgy a Dacia Dokker
Tyhle dodávky by snad mohly mít smysl jen tehdy, pokud rozjíždíte podnikání a potřebujete v něčem vozit materiál nebo dělníky. Většínou tyhle verze slouží ve firmách, takže se snažte najít co nejmladší kus s jasnou servisní historií.
Otázkou u Dacií je to, jestli by nebylo lepší (především pro účely podnikání) pořídit úplně nové základní auto se zárukou a možností účetních odpisů. Každý si ale musí spočítat sám, co se mu vyplatí. Pro soukromníka bychom v bývalých utahaných služebních modelech Lodgy a Dokker viděli zbytečné riziko.
Několik obecných rád na závěr
U ojetých Dacií se rozhodujte především podle celkového stavu. Na kilometry nekoukejte vůbec, spíše jen prověřte servisní historii a zkuste odhadnout minulost vozu. Interiéry Dacií jsou sice laciné, ale nekupujte si vyloženě vybydlený kus. Ani po 150 000 km nejsou interiéry Dacií normálně na odpis, čalounění sedaček obvykle drží a plasty také. Pokud to uvnitř vypadá jako po sovětské ofenzivě na Berlín, nebrat.
Nepřítelem velmi starých kusů, především prvních Loganů, je koroze. Auto dobře prověřte, prohlédněte spodek a najměte si nestranného mechanika, aby vám pomohl s výběrem a udělal předběžnou kalkulaci, kolik bude potřeba do auta zainvestovat.