Crash-test Bugatti Chiron vs. Porsche 911 GT3 RS dokázal, že i v době dokonalých počítačů je nutné auta rozbít

přidejte názor
  • Německý ADAC otestoval ve spolupráci s časopisem c't přesnost počítačových simulací 

  • K tomuto účelu posloužily modely Bugatti Chiron a Porsche 911 GT3 RS postavené ze stavebnice Lego 

  • Odborníci postupovali stejně, jako kdyby testovali reálná auta 

  • Výsledkem je zjištění, že aktuální počítačové simulace jsou sice užitečné, ale reálné testy stále nahradit nedokážou 

Německý ADAC se pochlubil výsledkem projektu, na kterém spolupracoval s magazínem c't zaměřeným na IT a počítačovou techniku. Na první pohled se může zdát, že si pouze odborníci pohráli s modely Bugatti Chiron a Porsche 911 GT3 RS postavenými ze stavebnice Lego, přičemž výsledkem je krásné video a zajímavé fotky létajících kostiček. Jenže smysl byl trochu hlubší. V podstatě šlo o testování přesnosti současných počítačových simulací, přičemž výsledek je zcela jednoznačný. Ani v dnešní době se automobilový průmysl bez reálných nárazových testů neobejde.

Reálnému rozbití zmenšených modelů Bugatti Chiron a Porsche 911 GT3 RS předcházela virtuální stavba obou automobilů a vývoj software, který přesně definoval vlastnosti všech použitých kostiček. O animaci nárazu Porsche do Bugatti se pak postaralo výpočetní centrum HLRS ve Stuttgartu (High Performance Computing Center, Stuttgart).

Auta postavená z lega: od formule po kladenské Bugatti Chiron
Přečtěte si také:

Auta postavená z lega: od formule po kladenské Bugatti Chiron

V technickém centru Landsberg následně uspořádal ADAC reálný crash-test se vším, co k tomu patří. Modely postavené ze stavebnice Lego proto dostaly obvyklé červeno-žluté pásky, nárazovému testu byl přidělen vlastní kód (SI3019PB01, znamená to „Side Impact KW 30 2019 Porsche a Bugatti první pokus“), o patřičné osvětlení se postaraly tři stovky světel a tak dále. Porsche 911 GT3 RS postavené z Lega narazilo na B-sloupek Bugatti rychlostí 60 km/h.

Náraz Bugatti rozpůlil, cestující v Chironu by patrně nepřežili (ano, i figuríny tento test obsahoval). Co je ale důležitější, poškození se ukázalo jako mnohem větší, než předpovídala počítačová simulace. Právě tahle skutečnost je důkazem, že ani v dnešní době se testy automobilů bez reálných nárazů stále neobjedou.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?