Naftové vozy stále nadpoloviční většinu nabízených aut, konkrétně 57 %, byť jde meziročně o pokles o 4 %. Končí pokles ceny dieselových vozů, naopak se očekává, že bude v letošním roce růst. Meziročně došlo v prvním kvartálu k poklesu počtu dovezených ojetin o 1,1 %, celkem šlo o 41 964 vozů. Pro zajímavost, v letech 2009 až 2014 se počet stabilně držel mezi 27 a 29 tisíci kusů, poté došlo k postupnému nárůstu k aktuální hodnotě. Podíl vozidel starších 10 let je stabilně na 51 %. To jsou hlavní závěry zprávy o trhu ojetých automobilů, kterou vypracovala společnost Cebia.
Na trh ojetin se v současné době dostává více novějších vozů, proto stoupl podíl ojetin s cenou nad 300 tisíc korun, i proto narostla průměrná cena prodávaných vozidel na 228 900 Kč. Růst zaznamenala i kategorie s cenou do 100 tisíc korun. Důvodem je nemožnost prokázat původ řady takto levných ojetin.
Nejprodávanějšími ojetinami jsou stále Škoda Octavia a Škoda Fabia, skokanem se ve statistikách stal končící model Rapid.
Top 10 nejprodávanějších ojetin v ČR
Pořadí | Model | Podíl na trhu %) |
---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 9,70 |
2. | Škoda Fabia | 6,60 |
3. | Volkswagen Passat | 3,10 |
4. | Volkswagen Golf | 3,10 |
5. | Škoda Superb | 2,70 |
6. | Škoda Rapid | 2,10 |
7. | Ford Focus | 1,80 |
8. | BMW řady 3 | 1,40 |
9. | Volkswagen Touran | 1,10 |
10. | Ford Mondeo | 1,00 |
1-4/2019. Zdroj: Cebia
Nejčastější barvou prodávaného ojetého vozu je bílá, následovaná šedou, černou, modrou, stříbrnou a červenou. Podíl ojetin bez platné STK je 19,6 %, 53 % prodávaných vozů je po prvním majiteli. Průměrná doba prodeje byla v prvním kvartálu 99 dní, přičemž auta s benzínovým motorem hledají nového majitele o 17 dní kratší dobu, než diesely.
Díky novějším ojetinám se také zlepšuje vybavenost ojetých vozů na trhu. Téměř 82 % má elektrické stahování oken, 75 % disponuje dálkově ovládaným centrálním zamykáním, 64 % má litá kola. Úchyty Isofix má jen 45 % prodávaných ojetých aut.
Téměř 50 % ojetin na trhu pochází z České republiky. Následují Německo s 20,67 %, Itálie s 4,72 % a Rakousko s 2,62 %. Analýza však varuje, že část vozidel s deklarovaným původem v Německu ve skutečnosti pochází z jiné země, převážně z jižní, ale také z jihovýchodní Evropy nebo dokonce zemí bývalého Sovětského svazu. Důvodem této blamáže je, že ojeté vozy s údajným původem v Německu nebo Rakousku působí na českého kupce důvěryhodněji.
V meziročním srovnání klesl podíl aut s udávaným nájezdem mezi 100 a 200 tisíci kilometry, a to z 47 % na 42 %. Podíl vozů s více než 200 tisíci kilometry stoupl z 20 na 24 %, v průměru mají ojetiny na českém trhu na tachometru 158 372 km. Vozidel se stočeným tachometrem je na trhu 33 % a jejich podíl nadále klesá. Analýza Cebie tento stav vysvětluje zavedením přísnější legislativy na podzim minulého roku, která umožňuje za stočený tachometr uložit pokutu až ve výši půl milionu korun. Od října navíc takováto auta neprojdou technickou kontrolou.