Českému trhu ojetin vládnou škodovky. V Top 10 ale najdeme i jedno BMW

11 nových názorů
Autor: Redakce
  • Ojetých aut se dováží méně, o diesely je opět zájem

  • Češi častěji prověřují najeté kilometry

  • Průměrná cena ojetiny stoupla na 228 900 Kč

  • Na trhu je stále 33 % vozů se stočeným tachometrem

Naftové vozy stále nadpoloviční většinu nabízených aut, konkrétně 57 %, byť jde meziročně o pokles o 4 %. Končí pokles ceny dieselových vozů, naopak se očekává, že bude v letošním roce růst. Meziročně došlo v prvním kvartálu k poklesu počtu dovezených ojetin o 1,1 %, celkem šlo o 41 964 vozů. Pro zajímavost, v letech 2009 až 2014 se počet stabilně držel mezi 27 a 29 tisíci kusů, poté došlo k postupnému nárůstu k aktuální hodnotě. Podíl vozidel starších 10 let je stabilně na 51 %. To jsou hlavní závěry zprávy o trhu ojetých automobilů, kterou vypracovala společnost Cebia.

Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Přečtěte si také:

Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát

Na trh ojetin se v současné době dostává více novějších vozů, proto stoupl podíl ojetin s cenou nad 300 tisíc korun, i proto narostla průměrná cena prodávaných vozidel na 228 900 Kč. Růst zaznamenala i kategorie s cenou do 100 tisíc korun. Důvodem je nemožnost prokázat původ řady takto levných ojetin.

Nejprodávanějšími ojetinami jsou stále Škoda Octavia a Škoda Fabia, skokanem se ve statistikách stal končící model Rapid.

Top 10 nejprodávanějších ojetin v ČR

Pořadí Model Podíl na trhu %)
1. Škoda Octavia 9,70
2. Škoda Fabia 6,60
3. Volkswagen Passat 3,10
4. Volkswagen Golf 3,10
5. Škoda Superb 2,70
6. Škoda Rapid 2,10
7. Ford Focus 1,80
8. BMW řady 3 1,40
9. Volkswagen Touran 1,10
10. Ford Mondeo 1,00

1-4/2019. Zdroj: Cebia

 

Nejčastější barvou prodávaného ojetého vozu je bílá, následovaná šedou, černou, modrou, stříbrnou a červenou. Podíl ojetin bez platné STK je 19,6 %, 53 % prodávaných vozů je po prvním majiteli. Průměrná doba prodeje byla v prvním kvartálu 99 dní, přičemž auta s benzínovým motorem hledají nového majitele o 17 dní kratší dobu, než diesely.

Jak ověřit VIN u ojetiny? Lze to i zdarma, ale detailní kontrola něco stojí
Přečtěte si také:

Jak ověřit VIN u ojetiny? Lze to i zdarma, ale detailní kontrola něco stojí

Díky novějším ojetinám se také zlepšuje vybavenost ojetých vozů na trhu. Téměř 82 % má elektrické stahování oken, 75 % disponuje dálkově ovládaným centrálním zamykáním, 64 % má litá kola. Úchyty Isofix má jen 45 % prodávaných ojetých aut.

Téměř 50 % ojetin na trhu pochází z České republiky. Následují Německo s 20,67 %, Itálie s 4,72 % a Rakousko s 2,62 %. Analýza však varuje, že část vozidel s deklarovaným původem v Německu ve skutečnosti pochází z jiné země, převážně z jižní, ale také z jihovýchodní Evropy nebo dokonce zemí bývalého Sovětského svazu. Důvodem této blamáže je, že ojeté vozy s údajným původem v Německu nebo Rakousku působí na českého kupce důvěryhodněji.

Ojetiny z koncernu VW za 250 000 Kč: Které ujdou a na které pozor?
Přečtěte si také:

Ojetiny z koncernu VW za 250 000 Kč: Které ujdou a na které pozor?

V meziročním srovnání klesl podíl aut s udávaným nájezdem mezi 100 a 200 tisíci kilometry, a to z 47 % na 42 %. Podíl vozů s více než 200 tisíci kilometry stoupl z 20 na 24 %, v průměru mají ojetiny na českém trhu na tachometru 158 372 km. Vozidel se stočeným tachometrem je na trhu 33 % a jejich podíl nadále klesá. Analýza Cebie tento stav vysvětluje zavedením přísnější legislativy na podzim minulého roku, která umožňuje za stočený tachometr uložit pokutu až ve výši půl milionu korun. Od října navíc takováto auta neprojdou technickou kontrolou.

Daniel (neregistrovaný)
Zajímavé, že mezi TOP 10 není Hyundai, těch jsem v autobazarech viděl opravdu hodně. Ještě si nějaký měsíc počkám než mi skoční STK na starým autě a půjdu do novějšího.
Strejcek (neregistrovaný)
Také jsem dal přednost benzinovému motoru kvůli dojíždění na krátkou vzdálenost. Nafťáka jsem prodal a šel v bazaru do novějšího benziňáka s lepší výbavou.
Andy (neregistrovaný)
U mě těch důvodů, proč koupit ojeté auto, převažuje víc, než u nového auta. Už jen ten propad ceny je po samotné koupi docela velký.
Jiri K. (neregistrovaný)
Teď jsme si nedávno kupovali Smaxe kvůli přírůstku do rodiny. Našli jsme v autobazaru tadytoho fešáka, kterej měl jen 80tis km, slušnou výbavu, stáří 5 let a cena trochu přes 300tis což je úplně parádní. Po Škodovkách jsem taky koukal, ale to je jiná cenová kategorie.
Žito (neregistrovaný)
Škoda Superb v dieslu 4 roky stará a cena skoro na polovině, tomu říkam pěkná cena. A pak že si Škodovky drží cenu :)
Ráďa (neregistrovaný)
Také jsem o Superbu přemýšlel, cena je lákavá a k autě jsou i servisky, takže bych se toho nebál.
Filda (neregistrovaný)
jasný kupte si vylítanou firemní ochechuly ... vlastne počkat skvěle udržované po pantátovy který ji měl zaparkovanou v garáží a jezdil s ní jenom v neděli v létě za slunečných dní do kostela :-D
Pepa (neregistrovaný)
Proto si kupuju zánovní auta u nich je ten počet km jistý a auto je ve stavu jako by vyjelo z linky, jen ta cena je úplně někde jinde.
Aleš (neregistrovaný)
Divim se, že tam nikde nefiguruje třeba Dacie, ta má taky velkou prodejnost, ale možná menší na trhu s ojetými vozidly. Osobně bych šel opět a znova do Hyundaie. Starší auta jsou k mání za pěknou cenu.
Robin (neregistrovaný)
U dieslu bych se s větším počtem kilometrů tak nebál, u benziňáka bych měl limit asi 50tis km. Preferuji především novější auta, které toho moc nenajezdily, ale cena u nich razantně spadla oproti novému.
Richard Kubík (neregistrovaný)
Diesly jsou pořád za pěknou cenu v bazarech. t. Žádné omezení u nás neplatí, jako v Německu, takže proč toho nevyužít. Obměňuji auto po 5-6 letech stáří a spokojenost co se týče investic do servisu.
  • Našli jste v článku chybu?